Ott sem lehetett a szombati, öt halálos áldozattal járó tömegszerencsétlenség helyszínén, mégis az ott végzett rossz munkával magyarázzák a felfüggesztését - mondta az Origónak Pápai György, az Országos Mentőszolgálat észak-alföldi régiójának menesztett vezetője.
Pápai a felfüggesztéséről szóló hivatalos értesítést és indoklást sem kapta meg, a sajtóból értesült arról, hogy kedden miért meneszthették. A sajtóban megjelent magyarázat szerinte hazugság:
a baleset helyszínétől 130 kilométerre, Nyíregyházán tartózkodott,
a tragédia még csak nem is az ő munkaterületén, hanem az észak-magyarországi régióban történt.
Az egyik hetilap a menesztés egy másik lehetséges okáról tud – értesüléseik szerint Pápai Györgyöt azért küldték el, mert
utasította valamennyi, irányítása alá tartozó mentősofőrt, hogy egyetlen benzinkútnál tankoljanak - saját sógora vállalkozásánál.
A menesztett vezető ezt is hazugságnak tartja: elismeri, hogy a nyíregyházi állomásról induló mentősök egy jó ismerősénél tankoltak, de csak azért, mert a benzinkút pár száz méterre áll a mentőközponttól - ez így logikus és gazdaságos.
"A többiek pedig ott tankolnak útközben, ahol a legészszerűbb,"
semmiben nem korlátoztam őket
- mondta az Origónak Pápai.
Megkérdeztük a másik menesztett mentőigazgatót, Breitenbach Gézát is, aki az észak-magyarországi régió vezetőjeként valóban részt vett a szombati tömegszerencsétlenségnél folytatott mentésben. Breitenbach szerint
tökéletes hazugság
a több lapban is közölt állítás, hogy nem végzett érdemi munkát a helyszínen. "Az ágyból ugrottam ki, ott ért a hívás, és a riasztástól számított 40 percen belül Miskolcról Mezőkeresztesre értem, ahol azonnal átvettem a kárhelyparancsnoki feladatokat" – mondja a felfüggesztett mentős.
Ez a feladatkör viszont nem a sérültek ellátásáról szól, hanem logisztikáról: fel kell mérni a baleset (itt 200 méteres) helyszínét, kapcsolatba kell lépni a kórházakkal. Emellett a kárhelyparancsnok foglalkozik az első körben fel nem fedezett sérülésekkel, rosszabb esetben halottvizsgálattal is.
Breitenbach Géza megerősítette,
mentősök segítettek beindítani tízéves, tragacs céges autóját, de ez már a mentési munkák befejezése után történt.
A 35 éve pályán dolgozó vezető méltatlannak tartja menesztésük körülményeit. Mint mondta, a tömegszerencsétlenség után vasárnap államtitkári megbeszélésre hívták be őt és Pápai Györgyöt – az Emmi parkolójában lépett eléjük Máté Gábor, az OMSZ megbízott főigazgatója, hogy átadja a felfüggesztésről szóló dokumentumokat, amit ott és akkor nem vettek át.
A kirúgásról szólva mindkét megkérdezett régiós igazgató egyöntetűen fogalmazott: szálkák voltak a jelenlegi vezetés szemében, menesztésüket pedig annak tudják be, hogy
szeptemberben jelentkeztek az Országos Mentőszolgálat főigazgatói posztjára, hat másik pályázóval együtt.
"Máté Gábor ezen a tenderen nem indult, de valamiért mégsem akarhatott minket főigazgatói pozícióban látni" – jegyezte meg Breitenbach Géza.
A tender már lezárult, a döntés Balog Zoltán miniszter kezében van, de Breitenbach tart attól, hogy a személyüket érintő botrány negatívan befolyásolhatja a megítélésüket.
Megkérdeztük az OMSZ-t, konkrétan mivel indokolják a két régiós igazgató menesztését, és kikerültek-e emiatt a főigazgatói posztra pályázók köréből.
Győrfi Pálnak, az OMSZ kommunikációs igazgatójának címzett levelünkre még nem kaptunk választ, ha érkezik reakció, frissítjük cikkünket.
Az MTI péntek délelőtti híre szerint Csató Gábort nevezi ki az Országos Mentőszolgálat főigazgatói posztjára Balog Zoltán az emberi erőforrások minisztere. Erről itt olvashat bővebben az Origón.