A 25 iskolát tömörítő Gyakorlóiskolák Szövetsége soros igazgatói értekezlete után állásfoglalást adott ki. Ebben arra kérték Balog Zoltán minisztert, hogy „érdemben tárgyaljon a szövetség elnökségével a kialakult helyzetről”.
Bár az Emmi tervezete nem mind a 25 iskolát és annak 18 ezer tanulóját érinti, Dr. Molnár Katalin, az ELTE Radnóti Miklós gyakorlóiskolájának igazgatója az Origónak úgy fogalmazott: ezt mindenki érdekében meg kellett tenniük.
Az igazgató különösen aggályosnak tartja, hogy egyelőre azt sem tudják, milyen részletes okok miatt szeretné az említett kilenc iskolát átvenni a Klik. Gondok lehetnek a finanszírozással, a vezető tanárok óraszámával és a képzéssel is.
Üzent az Iskolaszövetség
A minisztérium korábban azt mondta, hogy a hallgatói létszámcsökkenés miatt van szükség az átszervezésre, valamint azért, mert sok helyen nem képeznek elég pedagógust, és nem elég hatékonyak. Molnár Katalin ezt azért nem érti, mert a kilenc intézmény között van olyan is, amely kifejezetten sok tanárt indít el a szakmában.
A tervekről a felsőoktatási államtitkárság minden érintett intézménynek levelet írt, ebben kiemelte, hogy a szülők és a fenntartók véleményét is figyelembe veszik majd. A hatékonyságról a fenntartó egyetemeknek és főiskoláknak kell elvégezniük a vizsgálatot, ezek eredményét május 8-ig kell leadniuk. A végső döntés május végére várható, és lényegében Balog Zoltán kezében van.
„Ez nagyon kevés idő, és a legnagyobb baj, hogy egyelőre nem is látjuk a célokat” – fogalmazott Molnár Katalin.
A Radnóti igazgatója úgy véli, már évek óta „köztük él a fenyegetés”, hogy megszüntetik a gyakorlóiskolákat. Pedig szerinte nagyon jelentős szerepet játszanak a felsőoktatásban, hírüket pedig nemzetközi szinten is elismerik.
„Túl azon, hogy nagyon jó az eredményességük, és túljelentkezés van, a gyakorlóiskolák olyan műhelyei a tanárképzésnek, ahol a leendő pedagógusok elfogadó közegben próbálhatják ki magukat és tudásukat” – mondta.
Arra az ELTE igazgatója nem tudott válaszolni, hogy ha az Emmi mégis úgy dönt, hogy elveszi az egyetemektől a gyakorlóiskolákat, az milyen gyakorlati változásokat hoz majd akár a képzésben, akár a finanszírozásban.
„Korrekt tájékoztatást kaptunk, de ezekre nem tudtak nekünk választ adni. A hangulat mindenesetre nem volt túl vidám” – jellemezte a kétnapos egri tanácskozást a pedagógus.
Korábban Sándor József, az eseménynek helyt adó Eszterházy Károly Főiskola Gyakorlóiskolájának igazgatója sem akart azzal kapcsolatban találgatni, mi lehet az Emmi előterjesztésének hátterében. Mint mondta, az Állami Számvevőszék utoljára 2008-ban vizsgálta átfogóan a gyakorlóiskolákat, akkor arra a következtetésre jutott, hogy mindegyik hatékony és jó színvonalú.
Azóta persze rengeteg változás történt a felsőoktatásban, ezért elképzelhető, hogy ehhez akarják igazítani a gyakorlóiskolák működését – tette hozzá.