Egy évvel ezelőtt, az október 12-i önkormányzati választás előestéjén szenvedett halálos balesetet Váradi András juhász, aki az Együtt színeiben indult polgármesterjelöltként Alcsútdobozon. Az este hazafelé tartó, de az úttesten kocsijából kiszálló Váradi Andrást egy autó ütötte el, és hiába kapott gyors orvosi ellátást, nem tudták megmenteni az életét.
Váradi András halálának körülményei annak ellenére sem teljesen tisztázottak, hogy a rendőrség fél évig vizsgálta az esetet. Az Origo is beszámolt arról, hogy idén áprilisban bűncselekmény hiányában további lépések – felelősség megállapítása, vádemelési javaslat – nélkül megszüntették az eljárást.
Pedig a Váradi családját képviselő ügyvéd,
Magyar György szerint a nyomozás nem derített fényt a baleset minden részletére,
az eljárásban készült szakértői vélemények pedig nemcsak pontatlanok és egymásnak ellentmondóak, hanem több kérdést vetettek fel, mint amennyit megválaszoltak.
Magyar György ügyvéd akkor kísérletet tett arra, hogy az ügyben tisztán lehessen látni. Panasszal fordult a nyomozást megszüntető határozat ellen az ügyészséghez, és az eljárás folytatására tett indítványt, mondván:
nem lett volna szabad lezárni a nyomozást, amíg ennyi kérdőjel van az ügyben.
Az ügyvéd panaszát azonban elutasította az ügyészség.
Ezek után egyetlen módon és helyen lehet még folytatni az ügyet: pótmagánvádas eljárásban a bíróságon. Magyar György ügyvéd az Origo kérdésére most elmondta: be is nyújtotta a pótmagánvádas indítványt, a bírósági eljárásra pedig már kijelölték a Bicskei Járásbíróságot. Az ügyben egyelőre még nem tűzték ki az első tárgyalási napot.
A pótmagánvád egy lehetőség a büntetőjogi igény pótlólagos érvényesítésére például abban az esetben, ha az ügyész vagy a nyomozó hatóság a feljelentést elutasította, illetve a nyomozást megszüntette. A bírósági szakaszban a pótmagánvádló - jelen esetben jogi képviselője, Magyar György - veszi át az ügyész szerepét, és a vádat kell dokumentálnia, bizonyítania.
Magyar György az Origónak azt mondta, mivel
a rendőrség szerinte nem derítette fel részletesen az eseményeket, illetve a nyomozás ellentmondásokat tárt fel,
most ebben a bírósági eljárásban kell bebizonyítani, hogy pontosan mi is történt tavaly október 11-én este, amikor elütötték Váradi Andrást, félúton Alcsútdoboz és Etyek közt.
Magyar szerint az ügyben általa már korábban is jelzett ellentmondások tisztázása, illetve
helyszíni bizonyítási kísérlet lefolytatása nélkül nem lehet megnyugtatóan lezárni az ügyet.
Pláne nem bűncselekmény hiányában - tette hozzá, emlékeztetve: a balesetben érintett Mercedes sofőrje fékezés nélkül ütötte el Váradit, ami felvetheti a halált okozó gondatlan közúti veszélyeztetés gyanúját.
Váradi október 11-én, szombaton este a választási plakátjait ragasztotta Alcsútdobozon, majd autóval hazaindult göböljárási tanyájára. Az út harmadánál leállt, mert észrevette, hogy elhagyta a plakátoláshoz használt létrát. Kiszállt az autóból – a mögötte érkező másik autó is megállt –, és visszaindult a létráért.
Váradi hátrébb megtalálta a létrát, és elindult vele visszafelé. Ekkor érkezett a keskeny, kétsávos úton szemből egy Mercedes 220C típusú autó. A FECO-1 egyedi, osztrák rendszámú járművet M. Ferenc 84 éves osztrák–magyar kettős állampolgár vezette, akinek Felcsúton és Bécsben is van lakása.
A műszaki szakértői vélemény szerint
a Mercedes mintegy 68 kilométeres sebességgel, fékezés nélkül ütötte el Váradit,
aki a szembejövő Mercedes sávjában haladt az úton. Váradi az ütközés miatt betörte a bal fényszórót, a szélvédőt, majd 26 métert sodródott az úton.
Magyar György már a nyomozás elején is a legfontosabb kérdésnek azt nevezte: ha a műszaki szakértői vélemény szerint balról ütötték el Váradi Andrást, miért csak a jobb oldalán sérült meg, ahogy az orvosszakértő írja?
Az orvosszakértő szerint Váradit az ütközés álló helyzetben, lépés közben érte, jobb oldalról.
Így sérült meg a koponyája, zúzódott a jobb lába és a tüdeje.
A jelentés szerint a gyalogosnak nem volt oldalirányú mozgása, tehát nem képzelhető el az, hogy keresztben állt az úttesten, ezért érte jobbról az autó.
Magyar György korábban azt is felvetette, hogyan lehetséges, hogy a Váradi vállán lévő alumíniumlétra nem rongálódott meg a balesetben, illetve sérülést sem okozott. Az ügyvéd a két szakértői vélemény ellentmondásainak tisztázására és helyszíni bizonyítási kísérletre, vagyis a baleset modellezésére tett javaslatot.
A rendőrség januárban be is fogadta az ügyvéd indítványait, de mint Magyar György elmondta, nem úgy, ahogy ő képzelte. A rendőrség megkérte a műszaki szakértőt és az orvosszakértőt az általuk leírtak felülvizsgálatára, ők pedig ezt külön-külön megtették, és fenntartották korábbi véleményüket.
Magyar szerint bár a tanúkat is újra meghallgatták, éppen a lényeg maradt el:
nem vetették ugyanis össze az egymásnak ellentmondó szakértői véleményeket,
így azt a lényeges ellentmondást sem tudták feloldani, hogy ha Váradit balról ütötték el, miért a jobb oldalán sérült meg.
Ráadásul - folytatta Magyar György - a helyszíni bizonyítási kísérletet sem végezte el a rendőrség. Korábban még azt mondták, meg kell várni az októberihez hasonló időjárási körülményeket. Ezután meglepte, hogy az április 11-én lejáró nyomozati határidőt nem hosszabbították meg, hanem lezárták.
Az Együtt alapítványa felvette Váradi nevét
Az Együtt politikusai Váradi halálának évfordulóján jelentették be, hogy az Együtt pártalapítványát átnevezték, már Váradi András nevét viseli. Juhász Péter alelnök szerint néhai párttársuk szívvel-lélekkel harcolt az "Orbán-birodalom központjában, és küzdött Mészáros Lőrinc oligarcha érdekei ellen". Pápa Levente alelnök pedig azt mondta, az alapítványnak két célja van: támogatni a néhai politikus özvegyét és gyerekeit, illetve olyan világot építeni minden magyar embernek, amiben Váradi András is szeretett volna élni.