Az ügyészség szerint a szállodahajó az V. kerület, Akadémia nevű hajóállomásról indult el északnak, a Margit híd irányába. Bár éjszaka volt, zuhogott az eső és sűrű volt a vízi forgalom, azonban szabad szemmel több mint 1 kilométerre el lehetett látni.
A Hableány sétahajó a Parlament előtt, balról megelőzte a szállodahajót, majd előtte hajózott, és így elsőbbsége volt a Margit híd alatti áthajózásnál. A szállodahajó kapitánya ennek ellenére gyorsítani kezdett.
Ekkor körülbelül 5 percig szabad szemmel és a hajó radarján, illetve a helymeghatározó adatokat megjelenítő kijelzőn is egyértelműen látható volt a Hableány hajó helyzete, iránya és sebessége. Azt is látnia kellett, hogy ha így halad tovább, akkor a Hableányhoz veszélyes közelségbe kerül, és összeütköznek. Az ügyészség szerint azonban
a kapitány percekig nem a hajó vezetésére koncentrált,
így mindezt nem észlelte, a biztonságos távolságot nem tartotta meg, az előzéshez szükséges rádió- és hangjelzést nem adta le.
A Margit híd alatt a szállodahajó nekiütközött a Hableány hátsó részének, a kisebb hajót beforgatta maga elé, rövid ideig maga előtt tolta, majd lenyomta. A Hableány körülbelül 30 másodperc alatt teljesen víz alá került, elsüllyedt, a rajta tartózkodó harmincöt személy vízbe került.
Ráadásul az ukrán hajóskapitány nem segített a mentésben,
annak ellenére, hogy a megfelelő képzéseken és gyakorlatokon részt vett, 2019 áprilisában és májusában több mentési gyakorlatot le is vezetett.
A katasztrófában a Hableány két fős magyar legénysége, és 26 dél-koreai turista halt meg. Egyiküket a mai napig keresik a hatóságok.
A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség a kapitánnyal szemben halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának a veszélyhelyzetet előidéző által elkövetett bűntette miatt nyújtotta be a vádiratot a Pesti Központi Kerületi Bíróságra. A vád szerinti bűncselekményeket a törvény – a halmazati szabályokra figyelemmel – kettőtől tizenegy évig tartó szabadságvesztéssel fenyegeti.
A kerületi ügyészség indítványozta, hogy
a bíróság ítélje 9 év börtönbüntetésre és 9 év vízi járművezetéstől eltiltásra a kapitányt,
abban az esetben, ha a bűnösségét az előkészítő ülésen beismeri és lemond a tárgyaláshoz való jogáról.
Kiderült, a 64 éves ukrán férfi 1975 óta hajózik a Duna egész szakaszán. 1989 óta van hajóskapitányi képesítése, 2000 óta egy svájci székhelyű hajózási társaság alkalmazásában áll, mint hajóskapitány. A férfi érvényes rádió- és radarkezelői képesítéssel is rendelkezik.