Egyelőre nem tudni, hogyan gyulladhatott ki a veronai buszbalesetben részt vevő busz.
A busz belsejében az ütközést követően krematóriumi állapotok uralkodtak
– mondta az Origónak Szendrei Endre, aki az unokahúgát vesztette el 2017. január 20-án a 17 halálos áldozatot követelő veronai buszbalesetben, amelyben a magyar diákokat és tanárokat szállító busz az olasz autópálya egyik oszlopának csapódott, majd kigyulladt. Többen megégtek.
Az Origo információi szerint a szerencsétlenül járt utasokat a lángok megjelenése előtt „beborította a gázolaj”.
Mivel a baleset Veronában történt, az olasz rendőrök indítottak nyomozást az ügyben. Az ő feladatuk volt az, hogy minden részletre kiterjedő munkát végezzenek, vagyis szakértők bevonásával vizsgálják meg a tragédia körülményeit. Bár a tűz miatt magától értetődőnek tűnne, a szülők egy csoportját képviselő
Szendrei Endre kételkedik benne, hogy felkértek-e tűzvizsgálót.
Szeretnénk új szakértőket megbízni, hogy kiderüljön, hogyan gyulladt ki a busz, mert ez a mai napig nem világos. Nekünk senki sem mondta el, hogyan kapott lángra, hogyan tudott meggyulladni a gázolaj, amely nem könnyen gyullad. További szakértők bevonásával új gyanúsítottak is lehetnek még
– magyarázta.
Az olasz nyomozás lezárása után 5 olasz, az autópályája tervezéséhez és kivitelezéséhez kapcsolódó személy mellett V. Jánost, a magyar buszsofőrt is megvádolták. Más, tehát sem a sofőr vezetői engedélyét kiadó orvos, sem a sofőrt alkalmazó társaság vezetői nem kerültek a veronai bíróság bírája elé a perben, amely 2018. október 31-én kezdődött. A magyar nyomozók segítettek az olasz kollégáiknak. Tegnap derült ki, hogy december közepére nekik is lett gyanúsítottjuk az ügyben, akit
foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés gyanújával hallgattak ki,
de nem vették őrizetbe. A nyomozás érdekeire való tekintettel nem közölték, ki az illető.
A Magyar Idők azt írta, a magyar nyomozók egyebek mellett a busztársaság tagjainak felelősségét és a busz műszaki állapotát is megvizsgálták. Korábban ugyanis felmerült, hogy
egy új üzemanyagtartályt is beszerelhettek a buszba, illegálisan.
Az Origo információi szerint az igazságügyi szakértői véleményből kiderül, hogy
a cég vezetője adott utasítást a busz átalakítására.
Vajon ennek a tartálynak köze lehet ahhoz, hogy ekkora lett a tragédia?
A szakértőknek kell eldönteniük, hogy a pót-üzemanyagtartály fokozta-e a veszélyt a baleset során, továbbá az összefüggésbe hozható-e a tűz tovaterjedésével
– mondta a Magyar Időknek Borbély Zoltán közlekedési és biztosítási szakjogász.
A lap szerint az új gyanúsított a pót-üzemanyagtartály miatt a buszt üzemeltető cég vezetői közül kerülhetett ki, a 24.hu viszont azt az információt kapta, hogy a sofőr háziorvosa az NNI első gyanúsítottja a veronai buszbaleset felelősei után indított nyomozásban. Az Origo információi alapján ugyanakkor
nem V. János háziorvosa, hanem a cég üzemorvosa volt az, aki a buszsofőr alkalmassági engedélyét kiadta, valószínűleg ő lehetett az, akit kihallgattak.
Mi azt gondoljuk, ez az orvos hozzájárult, hogy tömegkatasztrófa történjen, a póttartálynak viszont mindenképpen köze lehetett ahhoz, hogy ennyi ember halt meg ebben a balesetben, mert ha az nem lett volna ott, a tűz mértéke talán lényegesen kisebb lett volna, amennyiben bekövetkezik
– mondta Szendrei Endre.
Ahhoz, hogy a póttartály miatt bárkit meggyanúsítsanak egy szakértői véleményre mindenképpen szükség van. Az Origo friss információi szerint
a baleset körülményeit kizárólag az olasz nyomozók vizsgálták, a magyarok nem.
Ezért valószínűbb, hogy az üzemorvos lehetett az, akit gyanúsítottként hallgattak ki decemberben. A veronai buszbaleset pere márciusban folytatódik az olasz város bíróságán.