A szemtanúk beszámolója szerint valószínűleg statikai gondok lehettek a híddal. Ezt így távolról nehéz pontosan megállapítani, de mindenképp teherbírásvesztés történt a hídon, ami ilyen katasztrofális következményeket okozott"
- ezt mondta az általunk megkérdezett hídtervező szakember. Rabb Zoltán Péter szerint megelőzhető lett volna a tragédia.
A szakértő azt is hozzátette, hogy a tenger közelsége miatt a sós levegő is károsította a betonszerkezetet.
Elmondása szerint, a katasztrófának biztosan voltak előjelei, amiket észre kellett volna venni.
Ezek nem előzmény nélküli dolgok. Ellenőrzés közben észre lehet venni a támaszsüllyedéseket. Korróziós beton- és acélvizsgálatokat kell végezni, a híd alapját ellenőrizni kell, hogy a lehajlások nem lépik-e túl a megengedett értékeket. A repedéseket meg kell vizsgálni a betonon, azok is lassan, évtizedek során alakulnak ki, a repedésekben megindul a korrózió a beszivárgó víztől és párától"
- mondta Rabb Zoltán Péter, aki szerint, ha egy 50 éves híd összedől, akkor azért a kezelő a felelős. A probléma abból is adódhatott, hogy észrevették a hibákat az ellenőrzés közben, de nem vették őket olyan komolyan, mint kellett volna.
A hidakat rendszeresen vizsgálni kell, Magyarországon a nagyobbakat, mint például a Duna-hidak vagy a völgyhíd, hetente ellenőrzik.
„Minden megyében van egy hídmérnök, aki évente minden hidat megvizsgál egyszer, de az csak szemrevételezés. Vannak az időszakos vizsgálatok, amiket tízévente kell megcsinálni, ezt csak a kisebb hidaknál nem kell elvégezni. Ilyenkor kell beton- és acélkorróziós vizsgálatokat csinálni, itt már nem csak szemrevételezés van, hanem laborvizsgálatok is.
Megfúrják a hidat, és a furatból kivett port vizsgálják meg. Ebből lehet következtetni a beton állapotára, és egy ilyen vizsgálatból az is kiderül, hogy a sósvíz károsítja-e már a szerkezetet. A nagy hidaknál, mint például a Duna-hidaknál van külön mérnök, aki nagyjából hetente vizsgálja, hogy történt-e a híddal bármi. Ha komoly hibát észlelnek, akkor azt jelezni kell a kezelőnek. Itthon, ha súlyos hibát találnak, akkor azt két éven belül kell javítani
– mondta az Origónak a szakértő.
A Magyar Mérnöki Kamara szerint is lehettek arra utaló jelek, hogy a híd már nem megfelelő állapotú.
Katasztrófát előre megjósolni szinte lehetetlen – ezért katasztrófa. Azt meg lehet állapítani, hogy egy szerkezetnek már nem megfelelő a teherbírása, és lehet arra is megalapozottan következtetni, hogy a csökkenés már veszélyes-e, nagyjából milyen mértékű, szükséges-e sürgős (vagy nem sürgős) beavatkozás vagy sem. Azt nem lehet megmondani napra, hétre, hónapra előre, hogy a szerkezet mikor fog tönkremenni
– válaszolta Horváth Adrián, a Magyar Mérnöki Kamara Tartószerkezeti Tagozatának alelnöke a megkeresésünkre.
A Morandi autópályahíd kedden omlott össze, maga alá temetve az alatta húzódó gyárépületeket és a hídon tartózkodókat.
Eddig 42 halálos áldozatról tudnak,
de a kutató-mentő csapatok tovább dolgoznak, így újabb áldozatokat is találhatnak. A La Repubblica szerint
három gyerek is van a halottak között: egy 8, egy 12 és egy 13 éves.
Továbbra is tíz eltűntet tartanak nyilván, 15 súlyos sérültet pedig a kórházban ápolnak. Az áldozatok között két román, két albán és három francia állampolgár is van.
Egyelőre nem tisztázott, miért omlott le az 1960-as években épült híd 80 méteres szakasza, de szemtanúk szerint – mivel éppen hatalmas vihar csapott le a városra – villám csapott a hídba, és nem sokkal ezután történt a katasztrófa. Ezt hivatalos források nem erősítették meg.