Március 11-én áll bíró elé a Viking Sigyn ukrán kapitánya a 28 ember halálát követelő dunai hajóbaleset miatt. Tavaly május 29-én ütközött össze a nagy szállodahajó a Hableánnyal. A Viking hatalmas teste gyakorlatilag maga alá gyűrte a dél-koreai turistákat, és a kétfős magyar személyzetet szállító kis turistahajót.
Hét ember túlélte a balesetet, a többi utas és a személyzet nem.
Míg a holttestek után kutattak, és megtaláltak 27-et, miközben egy nő a mai napig nem került elő, kiemelték a Hableányt a meder aljáról és szakértők vizsgálták a baleset körülményeit. Az szabad szemmel is látszott, hogy a Hableány kapitánya nem hibázott. Szabályosan haladt a vízen. Ahogy az is, hogy a nagy hajó nem lassított, nem adott hangjelzést, hogy közeledik.
Hatalmas lendülettel elsodorta a kicsit.
A feketedobozok vizsgálatából és az utasok elmondásából a nyomozók arra jutottak, hogy
a Viking kapitánya észre sem vette, hogy egy kis hajó halad előttük.
De hogyan lehetséges ez?
A hajózási szakértők a vádirat szerint megadták a választ, a tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetése és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásával megvádolt férfi
5 percig nem volt a kormánynál.
Nem figyelt a hatalmas monstrum vezetésére, miközben hajója gyakorlatilag vezető nélkül több mint 1 kilométert tett meg az Országház előtt, a Margit-híd felé, rengeteg kisebb-nagyobb hajó között. Eközben, mint a vádirat írja, legalább 5 perce szabad szemmel, vagy a radaron is láthatta volna a hajója előtt a kisebb Hableányt"
- olvasható a Riposton.
Az már korábban kiszivárgott, hogy a férfi
a modern hajó veszélyt jelző hangjelzését is kikapcsolta.
Feltehetően azért, mert túl nagy volt a forgalom, és minden egyes közelben lévő hajónál jelzett, ami zavarta a kapitányt. A balesetben viszont az is közrejátszott, hogy nagyon rossz volt az idő ezen az éjszakán.
A vádlott a hajót zuhogó esőben, éjszakai látási viszonyok között, a Duna két partján üzemelő közvilágítás mellett, magas vízállásnál, sűrű személyhajó-forgalomban vezette, úgy, hogy a Viking Sigyn leengedett kormányállása mellett mindössze 1 kilométerre lehetett szabad szemmel ellátni
- áll a vádiratban.
A nyomozók megállapították, hogy Jurij C. 8:57 perckor jelentkezett a Navinfo Budapestnél azzal, hogy elindultak. Eközben a Hableány a Jászai Mari téri kikötő felé haladt, hogy kikössön, a Duna pesti partja felé vette az irányt. A Viking Sigyn már a Parlament előtt haladt, 2,8 km/órás sebességgel. Ekkor több mint 100 méterre volt egymástól a két hajó.
A parlament után a Viking Sigyn gyorsított.
Ez volt az a pillanat, amikor a kapitány nem volt a helyén.
Azt sem nézte meg, milyen hajók között haladnak el. Azt is leírták, hogy
a magas vízállás miatt az útvonalként kijelölt második hídnyílásban mindössze 60 méter helye volt.
Ezután történt meg az ország legnagyobb hajókatasztrófája. Jurij C.-nek azért is felelnie kell, mert amikor rájött, hogy mi történt, nem tett semmit.
Nem kezdte el menteni a kishajó utasait, ahogy, a nyomozók szerint a mögötte haladó másik nagy szállodahajó, a Viking Idun kapitánya sem,
aki egy hete került bűnügyi felügyelet alá segítségnyújtás elmulasztása miatt. Az ő sorsáról egy másik ügyben döntenek majd.