Nem tudunk megválni a mobiltelefontól, még vezetés közben sem a sofőrök. Csakhogy, amíg a GPS egy hasznos alkalmazás lehet a mobilunkon, az SMS-zés kizárólag veszélyforrást jelent.
Ezért is, mert míg egy rövidebb üzenetet pár másodperc alatt írunk meg, addig több tíz métert is halad az autó úgy, hogy a sofőr nem nézi az utat. Sőt, nagyobb sebességgel, autópályán akár 200 méter is lehet ez a táv. Ezek is elhangzottak az Aegon és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottságának mai sajtótájékoztatóján, amelyen egy országos kampányt is bejelentettek.
A kézben tartott mobiltelefon járművezetés közbeni használata Európa valamennyi országában jogellenes. A telefonhasználat a leggyakoribb közúti szabályszegések közé tartozik, és a legveszélyesebb dolgok egyike, amely bizonyos esetekben egy lapon említhető az ittas vezetéssel. Az emberek nagy része az ittas vezetést elítéli, és az a célunk, hogy ezt elérjük a vezetés közbeni mobilhasználattal is
- mondta el az ORFK RFI közlekedésrendészeti Főosztály vezetője, Óberling József r. ezredes.
Mivel Magyarországon nincs olyan statisztika, amely megmutatja, hogy mennyit mobilozunk vezetés közben, és az mennyi balesetet okoz, ezért az Aegon készített egy felmérést. A megkérdezettek közül- saját bevallásuk alapján
tízből négy ember nyomkodja a telefonját autózás közben, és tízből nyolcan ismernek olyan sofőrt, aki kézben tartva rendszeresen használja a telefonját a volán mögött.
De az is kiderült a válaszokból, hogy a legtöbben nem tudják, hogy mit tilos és mit nem. A megkérdezettek fele szerint például csak az a veszélyes, ha a kezükben tartják a telefont, a beszélgetés tilos, pedig a törvény szerint vezetés közben semmi olyat nem szabad a telefonnal tenni, amihez a sofőrnek a kezébe kell vennie azt.
Leginkább a budapesti férfiakra veszik kezükbe a telefonjaikat, vezetés közben.
Közülük minden ötödik üzenetet vagy e-mailt ír, néz valamit a kijelzőn, vagy posztol valamelyik közösségi oldalra. Legtöbben (a 78%-uk)telefonálnak.
Az okostelefon-használat a modern ember függősége. Nem klinikai értelemben vett függőség, hanem olyan jelenség, amely minden ember életébe szervesen beépült. Ám még ez sem lehet ok arra, hogy vezetés közben cseteljünk, üzenjünk, vagy közösségi média-bejegyzéseket tegyünk közzé"
– magyarázta a sajtótájékoztatón Demetrovics Zsolt pszichológus.
Az üzenetküldés és a posztolgatás a 18-39 éves korosztályra jellemző, a vezetés közbeni e-mailezés pedig a 30-39 évesekre, elsősorban azokra, akik vidéki városokban élnek.
A fiatal generáció életének természetes része, hogy bárhol, bármikor megír egy üzenetet az okostelefonján. Ez az a korosztály, ahol néhány rövid szót bepötyögni rutin műveletnek tűnik, és pont ez a rutin adhat egy téves biztonságérzetet. Ezért is fontos a folyamatos figyelemfelhívás, az edukáció
– mondta a kutatással kapcsolatban R. Csekeő Borbála pszichológus, a Kék-Vonal Alapítvány szakmai vezetője.
Az érintett korosztály a 20 és 40 év közöttiek. Éppen ezért egy vicces videóval akarják felhívni a figyelmüket a vezetés közbeni mobilozás veszélyeire, két humoristával, Kovács András Péterrel és Janklovics Péterrel. Összesen négy ilyen videót készítettek.
A kampányban egy speciális virtuális valóság alkalmazással is szemléltetik a veszélyeket.
Ez az alkalmazás azt mutatja meg, hogy mennyi veszélyt képtelen elhárítani az a sofőr, aki vezetés közben a telefonját is nyomogatja.