Egyszerre sok szokatlan dolog történhetett – mondta az Origónak a Magyar Személyhajósok Szövetségének elnöke. Varga Zsolt azt is hozzátette, hogy
megvannak a hajózásnak a szabályai, amelyben le van írva, hogy mondjuk egy hídnyílásba hogyan lehet bemenni, áthaladni azon, vagyis egy olyan helyen, ahol tegnap este a baleset történt.
A szakember a tegnap esti baleset körülményeit úgy magyarázza, hogy
hasonló a helyzet, mint amikor két autós behajt egy útszűkületbe – ezt egyébként a vízen hajószűkületnek hívják – ugyanis a vízen ugyanúgy vannak szabályok, ahogy a szárazföldön is,
csak a vízen ezek összetettebbek.
Ebben az esetben minden pillanatok alatt történt, szerencsétlen ütközés volt – mondja Varga.
Mivel egy nagyon nagy hajó ütközött egy kisebb méretűvel, és olyan szögben találkoztak, hogy a kisebb rögtön keresztbefordult, és oldalra borult pillanatok alatt, minden nagyon szerencsétlenül történt.
Nehezebb ilyenkor, magas vízállásnál, erős sodrásnál hajózni, de mind a két kapitány tapasztalt volt, nem most hajóztak először nagyobb vízállásban, nem emiatt történhetett a baleset – teszi hozzá.
A kapitány elsődleges feladata az életmentés. A szabályzat egészen pontosan úgy fogalmaz, hogy bármi, ami emberi életet menthet, elsődleges
– mondja a szakember.
Előírás, hogy a hajókon legyenek mentőeszközök, vagyis mentőmellények. Ez hatósági előírás, ezeket rendszeresen ellenőrzik. Annyi mentőmellény kell legyen a hajón, ahányan felszállhatnak rá.
Csakhogy,
sem azokon, akiket ki tudtak menteni, sem azokon, akiknek a holttestét megtalálták a vízben, nem volt mellény. Minden bizonnyal azért, mert minden pillanatok alatt, egészen pontosan 7 másodperc alatt történt
– mondja Varga Zsolt.
Amikor már megtörtént a baleset, gyakorlatilag mindenki tehetetlen volt – teszi hozzá.
Hasonló tragédia 75 éve nem történt a Magyarországon.