Még vannak tüntető taxisok a budapesti Deák téren, nem nyitottak meg minden sávot a forgalom előtt. A legtöbb taxi az Andrássy út és a Deák téri templom közötti szakaszon áll. Az Andrássy út, Bajcsy-Zsilinszky út és a József Attila utca csomópontjánál rendőrök irányítják a forgalmat, de egy sávon ott is haladhatnak az autósok.
Hétfő este a rendőrségen is bejelentették a taxisok, hogy folytatják a tüntetést. A rendőrség az MTI megkeresésére azt közölte: az engedélyezésről még egyeztetnek.
Nem kell forradalmat csinálni, ez nem '56
- mondta az egyik taxis a másiknak korábban a Deák téren, amikor többen teljesen lezárták az utat. A sofőrök attól tartottak, hogy a rendőrség feloszlatja a tüntetésüket, ha legalább részben nem teszik járhatóvá a Deák teret. Végül először csak a mentőket, rendőröket, tűzoltókat, valamint a buszokat engedték át, utána viszont az autókat is egy-egy sávon.
Több sofőr ugyanakkor nem örült ennek a döntésnek, úgy vélték, hogy ha járhatóvá teszik a Deák tér környékét, akkor értelmét vesztené a demonstráció.
Az Origo tudósítójának jelentése szerint kevesebben demonstrálnak már a Deák tér környékén, sokan ugyanis elmentek haza. A vidékről érkező taxisok - a szervezők szerint - "még nem érkeztek meg". Úgy tudjuk, a demonstrálók szerdától Tarlós István főpolgármesterrel és Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszterrel tárgyalnak.
"Beszélgetni itt is kellett, de ez nem volt annyira nyögvenyelős, mint egy normál taxiúton. Volt persze témánk, lehet, hogy ezért: a mini taxisblokádot vitattuk meg" – kezdte élménybeszámolóját kollégánk, aki életében először használta az Ubert. A legnagyobb különbség szerinte az volt, hogy
nem krákogott a sofőr mellett folyamatosan a CB-rádió.
"Lehet, hogy ez hosszú távon kicsit hiányozna, hozzátartozik a taxizás élményéhez" - jegyezte meg kollégánk.
A munkatársunkat szállító Uber-sofőrmegmutatta az okostelefonján a belső használatra szánt térképet. A rendszer azt ajánlotta a kocsi tulajdonosának, hogy menjen az Árpád-híd környékére: ott sok a várakozó utas, és kevés a sofőr. A taxisokról egyébként az volt a kollégánkat munkába hozó Uberes véleménye, hogy elment mellettük az idő, és a tüntetéssel csak maguk alatt vágják a fát. "Nem kellett volna annyi utast becsapni az elmúlt évtizedekben, biztos jobb lenne a hírük is" – mondta.
Kollégánk spórolt is egy kicsit: egy taxicég menetdíj-kalkulátora szerint 2932 forintot fizetett volna, ha velük jön munkába. Az Uberrel ugyanez az út 2370 forintba került.
A rendőrség délután a honlapján felszólította a demonstráló taxisokat, hogy a magatartásuk jogsértő. A hatóság azt akarja, hogy a tiltakozók a Bajcsy-Zsilinszky út, a József Attila utca és az Andrássy út kereszteződésénél egy-egy forgalmi sávon engedjék át a forgalmat.
"Negyven százalékkal kevesebb a bevételem, mióta az Uber elindult" - mondta egy sofőr az Origo Deák téren tartózkodó tudósítójának. Szerinte a taxisok minden követelményt teljesítettek, amit a fővárosi rendelet előírt, de ez rengeteg kiadással járt.
Tudósítónk jelentése szerint hétfő hajnalban nagyjából 100-120 taxis elállta a Deák térnél lévő kereszteződést, akkor még egy-egy sáv járható volt.
Addig tüntetünk, amíg letölthető marad az alkalmazás
- mondta az egyik tüntető taxis. A hajnalban kezdődött demonstráció a mémgyáraosokat is megihlette.
A demonstrálók 11 órakor a Városházára mentek, hogy elmondják követeléseiket Tarlós Istvánnak. A látszólag egységes tüntetés két részből áll, van egy csoport, akiknek van engedélyük (az erről szóló végzést bemutatták a sajtónak), egy másik csoport pedig hozzájuk verődött.
