A közszolgálati Cseh Televízió eredetileg azt jelentette, hogy a gép lezuhant. Időközben azonban kiderült, hogy
a magyar gép leszállt, de nem tudott időben megállni.
A baleset helyi idő szerint 13 óra 40 perc körül történt, a Magyar Légierő egyik kétüléses vadászgépe eddig tisztázatlan okból a földet érés után túlfutott a kifutópályán.
Zéró-zéró katapultálás
A Saab repülőgépgyártó cég JAS 39 Gripen vadászgépébe beépített angol gyártmányú Martin-Baker Mk. 10 típusú, az egyik legkorszerűbb, a pilóta számára úgynevezett zéró-zéró katapultálást lehetővé tevő katapultülés szériatartozék. A zéró-zéró rendszer azt jelenti, hogy olyan vészhelyzetben is, amikor a gép a földön tartózkodik (zéró magasság) és álló helyzetben van (zéró sebesség), a repülőgép-vezető biztonságosan elhagyhatja a gépet. A katapultálás több fázisból áll: a folyamat egy kar meghúzásával indítható el, ezután egy külön szerkezet automatikusan összerántja a pilóta kezeit és lábait, a kabintetőt egy beépített pirotechnikai szerkezet lerobbantja, majd a szilárd hajtóanyag töltetű kilövőszerkezet a rakétahajtás elvén az ülést egy sínen gyorsítva függőlegesen kilövi. Zéró-zéró katapultálás esetén a minimális biztonsági magasság elérésekor a főernyő automatikusan kinyílik.
A magyar vadászgép az aszfalt melletti füves területen állt meg.
A pilóták katapultáltak,
nem sérült meg senki.
A gép kétfős személyzetét - az ilyenkor kötelező eljárás szerint - orvosok vizsgálják. A két magyar pilóta – Ugrik Csaba dandártábornok és Gróf Gergely őrnagy – az első adatok alapján jól van - tájékoztatta az Origót a Honvédelmi Minisztérium.
Az alábbi fotót a Twitteren találtuk. A Gripen News tette közzé a magyar roncsról.
A szaktárca közleményében azt is írta, hogy "az anyagi kár felmérése folyamatban van, és az eset kivizsgálását az illetékes hatóságok haladéktalanul megkezdték". További információkat csak a vizsgálatok lezárulta után tudnak adni.
Szakértők szerint a gép kiesése komoly gond lehet, ami alapvetően borítja meg a kiképzést. Összesen ugyanis két kétüléses Gripenünk volt abból az összesen 14 gépből, amit külön Magyarországnak gyártottak.
A cseh védelmi minisztérium azt közölte, hogy a magyar gép pilótái ismeretlen okok miatt nem tudták leszálláskor lefékezni a gépet. Egyelőre nem tudni, hogy ez a pilóták hibája volt-e, vagy pedig valamilyen műszaki probléma lépett fel.
"Pillanatnyilag csak annyit mondhatunk, hogy a gép túlment a leszállópályán. A pilóták az előírások szerint katapultáltak.
Ha a gép irányíthatatlanná válik, és komolyabb veszély fenyeget, a pilótáknak el kell hagyniuk a gépet. Mindketten jól vannak. Semmi drámai nem történt" - mondta Petr Medek, a védelmi tárca szóvivője az MTI-nek.
Cáslavban május 11-e óta a Lion Effort elnevezésű, közös cseh-magyar-svéd légi hadgyakorlat zajlik. Mindhárom ország hadserege JAS-39 Gripen típusú vadászgépeket használ. A hadgyakorlaton Thaiföld pilótái is részt vesznek, de vadászgépek nélkül.
Ugyanezen a repülőtéren, három évvel ezelőtt, leszálláskor egy orosz katonai Antonov AN-30 gyulladt ki – írja az aktualne.cz. Huszonhárman voltak a gép fedélzetén, közülük 5 orosz és 1 cseh katona szenvedett balesetet. A legutóbbi baleset Csehországban Radovesnice környékén történt, ahol egy egyszemélyes, L-159-es ALCA harci repülőgép zuhant le, a pilóta nem élte túl a balesetet.
Márciusban történt már műszaki hiba magyar Gripennel, egy svédországi gyakorlatról visszatérő gép Kassán hajtott végre kényszerleszállást. És 2009-ben is történt egy hasonló eset. Egy gyakorlatozásról visszatérő Gripen kényszerleszállást hajtott végre a Svédország délkeleti részén található Kallinge repülőterén.
A gép a földet érés után kigyulladt. A repülőgép vezetője elhagyta az égő repülőgépet.
A tűz a repülőgép futóművénél keletkezett, amikor az érintette a leszállópályát, és még mozgásban volt.
A Gripen-baleset vizsgálata után tájékoztatást vár az MSZP a honvédelmi minisztertől. Az Origóhoz eljuttatott közleményükben emlékeztetnek a fentebb említett kassai esetre. Mint írták, ezekkel az esetekkel kapcsolatban indult vizsgálatok eredményeiről várnak tájékoztatást a honvédelmi minisztertől az illetékes országgyűlési bizottság zárt ülésén, miután a vizsgálatok befejeződtek.