Tavaly augusztusban a 214-es buszon két húsz év körüli férfi - akik valószínűleg nem figyeltek eléggé, és nem szálltak le időben a buszról - arra kérte a sofőrt, álljon meg két megálló között, hogy le tudjanak szállni. A buszvezető nem állt meg, ezért az egyikük ütni kezdte az utasokat és a vezetőt elválasztó üvegfalat, a másik férfi kést rántott, és azzal fenyegetőzött. A sofőr megállt, kinyitotta a busz ajtaját, a késsel fenyegetőző fiatal leszállt, a másik azonban a következő megállóig utazott.
Idén áprilisban a 114-es buszon egy bliccelő férfi próbált menekülni, miután az ellenőrt megütötte és leköpte, de a buszvezető nem nyitotta ki az ajtókat, amíg a rendőrök oda nem értek. A férfi ököllel ütni kezdte a sofőrt védő plexifalat és megfenyegette a vezetőt, hogy
megöli, ha nem nyitja ki neki az ajtót.
Tavaly szeptemberben a 95-ös buszon a sofőr nem engedett felszállni egy csoportot, mert nem volt jegyük. Ezen felháborodva egy 22 éves férfi egy
letört karfával megverte a buszvezetőt.
A rendőrség azonnal elkapta a férfit. A buszon nem volt a sofőrt védő üvegfal, ezért könnyen üthette a férfi a buszsofőrt. A Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége az eset után még határozottabban kérte az elválasztott fülkék kialakítását minden buszon.
Ahogy azt korábban megírtuk, a napokban vádat emeltek egy román férfi ellen, aki tavaly novemberben késő este az egyik győri buszra egy olyan jeggyel próbált felszállni, ami már ki volt lyukasztva. A vezető elmondta neki, hogy másik jegyet kell vennie, vagy le kell szállnia a buszról. A 38 éves férfi ideges lett, benyúlt a vezetőfülkébe, rángatni kezdte a sofőrt, és szembe is köpte. A buszvezető kiszállt a fülkéből, és a kezével mutatta a támadónak, hogy merre van a kijárat, erre a férfi megpróbálta lerángatni a buszról a sofőrt, de ez nem sikerült neki, ezért
a hüvelykujjába harapott, és el sem engedte,
amíg mindketten le nem szálltak a buszról, utána pedig elszaladt. A visszaeső férfi akár 15 évet is kaphat.
Áprilisban egy részeg utas rátámadt egy villamosvezetőre, és
eszméletlenre verte.
A villamos éppen mozgásban volt, és csak a vezetőfülkében lévő éberségjelző akadályozta meg a katasztrófát. Ezt a gombot kell meghatározott időközönként nyomkodnia a vezetőnek, ami ha elmarad, akkor sípolni kezd. Ha a sofőr erre sem reagál, akkor a rendszer leállítja a villamost. A vezető nem tudta megnyomni a gombot, mert magát védte a támadótól, vagy már eszméletlen volt.
Idén februárban a 6-os villamoson verekedett össze egy utas és a villamosvezető. A sofőr ki akart szállni a vezetőfülkéből, de ott állt egy férfi. Megkérte, hogy álljon arrébb, ezután összevesztek, és egymásnak estek.
A vezetőhöz mentőt is kellett hívni, mert elájult.
A villamossofőrt garázdasággal, az utast pedig közfeladatot ellátó személy elleni erőszakkal gyanúsítják.
Tavaly karácsony előtt a Móricz Zsigmond körtéren két hangoskodó fiatal miatt a sofőr megállította a villamost, kiszállt a fülkéjéből, és le akarta szállítani őket. Erre a két férfi fenyegetőzni kezdett, és amikor a villamosvezető emlékeztette őket arra, hogy ő közfeladatot ellátó személy, egyből megütötték.
Később, amíg a vezető hívta a rendőrséget, még két utasra is rátámadtak, egy szolgálaton kívüli rendőr avatkozott közbe. Először őt is megütötték, de ahogy meglátták az igazolványát, elfutottak.
A rendőrség garázdasággal gyanúsítja a két férfit.
Márciusban az I. kerületben, a Halász utcai megállóban állt egy villamos, aminek vezetőjét megfenyegette egy férfi, később pedig bele is rúgott, és dulakodott vele. A 44 éves férfi leszállt a villamosról, és az ablaktörlő lapátot próbálta meg letörni, utána elment. Őt percek alatt elfogták.
Februárban, Tokajban egy férfi a vonat kalauzának egy lejárt bérletet mutatott be. Az ellenőr ezt érvénytelenítette, vagyis széttépte, ez nem tetszett az utasnak, ezért ököllel megütötte. Verekedni kezdtek, a kalauz átmenekült egy másik kocsiba, kulcsra zárta az ajtót maga mögött, de
az utas betörte az ajtó üvegét, és megint ütni kezdte.
A ruháját elszakította, és le is köpte. Tarcal állomásnál sikerült leszállítani az utast, és értesíteni a rendőrséget.
Vecsésnél szállt le a vonatról májusban az a férfi, aki szintén jegy nélkül utazott, ezért a kalauz az igazolványát kérte. Erre a férfi a könyökével mellkason vágta. A rendőrség közfeladatot ellátó személy elleni erőszak miatt indított nyomozást.
Nemes Gábor az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke szerint
a buszokon, villamosokon elhelyezett kamerák sokat segítenek a támadások visszaszorításában,
és egyre több buszon, villamoson van zárható vezetőfülke, ami megvédheti a sofőrt.”
„Az ellenőröknél bevált módszer, hogy nem egyedül, hanem közterület felügyelőkkel mennek ellenőrizni.
Nagyon nehéz a támadások ellen fellépniük, mert nem viselkedhetnek agresszívan és nem üthetnek vissza”
- mondja.
A sofőrök konfliktuskezelésre járnak, hogy kezelni tudják az erőszakos utasokat. A legtöbbet azzal érnénk el, ha a hatóságok szigorúbban vennék a törvényeket, és tényleg nagyobb büntetést kapnának az agresszív utasok - teszi hozzá.