A Miniszterelnökség által júliusban kiírt ötletpályázatra 68 beadvány érkezett, és végül 14-et ítélt a bírálóbizottság megvételre érdemesnek. Szinte
az összes pályamű elsősorban kilátóként képzeli el a Citadellát,
amelyben kialakítanának egy múzeumot vagy látogatóközpontot, esetleg egy szállodát is az ezekhez kapcsolódó vendéglátóhelyekkel. Szinte valamennyi megvásárolt pályázat kötöttpályás közlekedési eszközzel tenné megközelíthetővé a Citadellát, és erősítené a sportolási, pihenési lehetőségeket a zöld környezetben. (A pályaműveket sorszám szerint itt tekintheti meg.)
A bírálóbizottság által a három legjobbnak ítélt pályamű közül a 40-es sorszámú indul ki a legrégibb hagyományból,
nevezetesen Széchenyi István „nemzeti panteon” ötletéből.
A legnagyobb magyar először 1841-ben vetette fel, hogy valahol a budai hegyekben kellene építeni egy nemzeti sírkertet, majd két évvel később jelentette meg ötletét „Üdvlelde” címmel, amelyben már a Gellérthegyet találta alkalmas helyszínnek. Fő mintaképe a londoni Westminster, majd a regensburgi Walhalla, az antik görög templomépületet idéző panteon volt. Ez utóbbit 1842-ben avatták föl, és a germán uralkodók és szellemi nagyságok mellszobrait állították ki.
Ám az 1848–49-es szabadságharc leverése után éppen a Gellérthegyre építtette föl Haynau, Magyarország osztrák katonai parancsnoka a Citadella erődjét, amely tulajdonképpen a magyar főváros kedvét volt hivatva elvenni az újabb lázadásoktól. Az 1867-es kiegyezés után az erőd egy szálka – vagy inkább gerenda – maradt a pest-budaiak szemében, de lebontásához sosem volt elég pénz vagy elég erős elhatározás, csak képletesen bontották meg a falait. (Mígnem a második világháborúban súlyosan megrongálódott, és az 1960-as évek elején újították föl mai formájában.)
1871-ben azonban Széchenyi fia, Ödön gróf már serényen dolgozott a nemzeti panteon tervének felélesztésén a Fővárosi Közmunkák Tanácsa tagjaként. Ugyanebben az évben országos tervpályázatot is kiírtak – és
ezzel tulajdonképpen kezdetét vette az a tervdömping, amely a 20. század elejéig tartott.
A nemzeti sírkertnek az 1870-es évektől – Batthyány Lajos, „a legdrágább halott” újratemetésétől – azonban egyre inkább a Kerepesi, a mai Fiumei úti temető számított, másfelől a panteon gondolata kezdett összekapcsolódni az ezredéves kiállítás tervével, amely 1896-ra a Városligetben valósult meg. Bár 1893-ban a képviselőház is elvetette, hogy nemzeti panteon épüljön a Gellérthegyen, miután 1894-ben a Citadella a székesfőváros tulajdonába került, és a millenniumi kiállítás is lezajlott, újabb tervpályázatot írt ki a mérnökegylet, de azzal a feltétellel, hogy az erőd falait fel kell használni az új épülethez. Ebből sem lett semmi, ahogy az 1871-es pályázat után is csak annyi történt, hogy 30 ezer fával ültették be a hegyet a kipusztult szőlőültetvények helyett.
A 40-es számú pályamű tehát a nemzeti panteon ötletét élesztené fel már sokadszorra, de korszerű formában, és az „emlékkert” fogalomkörébe bevonva az őshonos növényvilágot, a tájépítészeti környezetet is. Ugyanis nemcsak a Citadella épületében alakítana ki oszlopcsarnokot a nagy magyaroknak, hanem a Gellérthegy természetes növénytársulásait is helyreállítaná, és a táj történetével – beleértve a hegyen a filoxérajárvány előtt őshonos budai szőlőt és művelését – sétaösvényeken ismertetné meg az érdeklődőket.
