Szerda este nem sokkal hét óra előtt megsértette a Wizz Air Stockholmból érkező repülőgépének futóművét egy korábban kiszakadt betondarab.
A pályát le kellett zárni, a törmelékeket eltakarítani, a sérülést kijavítani.
A forgalom csak 20 óra körül állt helyre, a pályazár idején a repülőtéren 28 repülőgép várakozott a felszállásra, 10 érkező járatnak kellett kitérő repülőtérre mennie, mások pedig fel sem szálltak.
A pályazár idején a repülőtéren sok utas szerint kaotikus helyzet alakult ki, erről kérdezte a Magyar Nemzet Schneller Domonkost, a Miniszterelnökség helyettes államtitkárát. Schneller még februárban az AIRportalnak hosszú levélben kritizálta a repülőtér működését. A politikus akkor még azt is szóvá tette, hogy a reptéren nem szokott papírtörlő lenni a mosdóban, a magyaroknak nem jár építészeti minőség, nem jár tiszta WC, és benne szappan, papír, tisztaság.
Schneller most azt mondta, a káosz kihat Budapest megítélésére és Magyarországéra is.
Tényleg egy ilyen amatőr menedzsment kezében van a nyári turistaszezon, közvetve pedig az egész ország megítélése?
– tette fel a kérdést.
A helyettes államtitkár szerint a szerdai nap arra bizonyíték, hogy
a több mint 10 éve ideiglenesen a hazánkban állomásozó, egyre kétségesebb alkalmasságú menedzsment amatőr hibákat vét. Ha egy ilyen egyszerű, előre látható és tervezhető karbantartási munkát nem tud ellátni
- az utasok számára észrevehetetlenül - határidőre egy olyan cég vezetése, amely pár hete 24 milliárd forint nyereséget realizált, rémisztő belegondolni, hogy egy nem várt eseményt hogyan kezelnének" – mondta az államtitkár. Ugyanis a repülőteret azért kellett lezárni a váratlan hiba miatt, mert a másik futópálya felújítása nem készült el időben, így egyetlen futópálya sem maradt.
A pályazár idején egyébként a budapesti repülőtéren kaotikus helyzet alakult ki. Az utasok elkeserítő tapasztalatokról számoltak be. Az egyik posztban ez olvasható:
emberek százai a bokáig vízzel elöntött karámban álltak. A reptér sem Instagramon, sem Twitteren nem kommunikált a több órás káosz alatt, miközben külföldiek százai kértek segítséget. Ilyen európai reptéren sehol máshol nem fordulhat elő.
A repülőtéren a fő gondot a 2-es futópálya felújításának az elhúzódása okozta. A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása szerint a munkálatok megkezdésekor még június 14-e volt a céldátum. Ha időben elkészült volna a 2-es pálya, az 1-es pályán történt műszaki hiba miatt nem kellett volna lezárni a repülőteret. A felújított 2-es futópályát egyébként csütörtökön adták át.
A Budapest Airport végül pénteken indított belső vizsgálatot a szerdai káoszt okozó futópálya-sérülés miatt.
Közleményükben azt állították, hogy a betonfelület sérülése miatt sem az utasok, sem a repülőgép nem volt közvetlen vagy közvetett veszélyben. A sérülést a földi kiszolgáló személyzet vette észre, miután a légi jármű a forgalmi előtéren állóhelyére gurult - írták. Szerintük minden szabályt betartottak és az utasokat is tájékoztatták.
A Magyar Nemzet viszont úgy tudja,
csak a szerencsén múlt, hogy nem történt súlyos baleset, mivel a Wizz Air gépe nemcsak durrdefektet kapott, hanem a fékrendszere is megsérült.
A Budapest Airport azt ígérte, a belső vizsgálat eredményét nyilvánosságra hozzák, és a hatóságokkal is mindenben együttműködnek.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium az MTI megkeresésére közölte, a Közlekedésbiztonsági Szervezet is vizsgálja a szerdai balesetet.