A Hősök útja. Ez Pécel egyik legforgalmasabb, és egyik leghosszabb utcája. Naponta 3000-4000 autó is elmegy itt. Többnyire minden nagyobb probléma nélkül. Bizonyos napokon azonban az elmúlt hónapokban ugrásszerűen megnőtt a defektek száma. Egészen pontosan három ilyen is volt. A helyiek először azt hitték, ez véletlenül történt, aztán rájöttek, hogy egészen más áll a dolog mögött. Valaki kifejezetten erre a célra – vagyis kerekek kilyukasztásra – készített szögeket szór az útra.
A közeli élelmiszerboltban az mondják, nem az első eset. Azt is mondják, hogy jó, csendes környék, nem szokott ilyesmi előfordulni. Hozzáteszik, hogy a mai nyugodt nap. Egyetlen szög sem volt az úton. Ez már nagy dolognak számít.
„Jobb, hogy visszhangot kapott az ügy, amíg még nem történik baleset. Mi van, ha nem veszik észre, és felhajtanak az autópályára szinte lyukas kerékkel? Az biztos, hogy az emberi butaságnak nincs határa!” - mondja egy helyi férfi.
Hozzáteszi, hogy ő szerencsés. Mindennap ezen az úton megy dolgozni, és haza is, de eddig megúszta.
Húskapoktól kezdve a csavaron át a 2,5-3 cm-es szögekig, amit régen a cipészek használtak, minden volt” - meséli a polgármester, Szöllősi Ferenc Attila.
Őt a helyeik állították meg egyik nap, és mutatták neki marékszámra a szögeket, amit akkor szedtek össze. Ahogy a polgármester mondja, padkától padkáig végig volt szögekkel szórva az út. Kikerülni sem lehetett. Aki aznap arra ment, egészen biztosan kilyukadt a kereke.
A polgármester kiküldte a városüzemeltetést, hogy mágnesekkel szedjék össze a kiszórt szögeket, és utasította az önkormányzat embereit, hogy mindennap nézzék át az utat.
A történtek után Szöllősi Ferenc Attila kirakott egy posztot az egyik közösségi oldalra, hogy mindenki vigyázzon, mert valaki szögeket szórt ki a Hősök útján. A begyűjtött szögeket pedig leadta bűnjelként a rendőrségen, és ismeretlen tettes ellen feljelentést tett szándékos veszélyeztetés miatt.
Ez az utca nincs bekamerázva a városban, így nem tudhatni, ki szórta tele az utat, és
károsított meg 30 autóst.
Aznap gyalog mentem dolgozni, mert olvastam a közösségi oldalon, hogy mi történik folyamatosan az úton. Akkor szedegettem is össze szögeket, amennyit tudtam. A többit pedig rugdostam a szélére, hogy legalább ne a kereket szúrja ki. Másnap azonban autóval kellett mennem, és sikeresen meg is kaptam egyet. Amikor elmentem a gumishoz, hogy ereszt a kerekem, mondta, hogy több, mint valószínű, hogy szög van benne. Kilátszott a rozsdás vége. Nem egy volt, hanem kettő. Nagy érvágás volt”
– ezt már Gelencsér-Pápai Beatrix mondja. Ő dupla defektet kapott.
Ennek ellenére az mondja, szerencsésnek érzi magát. Ha ugyanis 130-cal megy a közeli autópályán, úgy, hogy nem veszi észre, hogy ereszt a kereke, akár tragédia is történhetett volna. A férje pedig motorral jár, vagyis ő is nagy bajba kerülhetett volna.
A nő azt mondja, a szögek különböző mintájúak és méretűk voltak, és volt köztük rozsdás és új is.
Azt is mondja, „Akik a szögeket kirakták, tudták, hogy mit csinálnak.”
Szerinte nem autóból szórták ki, mert akkor magának is kárt okozott volna. Vagy bicikliről, vagy sétálva tehették.
A helyi gumiszervizben azt mondják, hogy általában
azokat a kerekeket, amibe szög megy, még meg lehet javítani.
Ha itt elszórják a szögeket, nagy valószínűséggel a defektet máshol veszik észre. Egy-két nap múlva enged le. Két-három olyan vendég volt, akinek ugyanolyan szög volt benne, azt valószínűleg egy helyen szedték össze.”
Egy ilyen javítás háromezer forintba kerül,
ha azonban minden kerékbe kerül egy szög, akkor természetesen ennek négyszeresébe. Ha viszont nem veszik észre időben, és lapos kerékkel közlekednek, teljesen tönkre is mehet a kerék.