Nem figyelmeztette a szállodahajó ukrán kapitánya rádión a Hableányt, hogy előzni kezd, ezt mondta a Tényeknek egy másik kapitány, aki akkor a közelben hajózott. Tolnay Zoltán azt mondta, hogy folyamatosan figyelte a rádiót, de a szállodahajó csak az után jelentkezett, hogy maga alá gyűrte a Hableányt. Az is kifejezetten furcsa volt, hogy az ukrán kapitány ekkor is gyakorlatilag érthetetlenül beszélt, egyetlen mondaton belül angol, német és orosz szavakat is használt. Tolnay Zoltán azt is mondja, hogy ő csak a magyar közleményből tudta meg, hogy mi történt.
Ahogy azt az Origo megírta, a szállodahajó kapitánya elleni gyanúsítás arra épül, hogy a Viking Sigyn személyzetének a vízi KRESZ értelmében fel kellett volna vennie a rádiókapcsolatot a Hableány személyzetével, mivel a Hableány haladt előrébb. A vízi KRESZ szerint a hátsó hajónak közölnie kell az előtte/mellette haladóval, hogy előzésére készül, és hogy melyik oldalon halad el mellette. A szállodahajó elektronikai navigációs rendszereinek adatai, a kormányállásban rögzített hangfelvétel azonban azt bizonyítja, hogy még csak kísérletet sem tettek a kapcsolatfelvételre, sőt a Viking Sigyn hangjelzést sem adott, amivel figyelmeztethette volna a környezetében hajózókat.
Ráadásul a Viking Sigyn az ütközés után még vagy fél kilométert haladt felfelé, majd félreállt, ám a fedélzetéről senki sem értesítette a hatóságokat arról, hogy mi történt. A tragédiáról annak bekövetkezte után tíz perccel egy, a térségben hajózó turistahajó egyik utasa értesítette a hatóságokat, a mentést pedig civil hajók személyzete és utasai kezdték meg.
A nyilvánosságra került videofelvételek is azt bizonyítják, hogy a Viking Sigyn okozta a katasztrófát. Egyértelmű, hogy a hatalmas szállodahajó a Hableány mögül érkezik, hosszú idő telik el, míg utoléri, és hátulról szabályosan felökleli. Ahogy a közúti közlekedésben is, a vízi közlekedésben is azt mondják a szabályok, hogy az elöl haladónak van elsőbbsége, a Viking Sigynnak rádión jeleznie kellett volna az előzési szándékát. De most már bizonyítékok vannak arra, hogy nem tette, sőt, még az ütközés előtti utolsó pillanatokban sem tett semmit a 64 éves ukrán kapitány. Pedig a felvételen az is látszik, hogy a Viking Sigyn fedélzetén az ütközés előtti pillanatokban kétségbeesett rohangálás kezdődik - vagyis tudták, hogy baj van.