Leszállt az utas, és így búcsúzóul összetörte az állkapcsát
– kezd bele a férfi, majd elmondja, hogy egy háromfős társaság egyik tagja támadt rá a kollégájára.
Két fiatal férfi és egy nő a fővárosból utazott le a Velencei tóhoz, a Déli pályaudvarból induló reggeli járattal.
„Hétköznap nagyon sokan vannak rajta, mert iskolába, munkába igyekeznek az emberek, de vasárnap ráadásul elég kevesen vannak” – teszi hozzá a férfi.
A három utas közül csak az egyikük volt józan, ő leszállt a velencei állomáson, a másik kettő- akik részegek voltak- továbbutaztak. Menet közben is folyamatosan szidalmazták a kalauzt, de akkor fajult el igazán a helyzet, amikor a társaság már éppen leszállt a vonatról a gárdonyi állomásnál.
A férfi a peronon először leköpte a jegykezelőt, majd odalépett hozzá, és úgy megütötte az állát, hogy az eltört.
A kalauz megpróbált utánuk menni, hogy visszatartóztassa őket, míg a rendőrök megérkeznek, de elfutottak. A kalauz ezután törött állkapoccsal még elvitte a vonatot Székesfehérvárig. Ott elmondta a feletteseinek, hogy mi történt, majd bement a kórházba, hogy látleletet vetessen; akkor derült ki, hogy milyen súlyos a sérülése.
A megütött jegykezelő most kórházban fekszik, a traumatológiai osztályon. Holnap műtik meg, úgy tudni, hogy betesznek egy lemezt az állkapcsába, és egy fogát is ki kell húzni.
Azt is megtudtuk, hogy a férfi már nyolcadik éve dolgozik a vasúttársaságnál.
A vasárnap történteket a MÁV Zrt. is megerősítette. A vasúttársaság feljelentést tett az ügyben a bántalmazó ellen. A súlyosan megsérült kalauzt ma hallgatták ki a rendőrök.
A vasúttársaság mélyen elítéli a munkavállalóit ért támadásokat, és mindent megtesz a jegyvizsgálók, fedélzeti jegyellenőrök biztonságának garantálása érdekében. Évente csaknem 80 ezer vonatot biztonsági személyzet, 14 ezer vonatot pedig a rendőrség munkatársai kísérnek
– írta megkeresésünkre a MÁV Zrt.
Közleményükben azt is leírják, hogy a vasúttársaság munkatársai bármikor rendőrt hívhatnak szolgálati mobiltelefonjukról, ha úgy érzik, hogy az utasok nem együttműködőek, és emiatt a többi utas vagy maga a kalauz veszélyben van.
„A támadások során jellemzően arcon ütötték, leköpték őket, verbális agressziót kellett elszenvedniük. Előfordult még, hogy késsel fenyegették, megrúgták, megütötték, a szabad mozgásukban akadályozták őket. Az elkövetők jelentős többsége (több mint háromnegyede) menetjegy nélkül, érvénytelen jeggyel vagy átruházott jeggyel akart utazni.”
Hogy segítsék az ilyen konfliktushelyzeteket, idén bevezették a jegykezelő készülékbe az úgynevezett SOS gombot, amely megnyomásával a vonaton utazó másik kalauznak jelez, és munkatársaik tudhatják, hogy a jegykezelő bajban van.
Ha viszont egyedül van a vonaton – ahogy az vasárnap is történt –, akkor közvetlenül a központban kapják meg a pánikgomb jelzését, és ha kell, rendőrt hívnak a vonathoz.
Nagyon sok ilyen eset történik, szinte naponta. A kisebbekből több van, de előfordul sajnos, hogy ilyen súlyosak is vannak. És tehetetlennek érezzük magunkat
– teszi hozzá a férfi, aki több olyan esetről mesélt, amikor rátámadtak a kalauzra; ez egyre gyakoribb manapság. Néhány éve például egy láncfűrésszel is megfenyegették az egyik jegyellenőrt.