Győrfi Pál, a mentőszolgálat kommunikációs igazgatója az Origót arról tájékoztatta, hogy öt mentőegységet riasztottak a reggeli csúcsforgalomban történt balesethez, kilenc sérültet vittek kórházba, ők zúzódásokat, végtagsérüléseket szenvedtek.
A helyszíni vizsgálat alapján egyikük sem volt életveszélyes állapotban.
Az esetleges töréseket a röntgenvizsgálat állapíthatja meg. A sérülteket helyszíni ellátás után a Péterfy Sándor Utcai Kórház és Baleseti Központba, valamint a Honvédkórházba szállították. A Péterfyben az Origo tudósítójának elmondták, hogy öt sérültet vittek hozzájuk, közülük ketten szorultak alaposabb vizsgálatra, de már valamennyiüket hazaengedték.
Molnár Klaudia, az OMSZ koordinációs referense az M1 aktuális csatornán azt mondta, egy könnyebb sérültet a helyszínen elláttak, ő a saját felelősségére távozott.
Kisdi Máté, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője az Origónak azt mondta, a tűzoltók jelentős erővel érkeztek a helyszínre, segítettek az utasoknak leszállni a sérült szerelvényekről. A két szerelvény kisebb mértékben sérült meg, az ütközéstől "elgörbültek az alkatrészek". (A baleset helyszínén készült képeket ITT láthatja.)
A baleset csúcsidőben történt, mindkét szerelvény tele volt utasokkal, akik az ütközéskor elestek.
Azonnal megkezdték a baleset körülményeinek vizsgálatát. Az MTVA tudósítása szerint korábban is voltak gondok, ezért az automata vezérlésről kézi irányításra álltak át. Hasonló problémáról számol be az Iho.hu is, a portál szakértőre hivatkozva azt írja,
a metró automatikus rendszerével napok óta voltak már problémák.
Ez, illetve más műszaki hiba is hozzájárulhatott a balesethez. Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke az Origo megkeresésére azt mondta, egy hete levélben jelezték Tarlós István főpolgármesternek, hogy probléma van az Alstomok "csúszásgátló mechanizmusával", a szerelvények kerekei megcsúsznak a síneken, ami fagyok idején gyakrabban előfordulhat. Bíró Endre azt is elmondta, ennek tudható be, hogy
az Alstomokat - az automata rendszer ellenére - egy hete ismét metróvezetők irányítják.
Erre reagálva Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója a baleset helyszínenén tartott sajtótájékoztatóján azt mondta, a közlekedésbiztonsági hatóság többször megvizsgálta a berendezést és rendben találta azt.
A Budapesti Rendőr-főkapitányság délután 2-kor kiadott közleményében azt írta, Közlekedésrendészeti Főosztálya a baleset miatt eljárást indított ismeretlen tettes ellen vasúti közlekedés veszélyeztetésének gyanújával.
Legkorábban kedden indulhat újra a metró a Puskás Ferenc Stadion és az Örs vezér tere között, addig pótlóbuszok járnak ezen a szakaszon – mondta Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója a reggeli baleset helyszínén tartott sajtótájékoztató. Hozzátette,
20-30 éve gondot okoz ezen a szakaszon az őszi-téli időszakban, hogy a sínek eljegesednek vagy falevelek kerülnek rájuk, ami csúszásveszélyt okoz.
A metróvezetőket erre figyelmeztették, és az automata üzemmód helyett úgynevezett „ellenőrzött kézi vezérlést" vezettek be. Ez azt jelenti, hogy a járművezetőknek a pálya állapota alapján kellett sebességet választaniuk. A fedélzeti számítógép adataiból látni fogják majd, hogy a vezető betartotta-e az erre vonatkozó utasításokat.
A sofőr, amikor észrevette a Pillangó utcai megállóban álló másik metrót, vészfékezett és közben érezte, hogy csúszik a pálya, de már nem tudott megállni.
Egy ilyen szerelvénynek többszáz méter a féktávolsága. Nem tudni azt sem, tájékoztatta-e a vezető az utasokat arról, hogy ütközés lesz, volt-e erre ideje. Az Origo egyik olvasója szerint nem volt ilyen tájékoztatás.
A BKV később közleményébn ezt írta: "Valószínűsíthető, hogy a baleset a téli időjárás, azaz nem műszaki hiba miatt következett be, annál is inkább, mert a járműnek olyan korszerű fékrendszere van, amely megfelel minden vonatkozó szabványnak és előírásnak, a Nemzeti Közlekedési Hatóság" engedélyével is rendelkezik."
A Budapesti Közlekedési Központ a Facebook-oldalán azt közölte, hogy baleset miatt nem jár a 2-es metró az Örs vezér tere és a Puskás Ferenc Stadion között, ezen a szakaszon pótlóbuszok viszik az utasokat. A helyszínelés és mentési munkálatok miatt a Kerepesi úton a Pillangó utcánál kifelé csak egy sáv járható, a regeli csúcsforgalomban emiatt lépésben haladtak az autók, de délelőtt fél 11-re normalizálódott a helyzet.
A közlekedési lámpákat kikapcsolaták, rendőrök irányítják a forgalmat, ők tájékoztatják azokat is, akik nem tudnak a balesetről és metróra akarnak szállni. A pótlóbuszok a metrómegálló közelében, pár méterre attól veszik fel az utasokat.