Ezek a bizonytalan eredet miatt akár lopottak is lehetnek. Vagy olyan másutt már leselejtezett járművek, amikre utólag hegesztettek valamiféle újabb alvázszámot. A dokumentumok azt is részletezik, hogy milyen trükkös módon sikerült félrevezetniük a hatóságokat.
A fővárosi piacot szabályosan lerabló, a 6 ezer forintos jegyek és turisták ezrei ellenére másfél milliárdos veszteséget kimutató cégről már nap-nap után derülnek ki nem egyszer bűncselekményre utaló részletek. A hatalmas napi készpénzforgalom miatt, amit aztán a könyvelésben veszteséggé varázsolnak át még a pénzmosás gyanúja is felmerült.
Ezúttal arról szólnak a dokumentumok, sőt egy igazságügyi szakvélemény is, hogy a városnéző buszok előbb hamis, később törvényszegő módon „felülírt” alvázszámokkal közlekednek. Mindmáig ez a helyzet.
Hogy miért volt erre szüksége a cégnek, még nem egészen világos. Az egyik variáció szerint ezek a buszok másutt – Londonban? – már leselejtezett, forgalomból kivont járművek, amiket ezzel a trükkel csempésztek vissza a forgalomba, hasznosítottak újra. Talán arra gondoltak, hogy Budapestre jó lesz ez is...
De akár lopottak is lehetnek a különböző manipulációk révén cserélgetett alvázszámokkal futó buszok. Van olyan feltételezés is, hogy ezek a járművek egy zavaros hátterű kínai buszgyárból származnak, ahol vám és áfa manipulációk miatt cserélgetik a járműveken az alvázszámokat. A szerkesztőségbe eljuttatott dokumentumok szerint ez utóbbi variációról a cégnek vannak valamiféle papírjai, így állítólag kínaiak lennének ezek a cserélgetett alvázszámokkal futó buszok.
Az alvázszámok variálására, össze-vissza hegesztgetésére az információk szerint a korábbi ügyvezető vezényletével került sor. A hatóságokat azzal próbálták volna megtéveszteni, hogy a buszok „eredeti” alvázszámai annyira elrozsdásodtak, hogy azokat cserélni kell.
A hozzánk eljuttatott dokumentumok és az igazságügyi szakértő jelentése szerint egyértelműen bűncselekményről, a BTK-ba ütköző bűntettről van szó, egyedi azonosító jelzés meghamisításáról.
Ráadásul ez esetben a hamisítást üzletszerűen, bűnszövetségben, rendszeres haszonszerzés céljából követhették el, ami így akár 5 évi börtönbüntetéssel is sújtható.
A szerkesztőségünkbe eljuttatott dokumentumok azt is részletezik, hogy az alvázszám-cserélgetés ügyében a cég felelős vezetői hogyan egyeztettek, készítettek haditervet, ki milyen részét, hogyan intézte a többféle szabályt megszegő műveleteknek.