60 fős nyomozóbiztosság dolgozik a május 29-ei dunai hajótragédián. Ez a csapat semmi mással, csak ezzel az üggyel foglalkozik
– mondta el a BRFK szóvivője a néhány perce véget ért sajtótájékoztatón.
Csécsi Soma hozzátette, hogy a 60 fős nyomozócsoportban több embernek, több mint tízéves szakmai gyakorlata van.
A nyomozócsoport folyamatosan dolgozik, elemzik a meglévő anyagokat. Ez a Budapesti Rendőr-főkapitányság lehetőségét tekintve nagyon nagy létszám
– tette hozzá a szóvivő.
Azt is elmondta, hogy a nyomozásban részt vesznek közlekedési szakemberek, illetve bűnügyi technikusok is. A vizsgálat teljessége miatt felvették a kapcsolatot a Duna menti országokkal és Hollandiával. Utóbbira egy korábbi hajóbaleset miatt volt szükség. Azt azonban a szóvivő kiemelte, hogy a nyomozást kizárólag a magyar nyomozók végzik, a magyarországi törvények szerint járnak el.
A teljes körű vizsgálat miatt szakértőket is bevontak, és az összes szemlén jelen volt egy szakértő, vagyis a Viking hajó két szemléjén, és Hableány szemléjén is.
A nyomozásban részt vesz informatikus szakértő, több is, igazságügyi, hajózási, nautikai szakértő, hidrológiai és műszaki szakértő, pályaalkalmassági szakértőt és orvosszakértőt is bevontak. Csécsi külön kiemelte, hogy szemészorvost is.
Arra az újságírói kérdésre azonban nem akart válaszolni, hogy a szemészorvosra miért van szükség, vagyis, felmerült-e, hogy a balesetet a gyanú szerint okozó kapitány esetleg nem lát jól. Annyit azonban elmondott, hogy
indokolttá vált, hogy az ő szakvéleménye elkészüljön.
Ahogy azt is elmondta, hogy a szemle során rögzítették, hogy a kapitányi fülkében milyenek voltak a látási lehetőségek.
A baleset után egy ember ellen indítottak eljárást, a Viking, vagyis a balesetet minden bizonnyal okozó hajó ukrán kapitánya ellen. Ő 15 millió forint óvadék ellenében hagyhatta el a börtönt. Budapestet nem hagyhatja el, és hetente kétszer jelentkeznie kell a rendőrségen.
Arra a kérdésre, hogy a kapitány hol lehetett a baleset pillanatában, a szóvivő nem akart válaszolni.
Ahogy fogalmazott, jelenleg a szakértők dolgoznak a lefoglalt anyagokon, ezekből ez is kiderülhet. Azt azonban elmondta, hogy a kapitány nem ivott vagy drogozott a baleset előtt. Vizsgálják azt is, hogy mennyire volt kimerült, fáradt a kapitány.
Hogy ki volt a hajó kormányánál, a nyomozás célja, hogy arra választ adjon
– tette hozzá.
Arra a kérdésre, hogy mondjuk a Viking személyzete közül később meggyanúsíthatnak-e még valakit, azt mondta: egy emberrel szemben merült fel az alapos gyanú, de nem véletlen hallgattak ki 78 embert tanúként.
A szóvivő elmondta, hogy a szakértői vizsgálat időigényes folyamat. Hogy mikor zárulhat le, egyelőre nem lehet megmondani.
Időre van szükség ahhoz, hogy a szakértők a szakvéleményüket előterjesszék, így egyelőre nem lehet megmondani, hogy azok mikor készülnek el – tette hozzá.
Az üggyel kapcsolatban 78 embert hallgattak ki tanúként, a balesettel összefüggésben pedig 230 embert hallgattak meg. Sok embert tolmáccsal. Eddig az ügyben 4500-5000 oldal irat keletkezett. Több mint 16 térfigyelő kamera felvételét foglalták le, többek között informatikai adatokat is.
A Viking szállodahajón a baleset után szemlét tartották, azután pedig egy új kapitánnyal a fedélzetén folytatta az útját. Később, június 10-én Visegrádon újabb szemlét tartottak rajta. Ezzel kapcsolatban Csécsi elmondta, hogy az első szemlén a rendőrök teljes értékű szemlét végeztek.
A szemlét a szakmai előírások szerint folytatták le. Az összes nyomot rögzítették, a vízvonal feletti sérüléseket is. A hajó visszatartása nem volt indokolt, a hajó távozása jogszerű és szakszerű volt. Tény, hogy volt újabb szemle. Erre a bizonyítás miatt volt szükség, és a második szemle az első szemlén megállapított tényeket megerősítette
- mondta
A második szemle után a Vikinget ismét elengedték.
A Hableány szemléjét június 11-én tartották, azután, hogy a Terrorelhárítás koordinálásával azt kiemelték.
Azon a szemlén a rendőrök részéről bűnügyi technikus, bűnügyi rendőr, vízi és közlekedési rendőr is részt vett. A legmodernebb, 3D-s szemlét végeztek.
A mindenre kiterjedő szemle során 9 gigabájt nyomot rögzítettünk, és rögzítették a Hableányon lévő összes sérülést
– mondta Csécsi.
Lefoglalták a Hableány kommunikációs eszközeit is. A vizsgálat miatt ezek is a szakértőkhöz kerültek.
"26 órás megfeszített munka volt a szemle" – tette hozzá.
Többek között azt is vizsgálták, hogy a Hableányon lévő sérülések közül melyik keletkezett az ütközéskor, és melyik akkor, amikor a hajó elsüllyedt. A szemle során 7 köbméter szennyező anyagot, 5 köbméter gázolajos vizet és 2 köbméter színtiszta gázolajat szivattyúztak ki.
A Hableányon nem folyik már szemle, de lefoglalták. Azért volt szükség erre, mert több helyen megsérült, és lehetnek olyan új bizonyítékok, amihez újból meg kell majd vizsgálni. Közben a hajó roncsát átvitték Csepelről Újpestre.
"A baleset után az eltűnt emberek keresése azonnal elindult, és még most is tart. A keresésben a dél-koreai szakemberek is részt vesznek. A Duna 215 kilométeres szakaszát figyelik, a balesettől délre, a határig tart. A kutatás nemcsak a vízre terjed ki, hanem a folyó ár- és hullámterületére, amelyet elsősorban parti egységek végeznek" – mondta a szóvivő.
A keresőegységek folyamatosan kapcsolatban vannak egymással, így a légi egységekkel is. A keresésben a budapesti rendőrség összes hajója részt vesz. Nappal és éjszaka is kint vannak a vízen. Helikoptert, drónt és kutyákat is bevetnek.
Ilyen mértékű keresésre nem volt példa, ilyen erőket és eszközöket még soha nem vetettek be a Dunán Magyarországon
– mondta Csécsi.
A keresésben részt vesz az összes Budapesttől délre eső rendőrkapitányság, így a dunaújvárosi, a paksi, a mohácsi és bajai. Három embert keresnek még. És addig keresik is, amíg reális esély van arra, hogy megtalálják őket. Azt azonban nem tudta megmondani, hogy ez mit jelent.
A Hableány május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. 35-en voltak a Hableányon, 33 dél-koreai turista és a kéttagú magyar személyzet. Biztosan mindössze hét ember élte túl a tragédiát, 25 ember meghalt, hármat még keresnek. Nagyon kicsi az esélye, hogy ők túlélték a balesetet.