Azt kizárhatjuk, hogy a Katona József Színház eltúlozta, és valójában csak egy áldozatról van szó. Hiszen éppen a Katona próbált lapítani, bármit kérdeztünk tőlük, mindig semmitmondó választ kaptunk a sajtóstól, Máté Gábor igazgató pedig mindig kinyomta a telefonját, amikor hívtuk.
Azaz, nyilvánvalóan, Gothár Péter még mindig hazudik. Tegnap még a balliberális színházi és filmes világ (eddigi) mindenható urától félt a Katona József Színház, de félt persze az áldozatoktól is, akikkel az a kompromisszumos megoldás születhetett, hogy minimális nyilvánosságot kap a botrány, Gothár már nem rendezheti meg tavasszal Csokonai vígjátékát, a Karnyónét a Katonában - és kész.
De ez persze
naív, ostoba és mindenekelőtt erkölcstelen kommunikáció volt,
a botrányt nem lehetett megállítani, így másfél nappal később már nem védte a Katona Gothárt, hiszen Máté Gáborék felfogták: most már őket fogja maga alá temetni az egész gyalázat. Így született meg Gothár közleménye, hol másutt, mint a Katona oldalán.
Arra viszont nem kaptunk választ - hiába kérdezzük a Katonát újból és újból - , hogy
hány nőt zaklatott akkor Gothár?
És van egy másik fontos kérdés. Gothár azt állítja, egy évvel ezelőtt volt mindez. Mi történt egy évig? Tudott az ügyről a Katona? Ha igen, miért szerződtették erre az évadra is rendezőnek?
Gothár Péter 72 éves. Első filmje, az Ajándék ez a nap nagyon sikeres volt, a második, az 1982-es Megáll az idő pedig még inkább. Tulajdonképpen egész karrierjét erre a két, kétségtelenül jelentős filmre tudta felépíteni. Esterházy Péterrel közösen írt filmjei meglehetősen mérsékelten voltak sikeresek, kaposvári főrendezősége alatt sem váltotta meg a színházművészetet. Szinte évente rendezett aztán a Katona József Színházban, egymás után jöttek a tévé- és mozifilmjei is. Filmrendezői pályáját nem befolyásolta kedvezően, hogy úgy forgatta le az Amerikai szépség című sokszoros Oscar-díjas film magyar újrafeldolgozását, hogy semmiféle szerzői jogi engedélye nem volt erre. Évekig be sem lehetett mutatni a többszáz millió forintból készült filmet.
Mindez nem akadályozta meg, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetemen (akkor még Főiskolán) élet és halál ura legyen, díszdoktorrá is avatták. Most éppen professor emeritus.
Ahogy megírtuk, Gothár mindig közel mozgott a politikához, 1994-ben szerepelt az SZDSZ országos listáján, mint országgyűlési képviselőjelölt. Amikor csak tehette, bírálta a nemzeti kormányokat, néhány éve a tálibokhoz hasonlította a kormány kultúrpolitikáját.