Miután Orbán Viktor miniszterelnök pénteken bejelentette, hogy a koronavírus miatt hétfőtől átmenetileg bezárnak az iskolák, és digitális oktatásra állnak át, összefogtak a tanárok. A különböző internetes fórumokon ötleteket, jó tanácsokat és digitalizált tartalmakat ajánlanak egymásnak, látványos tehát a felkészülés.
Az Európában egyre súlyosabbá váló világjárvány kétségkívül új helyzetet eredményezett, amihez hasonlóra még nem volt példa a rendszerváltás óta. Bár egyes alapítványi iskolákban és bizonyos EU-s projektek keretében kísérleteztek a digitalizációval, országosan ez közel sem jellemző.
A kormányt jó ideje foglalkoztatja a kérdés, és ideje korán megtette az első lépéseket. 2015-ben nemzeti konzultációt (InternetKon) kezdeményezett "az internetről és a digitális fejlesztésekről", amely érintette a digitális oktatást is. A virtuális tanácskozás eredményei alapján kidolgozta a kormány Magyarország Digitális Oktatási Stratégiáját (DOS), amit elérhetővé tett honlapján. A 2016 novemberében közzétett dokumentum célként fogalmazza meg, hogy "infrastrukturális, technikai, tartalmi, munkaszervezési és humán erőforrás szempontból felkészítse az oktatás és képzés rendszerét a digitális társadalom és gazdaság igényeinek megfelelő nevelési, oktatási és képzési feladatok ellátására." Bizonyos intézményekben ennek gyakorlati megvalósítása elkezdődött, azonban a kényszerhelyzet kétségkívül meggyorsítja a folyamatot. Az mindenesetre tény, hogy a kabinet már évekkel ezelőtt rendelkezett a digitális oktatással kapcsolatos, átfogó és legfőbbképpen előremutató stratégiával, ami egészen biztosan jól fog jönni most.
Egy nappal a miniszterelnök bejelentése után, szombaton a Magyar Közlönyben megjelent az iskolabezárásokkal kapcsolatos kormányrendelet, amely nagy körvonalakban meghatározta az új oktatási rend kereteit. E szerint a tanulók hétfőtől nem léphetnek iskolájuk területére, a tananyag kiosztása, a dolgozatírás és az órai felelet pedig online, vagy személyes találkozást nem igénylő módon fog történni. A kabinet célja az, hogy az új munkarend alkalmas legyen a tanulmányi követelmények teljesítésére. Már ebből az iránymutatásból is látszott, hogy a járvány okozta
kényszerszünetet nem iskolai szünetként kell értelmezni, hiszen ugyanolyan munka fog folyni, mint eddig, csak személyes jelenlét nélkül.
A részletek kidolgozása az illetékes tárcára, az EMMI-re vár: a minisztérium
irányítása és felügyelete alatt álló Oktatási Hivatal (OH) még szombaton - a kormányrendeletnek megfelelően - elérhetővé tette honlapján módszertani ajánlását, amely azóta is frissült. Ennek lényege, hogy eligazítást adjon a pedagógusoknak, hogyan álljanak át a digitális oktatásra.
Az OH tájékoztatójának legelején leszögezte, hogy a rendkívüli helyzetben is tovább kell működtetni az oktatási rendszert, a tanulóknak biztosítani kell a tanulási lehetőséget. "Az iskoláknak és a pedagógusoknak alkalmazkodniuk kell a váratlanul kialakult szituációhoz" - fogalmazták meg elvárásaikat, hozzátéve, hogy a tanárok döntő többsége magabiztosan használja az internetet.
Az alapelvek ismertetését követően az Oktatási Hivatal kibontotta a részleteket, aminek sarkalatos pontjaként a KRÉTA-rendszert javasolja a távoktatáshoz. "Az iskolák, a pedagógusok és a tanulók számára több, az együttműködést és a távoktatást támogató eszköz is hozzáférhető.
Kiemelten ajánljuk a legtöbb intézményben már használt Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszert (KRÉTA), mely az adminisztrációs funkciókon túl a házi feladatok kiosztását és ellenőrzését, kérdőívek készítését is támogatja" - írják. Eddig ezt a legtöbb iskolában főleg adminisztrációs felületként, elektronikus naplóként, a jegyek és hiányzások rögzítésére használták, azonban az OH szerint ennél jóval több lehetőség van benne. Az ismertetőben részletes tájékoztatót állítottak össze a KRÉTÁ-ról, többek között kiemelve, hogy a rendszer
A tervek szerint az on-line tesztek, feladatsorok készítése és számonkérése is ezen keresztül fog történni.
Az EMMI vasárnapi közleményében úgy fogalmazott, hogy
hétfőn új világ kezdődik a magyar köznevelésben, másként fognak oktatni.
Azzal kalkulál a tárca, hogy ugyan mások lesznek a körülmények, de a lényeg ugyanaz marad. "Ne arra számítsunk, hogy reggel nyolc órakor megszólal a csengő, és kezdetét veszi az órarend szerinti első 45 perces óra, de elkezdődik majd a feladatok áramlása és a tanulás új útjára lépünk" - fogalmaztak. Ezt követően hosszasan sorolták az eddig elért eredményeket
A hétfői start előtt a minisztérium minden tanárnak köszönetet mondott a zökkenőmentes átállás érdekében tett megfeszített munkáért.