Pilótahiba állhat a négy ember halálával járó vasárnap reggeli repülőgép-baleset mögött - erről beszélt az Origó által megkérdezett igazságügyi szakértő
Mint korábban beszámoltunk róla, két kisrepülőgép ütközött össze Gödöllő és Isaszeg között, az egyik gép fedélzetén két felnőtt és egy gyerrek, a másikon csak a pilóta tartózkodott a baleset pillanatában.
A névtelenséget kérő szakember szerint a két kisrepülő valószínűleg 2000 láb repülési magasság alatt csapódott össze, ahol a pilóták még látásukra hagyatkoznak a navigáció során, radar vagy más eszköz nem különíti el mozgásukat. A földi irányítás felelőssége ilyen esetekben kizárható - mondta a férfi.
Hozzátette, a kis magasságú repüléseknél a szárnyak képezte navigációs holttér is előidézhet katasztrófát: alsó vagy felső állásuktól függően,
a szárnyak kitakarják a látómező egy részét.
Ha ez két, egymáshoz közel repülő kisgép esetében történik meg - és egyikük alsó a másik pedig felső szárnyállású - akkor a kettős holttér gyakorlatilag láthatatlanná teszi egymás számára a pilótákat.
A tényleges felelősség megállapítása ugyanakkor még hónapokig vagy akár évekig is elhúzódhat, a baleset okait a repülési körülményeket Közlekedésbiztonsági Szervezet, a Nemzeti Légi Közlekedési Hatóság és a rendőrség is vizsgálni fogja majd.
Az Origo információi szerint, a lezuhanó Piper 28-as
ejtőernyősöket szállított a tragédia előtt
- utasteréből négyen ugrottak ki, aztán ez egyedül maradó pilóta tett még egy kört az arborétum felett. Ekkor történt az ütközés, ami rosszabb esetben nyolc ember életét is követelhette volna. Úgy tudjuk, a másik, balesetet szenvedő gép egy Cessna 182-es volt.
A tragédia időpontjában ejtőernyős célba ugró bajnokságot rendeztek a Gödöllői reptéren, a program idejére pedig lezárták a légteret- kérdés,
hogyan jelenhetett meg ebben az elkülönített légtérben a Cessna,
és vezetője miért nem tudott a versenyről, illetve a légtér-lezárásról.
Emberi mulasztásról beszélt a baleset kapcsán a köztévé műsorában nyilatkozó Pető György légi közlekedési szakértő is.
Mint mondta, a Piper-28 típusú kisgép feltehetőleg jogszerűen repült a zárt légtérben, a pilótát tájékoztatta az irányítás arról, hogy van egy másik gép a közelében. Az ejtőernyősök szállítója erre azonban már nem válaszolt, vélhetően azért, mert ekkor történt a baleset is.
A Közlekedésbiztonsági Szervezet elsődleges vizsgálati adatai szerint a két kisrepülő nagy sebességgel, szemből ütközött, légi karamboljuk után pedig pörögve zuhantak a földre.
Az is kiderült, hogy a fedélzetén három fővel felszálló gép sétarepülésre indult, és emelkrdett, az a korábban ejtőernyősöket szállító repülő pedig a versenyző ernyősök ledobása után visszafele tartott a reptérre – és süllyedt, tehát leszálláshoz készült, amikor 600 méteres magasságban összeütközött a másik járművel.