A Citadella épületébe, a keleti, Duna felőli rondellához visszaköltöztetné a csillagdát is, hiszen 1813-tól a szabadságharcig a szőlőkertek között az Uraniae csillagvizsgáló állt a hegy tetején (többekkel közösen Pollack Mihály tervezte), ennek a helyére épült a Citadella 1850-től. A pályamű egyébként is az idő csillagászati, szakrális és történeti forgalma köré szervezné a Citadella falai közé tervezett kiállítótereket, utalva egyrészt a pogány kori asztrológiára, illetve például a Szent Korona csillagászati és naptári összefüggéseire. A legmerészebb elképzelés mégis az, hogy
a Szabadság-szoborból egy grandiózus napórát alakítanának ki:
a két posztamens árnyéka az erőd falán mérné az időt egész évben.
A nemzeti panteonra egy másik változat a 48-as számú pályamű. Ez egy felül nyitott, a túlparti Bálna épületéhez hasonlatos, rácsos szerkezetű szarkofág alá temetné a Citadella rossz emlékű épületét, kertté átépítve az udvarát. A fellegvárból (nyugati torony) alakítaná ki a Magyar Királyok Csarnokát, ahol a magyar uralkodók szimbolikus szarkofágjait helyeznék el, felső szintje pedig kilátóbástyaként működne. A Szabadság-szobor mögé egy hatalmas napkorongot helyezne, amely éjjel holdként világítana.
Ebben az utóbbi ötletben is visszaköszön egy régebbi, 1893-as terv, amelyet egy életbiztosítási társaság német főfelügyelője küldött el a kereskedelmi minisztériumnak a millennium közeledtével. Willheim Adolf az athéni Akropoliszhoz hasonló épületet álmodott – amelyet a lebontott Citadella köveiből épített volna meg – a Gellérthegy tetejére, elé pedig egy monumentális Hungária-szobrot. A nőalak kezében lévő fáklya, illetve a diadémja villanyfényt árasztott volna éjszaka a hidakra és a műemlékekre, sőt Willheim főfelügyelő azt sem tartotta túlzásnak, hogy elvilágítson egészen a Városligetig.
A Szabadság-szobor
Ekkor persze a Szabadság-szobornak még híre-hamva sem volt a Citadella előtt. 1947-re épült fel mint felszabadulási emlékmű, de a pálmaágat tartó Szabadság-szobor alatt a gépfegyveres szovjet katona bronzszobra csak a rossz emlékű Citadella épületéhez illett. A rendszerváltozás után, 1992-ben el is vitték a Gellérthegyről a Szoborparkba, de a nőalak végül is maradt, hiszen Kisfaludy Strobl Zsigmond alkotása akarva-akaratlanul is a magyar főváros jelképévé vált. (Jelenleg például központi eleme a 2024-es budapesti olimpiapályázat logójának.)A mostani pályaművek mindegyike vagy rész- vagy központi elemként tartalmazza a kilátóterületek bővítését. A két legeredetibb ötlet közül az egyik (a 29-es számú)
a Cidadella falaihoz kívülről emelkedő lépcsősort építene, akár egy piramis oldalai,
ezeken ücsörögve szemlélhetnék a járókelők a fővárosi panorámát. Az erőd belsejét pedig egyszerűen feltöltenék földdel, és füvesítenék, mintha az egész csak a hegy csúcsa lenne.
A másik érdekes ötlet (a 39-es számú pályamű) viszont az udvar tetejére, az erődfal magasságában stégépítményből és medencékből álló strandszerűséget építene, ahonnan akár lubickolva is lehetne gyönyörködni a fővárosban, télen pedig korcsolyára váltható a fürdőruha.
