A rendőrök mai sajtótájékoztatójukon elmondták, hogy tavaly több, mint 1300 csalást, illetve kifosztást követtek el a csalók. A csalók közük 224-et már elfogtak.
A legtöbb csalást általában gáz-illetve vízműszolgáltatók nevében követik el személyesen, vagy telefonon keresztül.
Jellemzően nyugdíjas emberek lakására csengetnek be,
visszaélve azok hiszékenységével.
A csalók
gyakran párban érkeznek, mert így egyikük eltereli az áldozat figyelmét, míg a másik átkutatja a lakást, és magával viszi a talált pénzt.
Azonban előfordulnak olyan esetek is, amikor egyedül érkezik a csaló.
Általában olyan ürügyekre hivatkoznak, hogy vízmintát szeretnének venni, illetve pénzt küldött számukra a szolgáltató.
A szolgáltatók vízmérő órákat helyeznek ki, nem pedig munkatársakat küldenek ki, hogy azok házalásos módszerrel becsengessenek az emberekhez, ellenőrzés ürügyén. A vízmintavétel, illetve a belső csatornahálózat tisztítása pedig a fogyasztó megrendelésére, előre egyeztetett időpontban történik. Tehát mindenképp gyanakodni kell olyan esetekben, ha valaki, előzetes értesítés nélkül becsenget.Ilyenkor célszerű felhívni az érintett szolgáltató telefonszámát, és felhívni őket az üggyel kapcsolatban."
- mondta Kreitner Krisztina, a Magyar Víziközmű Szövetség szóvivője.
A szóvivő hozzátette, hogy a szolgáltató munkatársai felismerhetők a céges logóval ellátott munkaruháról, illetve autóról, ezenkívül rendelkeznek pecséttel érvényesített, céges igazolvánnyal, megbízólevéllel és jegyzőkönyvvel is.
A rendőrök elmondták ilyen jellegű csalások kifosztásnak minősülnek, amelyet sokkal szigorúbban büntetnek, mint egy egyszerű csalást.
Részben emiatt, részben pedig a korszerűbb ellenőrzési módszereknek köszönhetően
az ilyen jellegű csalások száma egyre inkább csökken. Ehelyett előtérbe kerültek az internetes csalások, mert ez ellen való védekezésben még nem eléggé felkészültek a rendőrök, mint ahogyan a fogyasztók sem használják eléggé tudatosan és körültekintően az internetet.
Sokan megnyitnak például vírussal fertőzött oldalakat, illetve
a személyes adatok megadásánál sem kellően óvatosak, így sajnos előfordul, hogy azokkal mások visszaélnek.
Emellett az is gyakori hiba, hogy amikor megnyitnak egy e-mailt, nem nézik meg a küldőjének a nevét, hiszen ha szerepel rajta a szolgáltató neve, hajlamosak kritika nélkül elfogadni annak tartalmát. Pedig a legtöbb esetben nem árt, ha fenntartásokkal kezeljük az ilyen üzeneketet.
Arra a kérdésre, hogy melyek azok a korszerű eszközök, amelyekkel sikerült lecsökkenteni az ilyen visszaéléseket, a rendőrök azt felelték, hogy ezeket nem szeretnék elárulni, ugyanis ha nyilvánosságra kerülnek, megint új módszereket kell kidolgozniuk a csalók ellen.
Kérdésünkre, hogy hogyan tudnak néhányan a rácsok mögött ülve elkövetni telefonos csalásokat, a rendőrök ezt válaszolták:
Az emberi gátlástalanság határtalan. Aki a börtönön kívül ilyenre vetemedik, az megoldja a börtönből is. Bár minden esetben szigorú szabályok, illetve ellenőrzések folynak a rácsok mögött, mégis előfordul, hogy egy-egy látogatás alkalmával valamelyik hozzátartozó becsempész neki egy telefont, és onnantól kezdve nincs akadálya a csalásoknak"
Panulin Ildikó, a Magyar Posta szóvivője elmondta, hogy sokan éltek már vissza az ő nevükkel is.
Az ilyen megtévesztésekkel általában az interneten felugró, nyereményjátékokkal kapcsolatos hirdetések formájában találkozhatunk:
Többször is belebotlunk olyan reklámokba internetezés közben, amelyekben azt olvashatjuk, hogy nyertünk egy telefont, vagy bármi más egyéb értékes eszközt, amit a Magyar Postán vehetünk át, de néha csak annyit írnak, hogy csomagunk érkezett. Ezek a legtöbb esetben átverések. Mielőtt tehát bármire rákattintanak, javasoljuk, hogy minden esetben gondolják át alaposan, illetve érdeklődjön utána a szolgáltatónál!
- mondta a szóvivő, majd hozzátette, hogy a Magyar Posta figyelemfelhívó e-mail-eken, illetve plakátokon keresztül is figyelmeztet a megtévesztő hirdetésekre.