Egy héttel ezelőtt, május 29-én éjszaka, 21 óra után 5 perccel
a Hableány nevű turistahajó 7 másodpercen belül elsüllyedt,
miután ütközött egy nagy szállóhajóval, a Viking Sigynnel, a Margit híd közelében.
A Hableányon 35-en utaztak, 22 nő, 12 férfi és egy 6 éves kislány.
A magyar kapitányon és a szintén magyar matrózon kívül mindenki dél-koreai, és vagy turistaként, vagy idegenvezetőként lépett a hajóra.
Esti sétahajózásra indultak a Duna budapesti szakaszán a hat országot, köztük Magyarországot is érintő körutazásuk egyik programjaként.
Heten túlélték a hajóbalesetet, hét halálos áldozat még a tragédia éjszakáján előkerült. Akkor 21 emberről nem lehetett tudni semmit, köztük a két magyarról sem.
Csütörtökre tizenhatra emelkedett a halálos áldozatok száma, és már csak 12 embert keresnek.
Eközben a Hableány a Margit híd alatt maradt, innen próbálják meg kiemelni a szakemberek.
Ehhez hívták Budapestre Komáromból a hatalmas Clark Ádám nevű hajódarut. A Duna magas vízállása viszont egyelőre gátolja a kiemelési munkát. Mivel a szerkezet olyan nagy, hogy az áradó vízben nem fér át a Margit híd alatt, szerda délután ki kellett kötnie Újpestnél.
A múlt héten még abban reménykedtek a hozzátartozók és a szakértők, hogy mára apad annyit a folyó, hogy ez ne okozzon gondot. Várakozásaikkal ellentétben viszont áradni kezdett a Duna. Ebben a helyzetben meg kell várniuk, amíg alacsonyabb lesz a víz szintje. Ugyanakkor addig sem tétlenkednek.
Amióta ez a munka folyik, és össze kell fogni a szervezet munkáját, ami szakmai kihívás, mára kijelenthetjük, kezdünk egy nyelvet beszélni. Ennek az eredménye, hogy hatékony munkáról beszélhetünk"
- mondta Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ Társadalmi Kapcsolatok Osztály vezetője sajtótájékoztatóján.
A felvázolt tervet, amelyet Hajdu János jelentett be hétfőn, a szakember szerint tudják tartani. Legalábbis azt a részét, amelybe nem szól bele a természet, vagyis a Duna a magas vízállással.
Most a hajóroncs kiemelésének előkészületein dolgoznak, ezért merülnek le a búvárok. Ugyanakkor, ahogy eddig mindig, ha holttestet találnak, először azt emelik a felszínre.
A Margit híd alatt lévő kisebbik hajó mögött most egy "úszóképes kotrógép" áll, amely két cölöpöt tud leengedni a vízbe, ehhez rögzítik a Hableányt. A búvárok eddig hegesztettek, és drótkötéllel feszítették ki a roncsot. A munkát lassította, hogy a hajót megtolta egy hatalmas uszadék fa, amit már sikerült eltávolítaniuk.
Itt nem lehet percre, másodpercre kiszámolni valamit, nem lehet tervezett időre végrehajtani mindent"
- mondta a szakember.
Ma már az emelési pontokat fogják kialakítani, a hevedereket, amelyekbe majd bele lehet akasztani a daru köteleit.
Kiemelés után a roncsot egy uszályra helyezik rá.
Arról is beszélt,
elvetették azt az ötletet, hogy hálót feszítsenek ki a hajótest köré, mert ez veszélyeztetné a búvárok testi épségét.
Ugyanakkor dolgoznak a hajó nyílásainak lezárásán,
hogy ne kerüljön ki a hajótestből semmi a kiemelés közben.
Az Origónak arra a kérdésére, hogy a víz alatt is elszállítják-e a Hableányt, ha nem változik a víz állása azt mondta,
mire befejezik az előkészítő munkákat, a Clark Ádám hajódaru is megérkezik majd a baleset helyszínére.
Arra az esetre pedig, ha ez nem így lenne, több tervük is van.