Alacsony károsanyag-kibocsátású zónákat hozna létre Budapesten Karácsony Gergely, ez pedig azt jelentené, hogy a kijelölt területekről a gépjárművek nagy részét kitiltanák - írja a Magyar Nemzet. A lap által megszólaltatott szakértő szerint azonban egy ilyen intézkedésnek a zónák környékén élők lehetnek a kárvallottjai.
Bár Budapest ellenzéki főpolgármestere korábban az ATV-ben azt mondta, hogy egyelőre nem tervezik a dízelautók kitiltását Budapestről, azonban most egy újabb javaslattal állt elő.
Erről tíz év múlva lehet szó, most szigorúbban akarjuk érvényesíteni az október elsejétől hatályos szmogriadó-rendeletet,
és úgynevezett alacsony károsanyag-kibocsátású zónákat fogunk kialakítani
– mondta Karácsony Gergely.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke ugyanakkor a Magyar Nemzetnek azt nyilatkozta, hogy ha a városnak néhány kisebb területéről kitiltják a gépkocsikat – vagy azok egyes fajtáit, mint például a dízeljárműveket –, akkor nyugat-európai példákból az látható, hogy
a sűrűbb forgalom részben áttevődik más területekre, és a lakossági elégedetlenség is megnő ott, ahol nem vezették be a tiltást.
Így a szakértő szerint ezeket az úgynevezett alacsony károsanyag-kibocsátási övezeteket nagyobb területekre, és elsősorban a vidéki városokban célszerű bevezetni.
Budapesten az autók szennyezőanyag-kibocsátása leginkább a kamionokra az autópályákon, főutakon már kivetett használatarányos útdíj alkalmazásával lenne csökkenthető – vélekedett Lukács András, aki szerint olyan kilométer-alapú díjat kellene fizettetni minden gépkocsi után, amit a jármű típusa és az adott napszak függvényében súlyoznának.
Ennek ellenőrzése például a rendszámfelismerő rendszerek alkalmazásával megoldható lenne – tette hozzá.
Karácsony Gergely az önkormányzati választási kampányban vállalta, hogy Budapesten alacsony kibocsátású zónákat vezetne be, és a szennyező járműveket, főleg a dízelüzemű kocsikat, kitiltaná a város bizonyos részeiről.
Az a kampány során nem derült ki, hogy mikortól és pontosan mekkora területen korlátoznák a gépjárműforgalmat.
A kitiltandó járművek köréhez ugyanakkor az októbertől hatályos, még Tarlós István főpolgármestersége alatt megszavazott szmogrendelet ad iránymutatást. Eszerint, ha elrendelik a szmogriadót, akkor a 2014 végéig gyártott dízel, valamint a korszerűtlen benzines járművek behajtása korlátozható.
Ez az átlagosan 14 éves járműállomány több mint felét érinti,
de kivételt képeznek a hatóságok, közszolgáltatók járművei, köztük a BKV füstokádó buszai is.
A területi korlátozásokra a lap szerint csak a főpolgármester korábbi nyilatkozatai, illetve az ellenzék fővárosi programja alapján lehet következtetni. Ezek szerint a rakpartokon korlátoznák a gépjárművek közlekedését, kezdetben a hétvégéken.
Ahogy az Origo korábban megírta, óriási a felháborodás Karácsony Gergely balliberális főpolgármester azon ötlete miatt, miszerint ki kéne tiltani a dízeles autókat Budapestről. Sokak szerint csak a valós problémák eltereléséről szól Karácsony ötlete,
míg mások szerint teljes káoszt hozna a városba, ha megvalósulna ez az intézkedés.
Arról nem is beszélve, hogy a legtöbb árut dízellel szállítják. Cégek juthatnának csődbe, sok embernek meg megoldhatatlan anyagi gondot jelentene, ha Karácsony végig tudná vinni akaratát.