A meghívóban még az szerepelt, hogy „A vasúttársaság sajtótájékoztatón ismerteti a fontosabb változásokat, amelyeknek köszönhetően több millió meglévő és leendő utas számára érdemben bővül az utazási kínálat és javul a szolgáltatás minősége." A helyszínen azonban már az hangzott el az MTI szerint , hogy
a kínálatot az utazási szokásokhoz igazították."
Ezt nem nehéz dekódolni, a december 13-án életbe lépő új menetrendet bemutatva Csépke András, a MÁV-Start vezérigazgatója nem titkolta, hogy vonatokat állítanak le.
Vagyis az történt, amit az Origo korábban megírt, az ország egész területén
számos járatot megszűntetnek.
Az eredeti tervekhez képest kisebb a járatritkítás mértéke, Csépke szerint a 2016-os teljesítmény
egy százalékkal lesz kisebb
az ideinél.
A korábbi, vérmesebb ritkítási tervekkel szemben sok vonalon kevesebb vonatot húztak ki. Például a főváros és Sátoraljaújhely közötti gyorsvonatok közül nem három, csak két pár rövidül Miskolc és Újhely közöttivé. Viszont új vonal (a kelebiai) is bekerült azok közé, amelyek elszenvedik a kínálatszűkítést.
Az iho.hu szakportál részletesen elemzi a változásokat, a cikkből az is kiderül, hogy a törlések egyik tendenciája az IC-re kényszerítés: Sopronba például kizárólag emeltáras vonatokkal lehet majd eljutni Budapestről átszállás nélkül.
A kevés jó hír közé tartozik, hogy új járatokat indítanak Budapestről Százhalombattára, a Bécsbe tartó Hortobágy EuroCity pedig a jövőben Nyíregyházáról indul.
Az új bécsi főpályaudvar miatt csökken a menetidő az osztrák főváros és Magyarország között.
Csépke András azt mondta, hogy a járatritkítással 1,5 milliárd forintot spórolnak. A MÁV méreteihez képest amúgy sem jelentős összegről azonban meg kell jegyezni, hogy
a megtakarítás zöme virtuális.
Elsősorban azért, mert ilyenkor beleszámolják, hogy a MÁV-Startnak mennyivel kevesebb díjat kell fizetnie a pálya használatáért. Csakhogy ezt saját anyavállalatának, a MÁV-nak fizeti, vagyis ami megtakarítás a Startnál, az kiesés a MÁV-nál, az ország ezzel nem spórol.