Már az nagy elismerés volt, hogy Dosztojevszkijt - ráadásul a saját adaptációjában - a világhírű, szentpétervári színházban, az Alekszandrinszkijben rendezhetett egy nem orosz művész. A meghívás tehát önmagában már nagy siker. A színház igazgatója Valerij Fokin az egyik legnagyobb élő rendező.
A Bűn és bűnhődés aztán óriási sikert aratott Oroszországban, de Budapesten is. A tavaszi MITEM-en, a Nemzeti Színház fesztiválján játszották a közel hatórás előadást, utána a nézők felállva ünnepelték.
Az Arany Maszkot tartják a legfontosabb orosz színházi díjnak - egy olyan országban, ahol hosszú évtizedek vagy inkább évszázadok óta kivételesen magas a színházi kultúra.
Tavaly Arany Maszk-díjra jelölték a nagy német rendezőt, Peter Steint és a korszakos amerikai rendezőt, Robert Wilsont is.
Az elmúlt években pedig olyan nagy rendezők kaptak Arany Maszk-díjat, mint Rimas Tuminas (a Jevgenyij Anyeginért, ezt a csodálatos előadást is lehetett látni az idei MITEM-en), Lev Dodin, Piotr Fomenko, Valerij Fokin vagy az amerikai sztárrendező, Peter Sellars.
Vidnyánszky Attila egyébként 2009-ben Mejerhold-díjat kapott, ez az egyik legnagyobb orosz művészeti kitüntetés, tegnap pedig Lavrov külügyminiszter Puskin-éremmel tüntette ki. Az ünnepi fogadáson ott volt Vlagyimir Putyin elnök is.