Gyors és hatékony, de nem korlátlan és kontroll nélküli jogi eszközöket biztosítanának a kormánynak a szocialisták egy esetleges terrorveszélyhelyzetben. Az MSZP szakmai koncepciója - amit törvényjavaslatként be is nyújtanak majd -
a Fidesz-javaslatnál szűkebbre szabná a mindenkori kabinet mozgásterét veszélyhelyzetben,
főleg, ami az alapvető jogok korlátozását illeti.
Ahogy ígérte, saját szakmai koncepciót készített az MSZP ahelyett, hogy ötpárti egyeztetéseken vitázna a Fidesz által kezdeményezett újabb - sorrendben a hatodik - alkotmánymódosításról. A kormánypárti javaslatcsomaggal - amelynek részleteit elsőként az Origo ismertette - a szocialistáknak alapvető gondjai vannak, és más ellenzéki pártok sem fogadnák el változtatás nélkül.
Az Origo információi szerint elkészült a szocialisták szakmai koncepciója a terrorveszélyhelyzetre vonatkozó alaptörvény-módosításról, amit az MSZP frakcióvezetése szerdán jóvá is hagyott. A javaslat alapvetően szűkíti a kormány mozgásterét ilyen rendkívüli helyzetben, viszont
nem veti el a gyors és hatékony eszközök alkalmazását, csak erősebb kontrollhoz kötné azt.
Vagyis az MSZP koncepciója alapvetően abban tér el a Fideszétől, hogy a szocialisták nem adnának a mindenkori kormány kezébe biankó csekket a nehezen meghatározható terrorveszélyhelyzetre hivatkozva, és a megfelelő szintű - szakbizottsági, parlamenti - kontroll után sem engednék, hogy olyan mélyen és széles körben korlátozhassa a kabinet az emberek és az állam életét.
Egyeztetnék a pártokkal
Miután a szakmai koncepciónak zöld utat adott szerdán az MSZP frakcióvezetése, az anyagot most első körben külső szakértőkkel egyeztetik, majd vitára bocsátja az MSZP a parlamenti pártok körében, mielőtt törvényjavaslat formájában benyújtaná az Országgyűlésnek. Harangozó Tamás frakcióvezető-helyettes az Origónak elmondta, hogy ezzel abban is alternatívát kívánnak felmutatni a Fidesszel szemben, hogy „egy normális országban miként kell ilyen súlyú ügyet kezelni, egyeztetni”.A Fidesz javaslata a honvédség felhasználására, az internet és a mobilhálózat lekapcsolására, kijárási tilalom bevezetésére, a határok lezárására, az emberek kitelepítésére is lehetőséget adna. Elképzelhető, hogy a benzinkúton jegyre adnák majd az üzemanyagot, a boltban pedig a kenyeret.
A javaslat alapján a kormánynak nemcsak a költségvetés kereteinek felborítására lenne joga, de importkorlátozásokra, a közbeszerzések mellőzésére vagy az ország biztonságát veszélyeztető személyek, szervezetek vagyonának zárolására is. Összesen
30 ponton szólhatnának bele az emberek életébe, az állam működésébe, előzetes parlamenti jóváhagyás nélkül,
hatvan napra.
A Fidesz-javaslat erős kontrollal nem számol: a kormánynak a tervezet szerint ugyan folyamatos tájékoztatási kötelezettsége van az államfő és az Országgyűlés felé, de a parlament a rendkívüli helyzetet és a kormány ilyen széles intézkedési jogkörét - gyakorlatilag rendeleti kormányzásról van szó - csak utólag, kétharmados többséggel szüntetheti meg két hónap után - vagy meghosszabbítja.
Ehhez képest alapvető változás az MSZP-s javaslatcsomagban, hogy
a szocialisták nem adnának alapból széles jogköröket a kormánynak, és kevesebbet is csak rövidebb időre.
Információink szerint a koncepció arra hatalmazná fel a kormányt, hogy nyolc napra kihirdethessen egy terrorveszély-alaphelyzetet, ráadásul a Fidesz-javaslatnál szűkebb, csupán mintegy fél tucat jogkörrel.
Alaphelyzetben ezt tehetné a kormány az MSZP javaslata szerint:
Ezen túlmenően az alapcsomag - szemben a Fidesz ötletével - automatikusan nem tenné felhasználhatóvá még ilyenkor a honvédséget a civil lakossággal szembeni rendfenntartó feladatokra.
A fenti, korlátozott jogköröket tartalmazó alapveszélyhelyzet tehát nyolc napig állhat fenn, ezután viszont a szocialisták javaslata szerint a honvédelmi és rendészeti valamint a nemzetbiztonsági bizottság összevont ülésén kellene a kormány képviselőinek bizonyítaniuk, hogy szükség van az alaphelyzet fenntartására vagy az újabb, szigorúbb terrorveszélyhelyzeti fokozat elrendelésére.
Az összevont bizottsági ülésen
a kormány, illetve a nemzetbiztonsági szolgálatok illetékeseinek be kell mutatniuk bizonyítékaikat,
amelyek alapján indokolnak tartják a fokozott biztonsági és jogi intézkedéseket, majd a bizottság feles többséggel meghozott támogató döntése után kerülhet a téma az Országgyűlés elé. A parlamentben ezután kétharmados támogatás kell a döntéshez.
A Fidesz-javaslattal szemben tehát a szélesebb jogköröket engedő magasabb készültségi szint előzetes parlamenti jóváhagyása után még mindig nem lenne jogosult a mindenkori kormány annyi mindenre, mint ahogyan azt a kormánypárt a saját, eredeti javaslatában indítványozza.
Így például a szocialisták javaslata alapján a média befolyásolására, médiumok elhallgattatására ebben az esetben sem lenne joga a kormánynak. A parlamenti felhatalmazással viszont felhasználhatóvá válna a honvédség speciális feladatokra, és mód lenne a költségvetés átírására is.
A kormányzati jogkörök szempontjából szűkítő MSZP-s javaslat az Origo információi szerint más pontokon viszont kiterjeszti a lehetőségeket egy terrorveszélyhelyzetben. Így például
a javaslatcsomag kitér a büntető törvénykönyv (Btk.) módosítására is,
hasonlóan, mint a 2005-ös londoni terrortámadások után elfogadott angol szabályozás.
Ennek lényege, hogy - szemben a mostani Btk.-val - új tényállásokat vezetne be, és büntethetővé tenné a terrorcselekmény előkészületének finomabb fázisait is, nem csak a konkrét előkészítő lépéseket. Így például
már azt is büntetnék, ha valaki kimegy Szíriába egy dzsihádista kiképzőtáborba,
függetlenül attól, bizonyítható-e, hogy ezt későbbi merényletekre való felkészülés érdekében teszi, vagy sem.
A szocialisták javasolják a határőrség visszaállítását is, oly módon, hogy a szervezet továbbra is a rendőrséghez tartozna, de nem a megyei rendőrfőkapitányok alárendeltségében működnének a határrendészeti szervek, hanem önállóan. Nem is megyénként szerveznék újjá a határőrséget, hanem határszakaszonként, például a magyar-szerb határszakasz lenne egy igazgatóság.
Az MSZP rendezné a Terrorelhárítási Központ (TEK) jogi státusát is, mert
bár a szervezetnek titkosszolgálati jogköre van, tevékenységének nincs megfelelő törvényi kontrollja.
Több pénzt adnának a TEK-nek és a szakszolgálatoknak, a terrorveszély lakossági, rendvédelmi felismerését szolgáló programot javasolnak, és felkészítenék az egészségügyi ellátórendszert is a vészhelyzetre.