„Lábbal tiporják az óvodapedagógusok és dadusok személyiségi jogait” – mondta egy névtelenséget kérő óvodai alkalmazott az Origónak arról, hogy Budapesten, a III. kerület óvodáiban kérdőíveket töltetnek ki a szülőkkel. Ebben a véleményüket kérik az intézményekről és az óvoda alkalmazottairól.
A szülők névtelenül nyilatkozhatnak, de módjukban áll megnevezni azt, akivel problémájuk van.
Ezt az eljárást a dolgozók közül többen sértőnek, megalázónak tartják.
Úgy tudjuk, a kérdőívek három hete kerültek ki. Az önkormányzat egy elnökségi ülésen arról tájékoztatta az óvodák vezetőit, hogy diszkréten kezelik a válaszokat. Mint mondták,
megelégelték, hogy az ovisok szülei percenként rohangálnak panaszkodni az önkormányzathoz,
ezért mivel az iskolák átkerültek a Klikhez, a jövőben az önkormányzat nagyobb súlyt fektet az óvodákra. A megválaszolt kérdőíveket az önkormányzat lepecsételt dobozaiba kell bedobni, az összesített eredményekről tájékoztatást kapnak az intézmények.
A kérdések között szerepel például, hogy „Mennyire elégedett az óvónők bánásmódjával, nevelési módszereivel?”, „Van-e negatív tapasztalata gyermekével való bánásmóddal kapcsolatban?”
„Volt-e konfliktusa az óvoda dolgozóival ebben a nevelési évben?”
„Mennyire elégedett az óvoda vezetőjével?”
A válaszok kifejtősek is lehetnek, és akár meg is nevezheti a szülő azt a dadust vagy óvónőt, akivel problémája van.
Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata az Origo megkeresésére azt közölte, hogy mint az óvodák fenntartója és működtetője felmérést végez a szülők körében,
a cél a szakmai munka fejlesztése, az óvodai légkör megismerése.
A kérdőívek összesítése után az önkormányzat átfogó képet szeretne kapni arról, hogy a szülők mennyire elégedettek az óvodai élet minőségével, az ott dolgozók szakmai felkészültségével, hozzáállásával.
A III. kerület szerint az óvodákban nem számít újdonságnak a szülői elégedettségi kérdőív, hiszen az intézmények rendszeresen készítenek ilyen jellegű felméréseket, amelyeket szintén névtelenül adnak le, és amelyek alapján az óvodák vezetői átfogó képet kaphatnak intézményük szülői megítéléséről.
Az óvodák által használt elégedettségi kérdőívek azonban másmilyen kérdéseket tartalmaznak, mint a III. kerület kérdőívei – mondta az Origónak nyilatkozó óvodai alkalmazott. Mint mondta, az intézmények főleg arra fókuszálnak,
elégedettek-e a szülők az óvoda programjaival, tisztaságával,
vagy a szülő szerint elég személyes törődést kap-e gyermeke.
Az óvodai alkalmazottak szégyellik magukat, kellemetlennek érzik az önkormányzat kérdőíveit. Ezért nem is merik megkérdezni a szülőket, mit gondolnak a több kérdésből álló lapról.
Ez egy nyilvános feljelentés, véli az óvónő.
Fábián Katalin a Magyar Óvodapedagógiai Egyesület elnöke még nem hallott olyan esetről, hogy az önkormányzat kérdőíven érdeklődött volna az óvodapedagógusok és a dadusok munkájáról. A magyar gyakorlat az, hogy
az önkormányzatok nevezik ki az óvodák vezetőit, de az óvónőket és a dadusokat az óvoda vezetője választja ki.
Azért van az óvodának vezetője, hogy ha gond van, a szülő bármikor megkereshesse az intézményvezetőt - fogalmazott a szakember, aki érthetőnek tartja az alkalmazottak aggodalmát.
"Nagyon nehéz lett a hivatásunk" – panaszkodott az Origónak egy óvodai alkalmazott. "Sok szülő belénk törli a lábát. Pedig mi nem adunk érdemjegyet, nem minősítünk. A gyerekeket rengeteg programra, kirándulásra visszük."
Szerinte a társadalmi feszültségek sokszor az ovikban csapódnak le.
Úgy érzi, több évtizede pályán levő óvónőket akarnak meghurcolni ezzel a kérdőívvel. Mint mondta, sok a problémás gyerek, előfordul, hogy az óvónők a szülőkkel nem találják a hangot. A szülők ezért az önkormányzathoz mennek panaszkodni, szerinte ebből lett elege a kerületnek.
Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa is tud a III. kerületi kérdőívről. Az ombudsman az Origónak azt mondta, kivizsgálja az ügyet. Hozzátette, az óvodai nevelés egy állami közszolgáltatás. Abban szerinte semmi meglepő nincs, ha a közszolgáltatásokat igénybe vevőktől megkérdezik, mennyire elégedettek.
Nem az a kérdés, hogy az emberek mit írnak bele a kérdőívbe, hanem hogy ezekkel az adatokkal mi történik.
Az oktatási ombudsman azt is elképzelhetőnek tartja, hogy valaki feljelentésre használja majd a kérdőívet, de hozzátette, nem olyan egyszerű névtelen feljelentések alapján valakit kirúgni.
Az ombudsman megerősítette, hogy kapott már panaszos levelet III. kerületi szülőtől, de szerinte Óbudán sincs több panasz az óvodákra, mint bárhol másutt az országban. A feszültséget azonban látja az óvodapedagógusok részéről, mivel szeptembertől már kötelező lesz minden 3 évesnél idősebb gyermeket óvodába vinni.
Várjuk olvasóink leveleit, ha van olyan pozitív vagy negatív óvodai tapasztalatuk, amelyet megosztanának velünk, írjanak az Origo újságírójának!