Tavaszi kollekcióját mutatta be a Galamb Tailoring, azaz a Galamb Szabóság csütörtök este, a szalonba lépve azonban egyből tudni lehetett, hogy nem klasszikus divatbemutatóra érkeztünk; a helységet - habár több, mint 100 négyzetméter alapterületről van szó - nem hangos felvonulásokra, sokkal inkább csöndes, elmélyült, mérnöki munkához valóan alakították ki a Baranyi-testvérek, egészen pontosan Bernd Steinhuber bécsi belsőépítész, akit megbíztak vele. Közben az egész olyan, mintha a legnívósabb divatlap hasábjain sétálna az ember - a képek keretein belül, hanyagul átlépve a hirdetéseket.
Nálunk ez családi hagyomány. Mi a minőséget magas szinten szeretjük.
Így kezdi a szalon, és a Galamb-márka bemutatását Baranyi Zsolt alapító-tulajdonos, miután megnéztük a fenti, másfél perces bemutató-videot, kihasználva a döbbent csendet bőven van ideje beszélni; a meghívottak körében osztatlan sikert arat a film, amelyhez Mendrei Miklós rendező és Rácz Dániel operatőr szabad kezet kaptak. Művésztük jól illeszkedik a Galamb filozófiájához, ahol a modern látásmód társul a tradicionális értékekkel - mondja a tulajdonos.
Gyakorlatilag mérnök-család vagyunk, a szabóság már a mi álmunk volt. Az a fajta kézimunka és egyedi szabósági kultúra, amin 10 éve elindultunk, az volt a motiváció. És ide jutottunk, hogy nincs értelme máshogy csinálni, csak a legmagasabb szinten.
A Galamb szabósági brandet 2008-ban hívták életre egy Galamb utcai lakásszalonban, ami kezdetekben méretes szabósagként funkcionált. Ebből az időből származik pl. a Scabal szövetgyárral kialakult szoros együttműködés. A tulajdonosok - a Baranyi fivérek (Baranyi Zsolt , alapító tulajdonos; Baranyi Csaba ügyvezető tulajdonos) - 2014-ben úgy döntöttek, hogy a teljes Galamb brandet bespoke minőségi szintre emelik, amelynek fő eleme a szintén belvárosi Zoltán utcában épített modernkori szabósági szalon és műhely.
A Baranyi fivérek elkötelezettek a magyar szabósági kultúra újraélesztése és a legmagasabb szabósági kézimunka szakmai képzésének újraélesztése mellett. Terveik között szerepel egy Galamb
szabómester iskolai képzés kialakítása is.
Próbálkoztunk, mert elkötelezettek vagyunk a magyar alapanyagok és hazai szabók iránt,
- mondja Baranyi Csaba, az operatív vezető;
Ők szerepeltek az eredeti tervben. Kerestünk is mindenhol, de nincs szakképzés körülbelül 30 éve, még a környező országok magyar ajkú vidékein is próbálkoztunk, mert ott még nemrégiben is volt szabóképzés, de sajnos úgy láttuk, hogy a tudás kissé ódivatú, ráadásul rossz alapokon nyugszik.
Aztán jött 30-40 év, ami egyszerűen kiesett, utána se gyártás, se piac nem épült, gyakorlatilag vákuum keletkezett, mondja a fiatal szalonvezető. Az olasz irány - olasz mesterszabóval, komoly múltra tekint vissza, ezt a tudást akarják Magyarországra hozni.
A bespoke-élmény egy szolgáltatási szint a kézi szabóságokban - minden olyan országban a világon, ahol egyáltalán foglalkoznak egyedi méretre készülő ruhákkal. A méretvétel, a vevővel való konzultáció, a szokásainak kiismerése, anyagválasztás, tanácsadás, utána az első próbaalkalom, majd a második próbaalkalom, és végül az átadás; ezek tartoznak a bespoke szolgáltatás összetett elemei közé.
Közvetlenül a szalon alatt, a pincében alakították ki gyártó műhelyüket, ami szintén körülbelül 100 négyzetméter, hét ember dolgozik együtt odalent,
a nápolyból érkezett mesterszabó, Signor Girolamo és a segédei.
Ezeket a ruhákat hosszú távú befektetésnek szánják az alkotók, aprólékos munkával, kézzel vannak felépítve, ezért hosszú távon tartósak - mondják a szakemberek.
Arról, hogy kik a megrendelők sem a mester, sem a tulajdonosok nem mondanak egy szót sem.
Annyit tudunk csak meg, hogy nem a művészvilág, inkább az üzleti szféra képviselői és tradicionális családok tagjai vásárolnak a - hazai szemmel kétségtelenül drága holmikból.
2500 eurótól indul egy kétrészes öltöny, tehát zakó és nadrág - mondja az érzékeny témához érve Baranyi Csaba; elismerve, hogy ez a majd' 800ezer forintos beugró - magyar árérzékenységgel nézve - jelentős összeg.
A legmagasabb színvonalat képviseljük. Itthon nincs konkurenciánk, Hegyeshalomtól kifelé nézve pedig ezt a minőséget minimum kétszer ennyiért lehet megvásárolni.
Mindkét tulajdonos tudja, hogy
csak egy nagyon szűk réteg tudja ezt megfizetni Magyarországon,
mégsem elsősorban a külföldi vevők a célpontjaik. Küldetéstudatuk van, és bíztató a tendencia szerintük. Az 40-es, 50-es években még olyan szépen öltöztek a magyar emberek - mondják.
Aztán ez elhalt. Utána néma csend, és most ha valaki bejön hozzánk, először is stílustanácsokat adnunk neki. Egy biztos: innen nem megy ki senki – bármennyi pénzt is költ – ízléstelen öltözetben. Ha mi még át is engednénk, az olasz mester sosem fogja...