Harminc elektromos buszt kaphat a XII. kerület, és 2019-re forgalomba állhat a Széll Kálmán térig meghosszabbított útvonalú, felújított fogaskerekű – tudta meg az Origo.
Pokorni Zoltán kerületi polgármester és a BKK vezérigazgatója, Dabóczi Kálmán hétfőn délelőtt döntött az együttműködésről a két terv kapcsán, bár a fogas előkészítésén már 2012-ban is dolgoztak a közlekedési társaságnál.
A mostani megállapodás konkrét időpontokat és összegeket nem tartalmaz, Pokorni viszont minél előbb hozzálátna a 19. században épített fogaskerekű felújításához,
különben pár éven belül le kell állítani
az életciklusuk végéhez közeledő szerelvényeket és az elhasználódott pályát.
Ez pedig a polgármester szerint azt jelentené, hogy többé nem is indulhatna újra.
A Hegyvidék közel 20 milliárd forintos büdzsével számol a beruházásra.
Ebből 8 milliárdot tenne ki a 40-50 éves szerelvények cseréje, és további 10-12 milliárd forintba kerülne a sínek és peronok felújítása, a vonal meghosszabbítása mind a két végén.
A fejlesztéssel a fogaskerekű a Széll Kálmán téritől a Normafáig járna majd. Az alsó szakaszon a már kiépített villamossínt használja majd a fogas, a végállomás már épül is. Fent új pályát kell építeni.
Az Origo kérdésére Pokorni Zoltán elmondta, elsősorban uniós pénzekre pályáznak, de ha szükséges,
az Európai Beruházási Banktól vesznek fel hitelt a fogaskerekű fejlesztésére
Hozzátette, a 2019-es dátumot pesszimista becslés alapján tűzték ki. Ebbe beleszámolták az egyéves, sokszor pereskedéssel kísért közbeszerzési eljárást, és a másfél-két éves időtartamú kivitelezés időtartamát is.
A pálya meghosszabbításával és menetrend sűrítésével a fogaskerekű ténylegesen bekapcsolódik majd a budai tömegközlekedésbe, alternatívája lesz a hegyvidéki autós forgalomnak is - hangzott el a sajtótájékoztatón. Várhatóan sokan a párhuzamos 21-es buszról szoknak majd át a fogasra. Azt azonban
egyelőre a BKK vezére sem tudta megbecsülni, mekkora forgalombővüléssel számolnak a vonalon.
A beruházás szervesen illeszkedik a zöld Hegyvidék elképzeléshez: a polgármester csökkenteni szeretné a kerület, és ezen belül a Normafa környezeti terhelését – mint mondta, a hétvégenként érkező több ezer autós turista valósággal megszállja a kirándulóövezetet, és a helyi lakosok is szívesebben választják a kocsit, mint a tömegközlekedést.
A cél a lehető legkisebb környezeti ártalom, a kerület ezért elektromos buszokat igényelt, sőt,
a polgármester később e-kukásautók beszerzésén is gondolkodik.
Mint elhangzott, a BKK és az önkormányzat szakértői jelenleg az e-buszos fejlesztés előkészítésen dolgoznak.
Dabóczi Kálmánt a BKV helyzetéről is faggatták a sajtótájékoztatón: elmondta,
a társaság működtetésére adott 13, 5 milliárdos fővárosi kölcsön nem elég az év végéig.
Dabóczi ugyanakkor bízik benne, hogy határidőn belül megérkezik a kormány által ígért, 24 milliárdos támogatás is.
A BKK vezére az Origo kérdésére hozzátette, nem tud arról, hogy a közlekedési vállalat kritikus helyzete miatt közeljövőben emelnék a jegyek vagy bérletek árát.