A medencék, szökőkutak és vízesések sem ritkák a Gellérthegy korábbi ötletterveiben. A leggrandiózusabb talán e tekintetben Kolbenheyer Gyula és Straub Sándor 1893-as millenniumi kiállításterve. A Citadella helyére három kupolás csarnokból álló épületet terveztek, amely mögött egy nagy víztározót hoztak volna létre a Duna vizét felszivattyúzva a hegyre. A tározóból hatalmas vízesés zuhogott volna több ágra szakadva egészen a hegy lábáig. A látványosság „fő része” a vízesés éjszakai megvilágítása – írta a Vasárnapi Újságban az elektrotechnikus Straub. Novák Ferenc és Palóczy Antal is készített egy hasonló millenniumi tervet, amelyen a központi panteonépülettől egy mesterséges folyam indul a hegyoldalban, és nagyjából ott, ahol ma a Szent Gellért-szobor alatti vízesés van, hatalmas zuhatagban végződik.
Alpár Ignác szintén készített egy átépítési tervet a Citadelláról már 1925-ben, ugyanis a Budapesten rendezendő Nemzetközi Fürdőügyi Kongresszus helyszínéül szánták a Gellérthegyet. A szállóvá és konferenciaközponttá alakított épülethez stílszerűen tartozott volna egy fürdőmedence is. Ez az elképzelés sem valósult meg, de szintén visszaköszön a mostani pályamunkákban. Egyfelől a már említett 40-es pályamű is egy fürdőt képzel el a hotellé alakított fellegvár földszintjére, ám a 14-es pályamű már teljes egészében az egykori fürdőügyi kongresszus jegyében készült.
A hegyben, a Citadella alatt alakítaná ki az 1937-ben a Gellért-fürdőben alapított Nemzetközi Fürdőszövetség épületkomplexumát,
amelynek kijárati alagútja az Erzsébet és a Szabadság híd közti rakparton lenne. A Rudas fürdő mögött pedig egy másik alagút vezetne be a hegy mélyén lévő ivóbarlanghoz, ahol hét kútból folyna a forrásvíz. A fürdőszövetség épületéből és az ivóbarlangból is lifteken lehetne feljutni a Citadellába, illetve a Citadella sétány mellé.
A Citadella megközelítésének kérdése külön hangsúlyt kapott mind a pályázati kiírásban, mind a pályaművekben – akárcsak a régmúlt terveiben. Az, hogy a Gellérthegyre is járjon sikló, hamar felmerült a 19. század végén az 1870-ben átadott budavári sikló sikerén felbuzdulva. A fentebb már említett Novák Ferenc a század végén egy gőzzel és egy vízsúllyal működő járművet is tervezett a Gellérthegyre szánt nemzeti panteon megközelítésére. Előbbi „sodronypályás fogaskerekű” a Rudas fürdőtől kapaszkodott volna föl egy kilátó- és világítótoronyhoz, és lett volna egy köztes megállója is. A terv annyira kiforrott volt, hogy még a tériszonyos utasokra is gondolt pár ablak nélküli kocsi forgalomba állításával.
Ettől kezdve minden valamirevaló tervben szerepelt a sikló is
– legfeljebb a nyomvonala változott – egészen napjainkig: 2005-ben például létrehoztak a Rác fürdő felújítása kapcsán egy kft.-t a sikló megvalósítására, amelyben a fővárosnak is lett érdekeltsége a magánberuházón kívül. A sikló a Hegyalja út alatti aluljáróból indult volna a Rác fürdőtől. Állítólag három évvel ezelőtt meg is kapta az engedélyeket a négymilliárd forintosra becsült beruházás, ám ezúttal sem tűnik úgy, hogy lesz belőle valami.
Talán éppen ezért a három legjobbnak választott pályamű közül a 43-as számú már nem is ezzel számol, hanem egy hullámvasút ötletét veti fel. A Várhegy alja és a Gellérthegy között közlekedne, és lenne egy köztes állomása a Naphegyen. Ezen a távon 7-9 pillérre támaszkodna a vasúti szerkezet, közöttük sétányok is lehetnének, így a sínek nem választanák szét a teret, mint egy siklópálya. Ez a terv – amely egyébként elsősorban a Citadella környezetére, a sétányokra, kilátópontokra, játszóterekre és parkokra koncentrál – a Gellért-hegy másik oldalán való lejutásra is ajánl egy egészen egyedi módot.