Tarlós István azt üzente, hogy két-két delegáltat hajlandó fogadni, végül négyen mentek be a Városháza épületébe tárgyalni. A taxik teljesen elzárták a Városháza előtti utcát, a főpolgármesterrel tárgyaló képviselőik nagyjából fél óra múlva tértek vissza.
Tarlós István fogadta a tüntetőket, és kijelentette, hogy egyetért a demonstrálók céljaival, de szerinte nem kompetens az ügyben.
Az Origo tudósítójának jelentése szerint a demonstrálók képviselői emiatt a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz (NGM), az Igazságügyi Minisztériumhoz (IM), valamint a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz mentek tárgyalni.
Úgy tudjuk, a tiltakozók küldöttsége az NGM-nél nem járt sikerrel, ezért a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz mentek. Onnan azonban szintén érdemi ígéret nélkül távoztak, ezért
a Deák tér környékét teljes blokád alá vonták, azaz egy autóst sem engedtek át.
Az Origo informcáiói szerint reggel nyolcig tartják fent a blokádot, fél hétig csak a mentőket, tűzoltókat, rendőröket és buszokat engedik át, utána viszont egy-egy sávon az autókat is.
A kormány a tevékenységüket legálisan, a kormányrendeletben rögzített személyi és műszaki feltételek betartásával végző, adófizető taxisok oldalán áll - mondta Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára hétfőn a taxistüntetés résztvevőit fogadva.
Fónagy János államtitkár szerint az NFM rendszeres párbeszédet folytat a szektor képviselőivel.
"A kormányzat a jövőben is minden szükséges lépést megtesz az utasok élet- és vagyonbiztonságát, a taxisok munkáját, megélhetését biztosító feltételek megerősítése érdekében" - hangsúlyozta közleményében a tárca.
A tüntetés egyik szervezője azt mondta, hogy mindenki a saját felelősségre vesz részt a demonstráción.
Czifery Csaba, a Magyar Taxisok Szakszervezetének elnöke az Origónak a tárgyalásokról szólva azt mondta, hogy sehol sem foglalkoztak a követeléseikkel. "A megélhetésünkről van szó, ezért küzdünk. Nagyon sajnálom a budapestieket, de remélem,megértenek minket" - fogalmazott.
Többen azt mondták, hogy ha nem járnak sikerrel, visszaadják az engedélyüket, és ők is uberezni fognak. Amennyiben valós ígéretet kapnak, megszüntetik a forgalmi akadályt.
A taxisok azt mondták, kitartanak, amíg kell, sőt vidéki társaikat is felhívják Budapestre. Úgy tudják, nagyjából kétszáz taxis csatlakozhat hozzájuk.
Tarlós István közleménye szerint "az adófizető, jogszabályokat betartó magyar taxisok a továbbiakban is számíthatnak a Főváros támogatására Uber-ügyben".
Az Uber-sofőrök a fővárosi taxisrendelet előírásainak nem felelnek meg"
- állítja a főpolgármester, aki szerint a főváros célja, hogy a taxisrendeletet mindenki betartsa. "A fővárosnak azonban nincs hatósági eszköze és fizikai lehetősége arra, hogy az Ubert betiltsa vagy lekapcsolja, a szabályokat be nem tartó „vadtaxisokat" kiszorítsa" - teszi hozzá.
Az egyik taxiból végtelenítve egy hangfelvételt játszottak le, amelyet a tüntetők Tarlós Istvánnak tulajdonítanak.
A felvételen az hallható, amint valaki felhívja az egyik taxitársaságot, és azt mondja: "Jó estét, Tarlós István vagyok, minden ügyben támogatom magukat, fel a fejjel, viszlát".
A demonstrálók egy hatalmas, Uber-ellenes molinót feszítettek ki a Bajcsy-Zsilinszky út elejére. Az tüntetés egyébként bekerült a világsajtóba is, külföldön is beszámoltak az Uber-ellenes megmozdulásról.
A mostani demonstráció csak megerősíti, hogy szükség van egy modern szabályozási keretre,
amely figyelembe veszi az olyan új technológiák jelenlétét és pozitív hatását, amilyen az Uber platformja is.
