Hidvéghi Balázs, a párt kommunikációs igazgatója a rendszerváltás utáni legnagyobb korrupciós ügynek nevezte a beruházást az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) jelentése alapján.
Mint arról az Origo is beszámolt, pénteken a kormány nyilvánosságra hozta az OLAF 4-es metróról szóló jelentését. A 104 oldalas dokumentum fedlapján érintettként Medgyessy Pétert, a budapesti önkormányzatot és az Alstomot nevezték meg. A botrányos szerződéseket a Demszky-korszakban kötötték.
A Fővárosi Közgyűlés vizsgálóbizottsága dokumentumokkal, vizsgálatokkal, meghallgatásokkal jelentősen hozzájárulhat az ügy tisztázáshoz - vélte Hidvéghi Balázs. Nem zárta ki, hogy a későbbiekben parlamenti vizsgálóbizottság is létrejöhet az ügy tisztázására. Elmondta:
az OLAF-jelentés alapján a 4-es metró árának harmadát lopták és csalták el,
a felelősség pedig "a Medgyessy Péter, Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon által vezetett szocialista-szabaddemokrata kormányokat, illetve a Demszky Gábor által vezetett ugyanilyen összetételű budapesti városvezetést terheli."
A fideszes politikus azt mondta: emiatt kell Magyarországnak 59 milliárd forintot visszafizetnie az Európai Bizottságnak az okozott 166 milliárd forintos káron felül. A legfőbb kérdés, hogy hova lett "ez a temérdek pénz" - mondta Hidvéghi.
Szerinte fontos lenne tudni, hogy a korábbi városvezetésben kik és milyen módon voltak érintettek az ügyben.
Kik voltak azok a szocialista politikusok, kik voltak azok a liberális, szabaddemokrata politikusok, akik ma talán az MSZP-ben, a Demokratikus Koalícióban, az Együttben aktívan politizálnak"
- mondta.
A jelentés 60 darab szerződéssel kapcsolatban tárt fel szabálytalanságokat. Az okozott kár 96 százaléka öt szerződéshez kapcsolódik:
Két szerződéssel kapcsolatban hangzott el konkrét megvesztegetési összeg. Kétmilliárd forintos kenőpénz az Alstom-szerződésnél, és szintén kétmilliárd forintnyi korrupciós pénz a Swietelsky-szerződésnél.