Elkezdtek felszállni a repülőgépek a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről, miután reggel nem indultak onnan repülőgépek.
Tönkrement a terminál számítógépes rendszere.
A hivatalos tájékoztatás szerint reggel 6 és 8 óra között 15 gép nem tudott felszállni. A reptér fogadott járatokat, a gépek érkezését nem zavarta a hiba.
A Wizzair pultjánal utasokat regisztráló, csomagokat felvevő alkalmazottak tudósítónknak azt mondták, hogy hajnali 3 óra 20 perckor érkeztek dolgozni, és már akkor látták, hogy nem működik a rendszer.
Egy órán belül helyreáll a rend a budapesti repülőtéren – mondta az Origónak reggel kilenc órakor Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője. Hozzátette, hogy a nap folyamán lehetnek még késések. A Budapest Airport folyamatosan dolgozik a forgalom helyreállításán – közölte Hardy Mihály.
Az utasok leginkább a tájékoztatás hiányára panaszkodnak még most is. A hangosbemondón órákig nem közöltek semmit, a Bécsbe igyekvő utasokat például a folyosókon kiabálva próbálták összeterelni. Helyszíni tudósítónk arról is beszámolt, hogy az utasok a reptéri személyzettől próbáltak információkat szerezni. A várakozók ezután egymást kérdezgették, ki mit tud, mit hallott. Az utastájékoztató monitorokon sokáig csak egy Windows-kezdőképernyő látszódott. Sok utas a csomagjai miatt is aggódik.
Ez nem egy európai repülőtér"
- mondta tudósítónknak a Budapest Airport egyik névtelenül nyilatkozó munkatársa az Origónak arra a kérdésre, miért így kezelik a problémát.
A problémát egyébként az okozta, hogy a számítógépes rendszerek nem tudtak kommunikálni egymással. A hiba okát egy későbbi vizsgálat fogja megállapítani – mondta a szóvivő.
A Bécsbe és a Rómába tartó repülőgépek utasait szólították először beszálláshoz, miután órákig nem indulnak járatok a ferihegyi reptérről – jelentette kollégánk, aki helyszínen volt, ő is utazni szeretett volna. A reptér végig fogadott járatokat. A római gép negyed kilenckor száll fel hat húsz helyett – írja a repülőtér okostelefonokon használható applikációja.
Mivel az utasok folyamatosan érkeztek a repülőtérre, sokan egy ideig az utasfelvételi pultokhoz sem fértek oda.
Az utasok kiszorultak a pultok előteréből az épület elé
– jelentette kollégánk. Órákon keresztül sem az utastájékoztató monitorok, sem a hangosbemondók nem működtek a 2-es terminálon.
"Jól mutatja, milyen problémákkal küzdenek: amikor az egyik felszálláshoz készülő gépről azt kérték, hogy a váróteremben nyissák ki a repülőhöz vezető kaput, azt öt perc után sem tudták teljesíteni a reptéri dolgozók. Nem nyílt ki a kapu, végül kézzel kellett szétfeszíteni" – mondta kollégánk.
A Bécsbe tartó járat utasait már a repülőtér munkatársai vadászták. "Anyone to Vienna? Megy valaki Bécsbe?" – visszhangzott a váróban a stewardessek hangja. Az utasok csak mosolyogtak a módszeren – mondta tudósítónk.
A hangosbemondó reggel hat óra után fél nyolckor szólalt meg először: a Rómába tartó Ryanair-gép utasait az A19-es kapuhoz kérették. "Ez volt az első hang a bemondóban, teljes lett a csend, amikor beszélni kezdett" – mondta kollégánk. Kétszer is bemondták, hogy csak a Rómába tartó járat utasai menjenek a kapuhoz. Szerinte attól lehetett tartani, hogy az információra éhes utasok
megrohamozzák a reptér munkatársait.
Azt is a hangosbemondón jelentették be később, hogy a rendszer ismét működik.
Kollégánk azt mondta, a Budapest Airport mobiltelefonos applikációján vannak friss információk az induló járatokról.
„A repülőtér tele, de eszükbe se jut, hogy mondani kéne valamit az utasoknak. És akkor az átszállással közlekedőkről még nem is ejtettünk szót” - mondta egy névtelenül nyilatkozó reptéri alkalmazott az Origo munkatársának.
"Ez kész szégyen"
- fogalmaztak a külföldi utasok a repülőtéren várva tanácstalanul. A legtöbben a tájékoztatás hiányát rótták fel.
A kora reggeli órákban ez a közlemény jelent meg a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Facebook-oldalán:
"Tisztelt Utasaink! A 2-es Terminál informatikai rendszerében történt meghibásodás miatt a Repülőtér jelenleg nem indít járatokat. Az okozott kellemetlenségért szíves elnézésüket kérjük, dolgozunk a hiba elhárításán."
Helyszínen lévő olvasónk szerint hatalmas a tömeg volt a repülőtéren.
A várakozók sokáig semmilyen információt nem kaptak, se az interneten, se a mobiltelefonos applikáción keresztül, se a Facebookon. Azt is elmondta, hogy az utastájékoztató képernyőkön több mint egy órán keresztül csak egy Microsoft indulóképernyőt lehetett látni, mást nem. "Szóban annyit mondtak a repülőtér munkatársai, hogy a rendszer leállása miatt biztos nem indulnak el időben a hajnali és reggeli gépek. Ez így is lett: a Budapestről Amszterdamba tartó járat például 6.30 helyett csak 8.30-kor fog felszállni" – írta levélben olvasónk.
A Twitteren egy utas azt írta, hogy a járatokra bejelentkezni, a csomagokat leadni sem lehet. Egy másik utas úgy tudta a Ryanair gépei legkorábban délelőtt tízkor indulhatnak el.
A Budapest Airport Facebook-oldalán is a tájékoztatás hiányára panaszkodtak az utasok. Többen nehezményezték, hogy a reptér hangosbemondóin keresztül sem kapnak információkat.
Korábban a 200-as buszon senki sem tudta, hogyan indulnak a gépek, de mindenki bizakodó volt - jelentette tudósítónk.