Erről tárgyalunk a döntéshozókkal is
- írja a cég a közleményében.
A cég érvelése szerint az Uberrel mindenki nyer: az utazni vágyók biztonságos, megbízható és megfizethető közlekedéshez, az autós partnerek rugalmas kereseti lehetőséghez, az állam pedig jelentős adóbevételekhez juthat.
Az érintett csomópontban a tömegközlekedést és a gépjárműforgalmat a rendőrség egy-egy forgalmi sávon biztosítotja, és azt kéri, hogy
aki teheti, kerülje el az útszakaszt.
A BKK tájékoztatása szerint hosszabb menetidővel kell számolni a 9-es, a 15-ös és a 115-ös autóbusz esetében. A 105-ös autóbusz az Apor Vilmos tér felé terelt útvonalon jár, nem érinti a Deák Ferenc tér megállót.
A BKK 20 sofőrt vizsgált
Az Origo információi szerint a BKK mintegy 20 alkalommal végzett Uber-ellenőrzéseket. A vállalat tájékoztatása szerint csak próbautazással ellenőrzött esetekben lépnek fel az Uber-sofőrök ellen, bejelentésre nem indítanak eljárást.Tudósítónk jelentése szerint nem volt fizikai konfliktus az autósok és a taxisok között, de a hangulat egyre feszültebb. Valaki például kikiabált egy civil autóból a taxisoknak, hogy miért nem inkább a Parlament előtt tüntetnek. A válasz: "Megyünk oda is, tesó!"
Volt olyan civil sofőr, aki kikiabált a tüntetőknek a volán mögül: "Én csak Uberrel járok!"
"Elegünk van abból, hogy ígérete ellenére a főváros nem tesz semmit azért, hogy szabályozza az Uber működését" - mondták el az Origo helyszíni tudósítójának. Arra a kérdésre, hogy mit várnak, most mitől lenne a főváros hatékonyabb a kérdésben, azt mondták: ez egyelőre csak figyelemfelhívó demonstráció, de lehet, hogy megismétlődik a taxisblokád. "Ha annak idején a mi tiltakozásunk ellenére is volt erejük bevezetni a taxisrendeletet, most legyenek ugyanilyen kemények velük is" - üzenték a taxisok a fővárosnak.
Egy másik taxis arról beszélt, hogy kész akár napokig is tüntetni, hogy elérjék a célt.
A taxik szélvédőjén az Uber felirat pirossal áthúzva látható, rajta a "No thanks!", azaz a "Köszönjük, nem!" felirat.
A demonstráció Facebook-oldalán írják le a belvárost megbénító taxisok, miért tüntetnek. Kiáltványukat változtatás nélkül közöljük:
"Kiállunk a törvényben garantált jogainkért, és követeljük a jogtalan állapotok azonnali megszüntetését! Követeljük az UBER és a többi illegális személyszállító azonnali betiltását. Követeljük a büntetések azonnali kiszabását az összes említett "vállalkozásra" és azok szereplőire (sofőrök). Követeljük az Uber alkalmazás azonnali kikapcsolását (oldják meg, és kész). Követeljük a legális taxisokkal kapcsolatos elvárások normalizálását. Célunk Tarlós István főpolgármesterrel megértetni a jelen állapot tarthatatlanságát. Célunk országunk vezetőinek a figyelmeztetése, hogy nem vagyunk birkák.
A helyzet megoldásának kitalálása, módja és kivitelezése nem feladatunk.
Az Origo Magyar György ügyvédet kérdezte az Index értesüléséről. Eszerint főtaxisok olyan üzenetet kaptak, amiben felkérték őket, hogy fényképezzék le az összes olyan kocsit, ami az Uberhez köthető, az ügyben több más taxitársaság is érintett lehet.
Magyar György szerint aggályos lehet, ha központi utasításra, szervezetten kezdik el fotózni az Uber-sofőrök autóit, és az így szerzett információkat központilag gyűjtik. Azzal még nem lenne probléma, ha egy-egy esetben a taxis úgy dönt, hogy felvételt készít, és azt elküldi a hatóságoknak, de adatvédelmi és személyiségi jogi okokból ez nem történhet szervezetten.
Miért tüntetnek a taxisok?