A felmérés eredményeit Feitel Balázs, az Ipsos ügyvezető igazgatója részletezte a múlt csütörtöki sajtótájékoztatón. Szerinte az volt a kutatás egyik legnagyobb eredménye, hogy kiderült, a
Városligetbe rendszeresen járók kétharmada egyetért azzal, hogy a parkba új, korszerű kulturális intézmények kerüljenek
a régi romos épületek, illetve leburkolt parkolófelületek helyén, ha közben fejlődik, nő a zöldfelület.
Az Ipsos és a Medián korábban egyébként végzett már felmérést a Levegő Munkacsoport és a Greenpeace megbízásából. Azokban a kutatásokban jóval kevesebben támogatták a Liget Projektet, de Feitel Balázs, az Ipsos ügyvezetője azt mondta, mégis ugyanazt az eredményt adták azok a kutatások és a legújabb is. A két korábbi mérés az emberek fejlesztéssel kapcsolatos hiedelmeit vizsgálta, a legutóbbi pedig a konkrét fejlesztések elfogadottságát mérte. A legújabb felmérés egyik eredménye az volt, hogy
minél többet tudnak az emberek a fejlesztésekről, annál elfogadóbbak.
A korábbiak pedig nem foglalkoztak azzal, hogy a megkérdezettek milyen részleteket ismernek a fejlesztésből.
Április 9. és május 15. között vette fel az adatokat az Ipsos a Városliget Zrt. megbízásából. Egy online fórumos és fókuszcsoportos kvalitatív és egy kvantitatív mérést végeztek. Összesen 1000 embert értek el, őket két csoportra osztották, budapestiekre és rendszeres Ligetbe járókra. Mindkét csoport reprezentatív volt, tehát jól le tudták fedni a budapestieket és azt a réteget, akik rendszeresen járnak a Városligetbe. (A kutatók azt tekintették rendszeres parklátogatónak, aki évente legalább négyszer jár a Ligetbe.)
Azért bontották ketté a társaságot, hogy minél jobban le tudják fedni a parkhoz legjobban kötődőket. Vagyis arra voltak kíváncsiak, hogy mit gondolnak általában a budapestiek a Liget Projektről, és mit azok, akik sokat járnak a Ligetbe.
Ezenkívül rengeteg érdekes adat derült ki a felmérésből. Például az, hogy
a megkérdezettek 29 százaléka nem is hallott még arról, hogy fejlesztés lesz a Ligetben.
Viszont azok, akik tudnak róla, még mindig nagyon kevés vagy szedett-vedett információból táplálkoznak, egyszóval alig ismerik a fejlesztés részleteit. Az Ipsos azt is kimutatta, hogy minél többet tudnak meg az emberek a fejlesztés részleteiről, annál jobban elfogadják és támogatják a projektet.
A felmérésben egyértelműen tarolt a Városliget a parkok közti népszerűségi versenyben. A budapestiek 94 százaléka mondta azt, hogy neki nagyon fontos, hogy büszke lehessen a Városligetre. A második legnépszerűbb egyébként a Margit-sziget volt az Ipsos felmérése szerint. Feitel Balázs azt mondta, a Városliget népszerűségének titka – a válaszok alapján – az,
hogy egy egész napot el lehet tölteni tartalmas kikapcsolódással. És a Liget sokféle szórakozási és kikapcsolódási lehetőséget kínál.
A zsúfoltságra is rákérdeztek a felmérésben, és a válaszadóknak csupán 6 százaléka tartotta túlzsúfoltnak a Ligetet. A megkérdezettek kétharmada egyetértett abban, hogy a park nagyon leromlott, és fel kellene újítani. A budapestiek nagy része egyébként
a meglévő intézményeivel együtt szereti a Városligetet, de közben a megkérdezettek 70 százaléka szerint illenek a Ligetbe a színvonalas, kortárs épületek is.
A Liget Projektről tudók többsége (56 százalék) szerint pozitív hatással lesz a fejlesztés a városrész életére, és a budapestieknek 75 százaléka támogatta a projekt egyik legfontosabb elemét, vagyis hogy radikálisan csökkenjen az autós forgalom.
Feitel Balázs kiemelte azt a kutatási eredményt, hogy a megkérdezettek csupán 71 százaléka hallott a városligeti fejlesztésről, és azt, hogy a projektet elfogadók aránya nő, ha többet tudnak meg a fejlesztésekről. Ezt megerősítette Baán László miniszteri biztos is a sajtótájékoztatón. Azt mondta,
nekünk mindennap el kell mondanunk a fejlesztés részleteit, mert akkor egyre többen támogatják a projektet.
Szerinte hihetetlen, hogy a Liget fejlesztéséről már 5 éve szó van, és még így is majdnem 30 százalék mondta, hogy nem is hallott róla. Baán László is kiemelte, hogy amint megismerik a részleteket, mindjárt jobban támogatják a fejlesztést. Azt mondta,
nagyon nehéz eljuttatni az emberekhez az üzenetet, vagyis a fejlesztés részleteit a nagy harci zajban.
Ezzel az utóbbi hetek városligeti fejlesztés ellen tiltakozó megmozdulásaira utalt.
Baán László a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a Városliget beépítettsége még az új épületekkel együtt is csak 1,5 százalékkal nő. Jelenleg 5,5, és a fejlesztés végére pontosan a szabályban maximált 7-et fogja elérni. A zöldfelületek arányát a jelenlegi 60 százalékról 65-re növelik az új épületek ellenére is. Mégpedig azért, mert még mindig rengeteg a lebetonozott rész a Ligetben. A projekttel ezeket fogják megszüntetni. Többek között a naponta a Ligeten belül parkoló 2000 autót irányítják majd mélygarázsokba.
A jelenlegi parkolók betonját, aszfaltját pedig felbontják - ezekből lesznek az új zöld részek.
Baán László szerint az Ipsos felmérésének legnagyobb tanulsága az volt, hogy még mindig keveset tudnak az emberek a Liget Projekt részleteiről, de amint megismerik, nagy részük máris támogatóvá válik. Szerinte az csak tovább nehezíti a projekt megismertetését, hogy az emberek nehezen tudják leválasztani a Liget Projektről a politikai kontextust. Pedig – ahogy mondta, –
a fejlesztés után tíz-húsz évvel már senki nem fog emlékezni erre a kontextusra.
Baán László azt is elmondta, hogy 2017 tavaszáig, a Liget tájépítészeti tervfolyamatának végéig még szeretnének hasonló támogatottsági felméréseket végeztetni.
A cikk megjelenését a Városliget Zrt. támogatta.