A Szabadság-szobortól egy többszintes csúszdarendszeren lehetne lejutni a Gellért térre.
A legjobbnak ítélt pályaművek közül a harmadik (15-ös számú) pedig lanovkában, amolyan libegőben gondolkodik sikló helyett, és a felújított Várkert bazártól járna a Citadelláig. Kabinos felvonó építése már az 1930-as években felmerült, de az a Duna fölött ívelt volna át a budai Várhoz a pesti Vigadótól. Pár éve ezt az ötletet elevenítette föl Zoboki Gábor építészirodája, csak épp a libegő a Gellérthegyet kötné össze a pesti Belgrád rakparttal.
A 40-es pályamű is merésznek tűnő ötlettel áll elő:
a Gellért, a Rudas és a Rác fürdő között egy föld alatti barlangvasút járna.
Persze ilyen ötlet is volt már. A vízesések kapcsán már említett Kolbenheyer–Straub-féle millenniumi tervben a Gellérthegy mélyén lévő három (só-, szén- és fém-) bányászati kiállítást kötötte volna össze egy kisvasút.
Egyébként a mostani tervek között egy gyalogos-, illetve kerékpároshíd is felbukkan a Naphegy és a Gellérthegy között, a Hegyalja út felett, kiegészítve a kötöttpályás közlekedést. A 38-as számú pályamű pedig egy
olyan liftet ajánl a Gellérthegy belsejébe, amilyen Grazban a Schlossbergre viszi a járókelőket.
Ez a terv abból a szempontból is érdekes, hogy a Citadella udvarában kétszintes parkolóházat alakítana ki: a földszinten parkolhatnának a turistabuszok, amelyek megfordulását két fordítókorong is segítené, az emeleten pedig a személyautók, míg az erőd teteje a falak magasában egy hatalmas panorámatér lenne, ahová a lift érkezne.
A beérkezett pályaművek színvonala magas volt, azonban olyan átfogó tervek nem születtek, melyeket a bírálóbizottság első, második vagy harmadik díjban részesített volna, de három tervet kiemelt áron, 3-3 millió forintért vásárolt meg, míg tizenegy pályaművet egyenként egymillióért –mondta a bizottság társelnöke, Füleky Zsolt az Origónak. A Miniszterelnökség építészeti helyettes államtitkára szerint
a megvásárolt tervek elsősorban hasznosítható részmegoldásokat tartalmaznak.
A kiemelt három terv abban mindenképpen a többi fölé emelkedik, hogy a Citadella hasznosítása mellett az egész Gellérthegy tájépítészetére koncentrál, megőrizve a világörökségi helyszín szellemét. Az államtitkár azt mondta, hogy a Gellérthegy távlati fejlesztésében a zöldfelületek és a természetvédelmi szempontok hangsúlyosabb szerepet kapnak majd az építészeti kérdéseknél.
Eddig alig valósult meg valami a tengernyi tervből
Az elmúlt lassan két évszázad alatt készült dicső tervekből alig valósult meg valami a Gellérthegyen. Az utolsó nagyobb átalakítást a századfordulón, az Erzsébet híd 1902-es megépülése után végezték: rendezték a rakpartot a hegy lábánál, 1904-ben állították fel itt a Szent Gellért-szobrot, és 1905-ben épült ki a díszkerítés. Utoljára 1967-ben történt nagyobb építészeti beruházás, a Jubileumi park kialakítása.Ez a bárki számára nyitott ötletpályázat csak a legelső lépés volt, ezt követi a szakmai ötletpályázat, amelyen már csak építészek terveit várják majd, és utána kezdődik az átfogó koncepció kidolgozása. Vagyis a megvalósítás még olyan hosszú folyamat, hogy egyelőre költségkalkulációról és határidőkről sem érdemes beszélni.