2016. szeptember 27-én megszavazta az Országgyűlés a szerencsejáték szervezéséről szóló 1991. évi XXXIV. törvény módosítását. A módosító javaslat alapvető célkitűzése a játékosok hatékonyabb védelme, amelyet két fronton is igyekszik biztosítani a tervezet. Egyrészt bővíti és modernizálja az engedély nélküli online szerencsejátékszervezők elleni hatékonyabb fellépés eszközeit, másrészt szigorúan szabályozza a legális szervezőkre kötelező játékosazonosítási követelményeket.
Az online szerencsejátékok elterjedése óta,
kizárólag külföldi szervezők uralják a hazai távszerencsejáték- és online kaszinó piacot,
akik nem rendelkeznek magyarországi engedéllyel, nem fizetnek játékadót, és jellemzően nem fektetnek hangsúlyt a 18 éven aluli és sérülékeny játékosok kiszűrésére sem.
Az ilyen szervezők ellen eddig elenyésző összegű bírságok és átmeneti blokkolás [LINK] formájában léphettek csak fel az illetékes hatóságok, ezek az intézkedések azonban csaknem eredménytelennek és könnyen kijátszhatónak bizonyultak.
A törvénymódosítás több új eszközt biztosít és
számos új feladatot is ró az adóhatóságra a tiltott szerencsejáték szervezők visszaszorítása érdekében.
A javaslat, a tiltott szerencsejáték szervezésben érintett valamennyi közvetítő szereplőt vizsgálni rendeli, a felderítés során megszerzett adatokat pedig a NAV közzé is tenné a többi hatóság és az esetleges ügyfelek tájékoztatása érdekében.
Az új rendelkezések alapján, a jogsértésben való közreműködésről, a szervezőn túl a vele együttműködő személyek vagy szervezetek, az internet szolgáltató, a tiltott tartalmat közzétevő honlap üzemeltetői, de a be- és kifizetéseket bonyolító bankok is felszólításra számíthatnának.
A bankok külön jogszabályban meghatározandó irányelvek mentén egyébként maguk is kötelesek lennének szűrni a tiltott szerencsejáték célra kezdeményezett tranzakciókat.
A módosító javaslatban megjelenő törekvések komolyságát jól jelzi, hogy az adópolitikáért felelős miniszter számára, a törvény negyedéves beszámolási kötelezettséget ír elő a kérdésben.
Így látja a Párbeszéd Magyarországért
Itt az új lex Vajna: az online szerencsejátékot is lenyúlja a Fidesz - kommentálta a törvénymódosítást a Párbeszéd Magyarországért. Álláspontjuk szerint az Országgyűlés által tegnap elfogadott, a tiltott szerencsejátékokról szóló törvény módosítása nem szolgál mást, mint hogy a kormány megágyazzon Andy Vajna online szerencsejáték bizniszének.A játékosvédelem alapvető eleme, a játékos pontos beazonosítása, amelynek célja a 18 éven aluli- és sérülékeny játékosok kiszűrése, illetve a pénzmosás gyanúját felvető ügyletek megakadályozása.
A szerencsejáték törvény és a pénzmosásról szóló törvény vonatkozó rendelkezései jelenleg, csak online környezetben nem igazán életszerű azonosítási módokat tesznek lehetővé, így a játékos kizárólag személyesen, vagy közjegyző által hitelesített okiratokkal igazolhatja személyazonosságát.
A módosítás következtében a szervező előtt új azonosítási lehetőségek is megnyílnának e téren, ám ezeket továbbra is igen szigorú feltételekhez kötné a rendelkezés.
Személyes megjelenés: Ha a játékost a szervező korábban személyesen már beazonosította és nyilvántartásba vette, például mert járt már az online felülethez köthető élő kaszinóban.
Dokumentumok másolata: Ha a játékos a szervezőhöz eljuttatja személyazonossításra alkalmas, érvényes dokumentumainak másolatát, például amennyiben a szervező biztonságos online felületén keresztül feltölti személyijéről, jogosítványáról vagy útleveléről és lakcímkártyájáról készült fényképeket.
Személyiadat nyilvántartások: Ugyan a szervező nem fér hozzá semmilyen személyiadat nyilvántartáshoz, a játékos önkéntes adatszolgáltatását követően, lehetősége van az egyezőség lekérdezésére. Ilyenkor a szervező – hatósági illeték megfizetése ellenében – egy „érvényes" vagy „érvénytelen" választ kaphat a nyilvántartótól.
Ez az azonosítás azonban csak az első lépés lenne. A szervező csak akkor engedhetné távszerencsejátékban vagy valódi tétes online kaszinójátékban való részvételre a játékost, ha meggyőződött róla, hogy nem szerencsejátékfüggő, vagy nem áll fenn vele szemben valamilyen egyéb kizáró körülmény.
Ennek érdekében a játékos adatait az állami adóhatóság által vezetett sérülékeny játékosokról szóló listával és
az Európai Unió valamint az ENSZ terrorizmussal és pénzmosással kapcsolatban vezetett adatbázisaival is összevetné.
Aláírás esetén, a törvénymódosítás legtöbb rendelkezése legkorábban a kihirdetést követő 16. napon, néhány pontja pedig 2017. július 1-én léphet hatályba.