A kikötők fejlesztését szolgáló átfogó stratégiát egy sajtótájékoztatóval egybekötött konferencián mutatták be.
A Duna magyarországi szakaszát érintő kikötőfejlesztési főterv nem csak a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére terjed ki, komplex stratégiát ad a kikötői ipartelepítésre, befektetésösztönzésre, a jogi szabályozás felülvizsgálatára és a szakemberképzésre is.
Az Országos Kikötőfejlesztési Főterv projektzáró szakmai konferenciája, és stratégiai dokumentum kidolgozása az Európai Unió Hálózatfinanszirozási Eszközének (CEF) támogatásával, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a MAHART Zrt., az EX ANTE Tanácsadó Iroda Kft. valamint a MAHART Passnave Kft. közreműködésével zajlott, és a „Főterv kidolgozása a dunai áruszállítás erősítésére a TEN-T kikötői infrastruktúra fejlesztések révén, különös tekintettel a komáromi kikötőre" című projekt részeként került megrendezésre.
Magyarország elkötelezett amellett, hogy a közlekedés és az áruszállítás minél inkább környezetbaráttá váljon,
így a legfőbb cél a folyami áruszállítás, mint zöld közlekedési mód részarányának többszörösére növelése lesz.
Korábban nem állt rendelkezésre olyan országos szintű stratégia, amely a Duna menti kikötői infrastruktúra és kikötői szolgáltatások fejlesztését egységes szemléletben támogatta volna, a most kidolgozott,
a Duna magyarországi szakaszát érintő kikötőfejlesztési főterv komplex stratégiát kínál a kikötői ipartelepítésre, befektetésösztönzésre, a jogi szabályozás felülvizsgálatára és a szakemberképzésre is.
„A dunai áruforgalmi kikötők 2030-ig meghatározó és hatékony multimodális csomópontokká válnak a régiójuk szállítási rendszerében, felkészülve a hazai teherforgalom legalább 10%-ának belvízi úton való környezetbarát szállítására." – mondja ki a stratégia víziója, így Duna magyarországi szakaszára elkészült kikötőfejlesztési főterv tulajdonképpen egy olyan hiánypótló, átfogó szakpolitikai dokumentum, amely kijelöli a Duna menti kikötői infrastruktúra és kikötői szolgáltatások, valamint az egész ágazat fejlesztésének irányait 2030-ig.
A stratégia öt prioritási területen fogalmaz meg fejlesztési célokat
• A módváltás ösztönzése, az áruforgalom vízi útra terelését az ágazati versenyképesség javításával segítő beavatkozások.A stratégia kidolgozása egy jól megalapozott, többlépcsős tervezési folyamat keretében történt, megalapozásának érdekében az ágazat eddigi legátfogóbb helyzetelemzése készült el.
A felmérés figyelembe vette az elmúlt években született magyarországi és európai uniós publikációkat és stratégiákat, a dunai országok stratégiáit, az ágazatot érintő nemzetközi együttműködési projektek eredményeit, valamint a releváns hazai és nemzetközi jogszabályokat is.
Számos statisztikai elemzés készült az áruforgalmi tendenciákról és az ágazat teljesítményéről; több célcsoport körében végzett kérdőíves kutatás mérte fel a hazai érintettek céljait és lehetőségeit.
A magyarországi dunai teherforgalmi kikötőket a tervezést végző szakértők helyszíni bejárások során mérték fel.
Az Országos Kikötőfejlesztési Főterv előkészítése keretében 2019 tavaszán négy esemény került megrendezésre, amelyeken jelentős számban vettek részt a kikötői ágazat érintettjei és döntéshozói.
A szakmai műhelyek során az ágazati szereplők által megfogalmazott véleményeket, elképzeléseket és javaslatokat olyan témákban vitatták meg részletesen, mint az elvárások és fejlesztési szükségletek a Kikötőfejlesztési Főtervvel kapcsolatban, a kikötői hálózati terv, a potenciális fejlesztési változatok, stratégiai alternatívák, vagy a stratégia tematikus célterületei és prioritásai.
A workshopok anyagai itt elérhetők.
A stratégiai anyag mellett a szakértői konzorcium feladata volt még a Komáromi kikötő megvalósíthatósági tanulmányának és húsz kikötőfejlesztési esettanulmánynak a kidolgozása.
Az elkészült anyagok mind alkalmasak arra, hogy újabb, potenciális EU-s finanszírozású, projekteket hozzanak a vízi áruszállítási, kikötői szektorban.
A zárókonferencia kísérőrendezvényeként került sor a szintén CEF forrásból finanszírozott Fairway projekt keretében beszerzett mérőhajó ünnepélyes keresztelésére is.
A cikk támogatója a Kikötő fejlesztői főterv: A Főterv kidolgozása a dunai áruszállítás erősítésére a TEN-T kikötői infrastruktúra fejlesztések révén, különös tekintettel a komáromi kikötőre.