Nos, a Momentum nagy duzzogva, de végül közzétette kampányköltéseit, amit immár az Állami Számvevőszéknek is megküldtek.
Az Origo átnézte a Momentum által közzétett táblázatot, és néhány érdekességet talált benne.
Ami mindenképp szembetűnő volt, hogy a mikropártnak utalt 508 millió forintból - számításaink szerint -
141 millió forintot! a különböző, főképp online-hirdetések vittek el, így jelentős részben a Facebookon, a Google-ön és YouTube-on történő hirdetés.
Magyarul a kampánytámogatás egyharmadát csak a social médiára költötték Fegyőrék.
(Még egyszer: minden adatnál, számnál, kifizetésnél, felhasználási (költési) aránynál lényeges elem, hogy a Momentum esetében nem egy látható, akár kicsit is számottevő méretű pártról beszélünk, hanem egy igazi mikropártról.)
A fenti összeghez egyébként még hozzájött több mint 44 millió úgynevezett reklámügynöki tevékenység, amely magában foglalt több mint 29 millió forint, szintén „Online média tevékenységet".
Vagyis nagyon úgy tűnik, hogy a pénz jelentős része nem a vidéki kampánykörutakra, rendezvényszervezésre esetleg plakátokra ment el, hanem az online hirdetésre.
Emellett az is érdekes volt, hogy több mint 7 millió forintot költöttek el „Gépkocsi költségtérítés" jogcímen, amelyet nem tudjuk, hogy benzinköltségként, vagy esetleg taxiköltségként kell értelmezni. Mind a kettő érdekes, hiszen ennyi pénzből a holdig el lehet autókázni és vissza.
Az ifjú forradalmárok költekezési szokásairól más érdekesség is napvilágra került, például az, hogy mennyivel is honorálták a kampányban szorgoskodók tevékenységét.
A közzétett beszámoló szerint a kampánystáb 2018. márciusi megbízási díja a 24 tagjának összesen 18.971.770,-Ft volt, ami azt jelenti, hogy a kampánystáb egy-egy tagja átlagosan 790.490,-Ft-ot keresett.
Ami valljuk be, azért ez elég jó fizetés egy nagyítóval látható pártocska kampányguruja esetében.
Az áprilisi apanázsa sem volt sokkal rosszabb a kampánycsapatnak, hiszen erre a hónapra összesen 6.603.500,-Ft-ot adtak ki Fegyőrék.
Ez pedig azt jelenti, hogy fejenként, átlagosan 275 ezret kapott egy ember.
Ami megint csak elég szép summa, pláne, ha arra gondolunk, hogy április 8-án volt az országgyűlési választás, azaz elvileg 8 napi kampányra volt ennyi a fizetség. Igaz, ezt a beszámolójuk szerint, már nem költségvetési forrásból fizette a Momentum.
Sok pénzt költöttek az ifjú, füstbombás forradalmárok a különböző filmek és videók készítésére is.
Számításaink szerint több mint 30 millió forintot vertek el így, különböző reklámfilmek és videók gyártására, az ezzel kapcsolatos munkákra.
Hiszen a lényeg: a látszat. Járja le a lábát más a kampányban.
Sok mindent elárul a lányok-fiúk mentalitásáról az is, hogy a fenti jelentős kiadásokhoz képest mindössze 1,5 millió forintot költöttek el vélhetően a nem nagyszámú vidéki kampányuk során szállás és étkezés címén a Momentumosok.
Végre tehát nyilvánosságra került, az amit a viccpárt hónapok óta titkolt a nyilvánosság, és mint kiderült az Állami Számvevőszék elől is, hogy pontosan mire is tapsolták el a kampányra kapott fél milliárd forintot.
Az ügy előzménye - ahogy azt már megírtuk - a kampánypénzek felhasználását törvényi előírás alapján ellenőrző számvevőszék még október 4-én közölte, hogy a Momentum Mozgalom nem teljesítette a számvevőszéki törvényben előírt közreműködési kötelezettségét.
Az ÁSZ közlése szerint ugyanis a párt a közhiteles nyilvántartásban rögzített székhelyén többszöri megkeresés ellenére nem volt elérhető, nem reagált a megkeresésekre,
ezért a számvevőszék október 4-én – a vonatkozó törvényi előírás alapján – kezdeményezte a Momentum költségvetési támogatásának felfüggesztését.
Az ÁSZ intézkedésével kapcsolatban december közepén Hajnal Miklós, a Momentum elnökségi tagja azt mondta: nem szeretnék, hogy az adminisztratív probléma miatt bárki is rájuk süsse, hogy nem tudnak elszámolni a kampánypénzekkel. Ezért a Momentum az összes kampányköltését nyilvánosságra hozza a honlapján még a hét folyamán.
Ezt azonban csak egy hónappal később, néhány napja teljesítette a viccpárt.
Az ÁSZ jogszerű nyomásgyakorlása láthatóan nem tetszett a momentumosoknak, mivel a szóvivő Hajnal Miklós nagy dérrel-dúrral vonult be az Echo TV-be, ahol elmondta a szokásos propagandaszöveget, majd inkább elmenekült az érdemi kérdések elől, és elhagyta a stúdiót, mielőtt bármi magyarázatot kellett volna adnia.