Budapest főváros kormányhivatalának 10. kerületi hivatala az elmúlt napokban a Pesti úti idősotthonban tartott helyszíni ellenőrzés során talált hiányosságok megszüntetése érdekében újabb járványügyi intézkedések végrehajtására kötelezte az intézményt,
ahol a legutóbbi adatok szerint 295 gondozott és 26 dolgozó lett fertőzött, és már 34-re nőtt a meghaltak száma.
Az idős gondozottak védelme és a további megbetegedések megelőzése érdekében számos higiéniai intézkedést várnak az intézménytől, és azt, hogy
a megfelelő egészségügyi ellátás érdekében szüntessék meg a személyi minimumfeltételt érintő hiányosságokat, és csak megfelelő képzettséggel rendelkező szakápolást végző egészségügyi dolgozókat alkalmazzon.
Az intézmény vezetését kötelezték, hogy gondoskodjon az idősotthon ápolói számára a dolgozói öltözőkben a kézfertőtlenítéshez szükséges eszközökről, a felületfertőtlenítés szabályainak kidolgozásáról, a többször használatos orvosi eszközök megfelelő sterilizálásáról, a gyógyszerek lejárati idejének folyamatos ellenőrzéséről, a szennyes- és a hulladékkezelés szabályainak betartásáról.
A fenti intézkedésekre azért van szükség, mert a helyszíni ellenőrzésen az ellenőrök több szabálytalanságot tapasztaltak - közölte a kormányhivatal.
Ilyenek például, hogy a többször használatos orvosi eszközök kezelése nem szabályszerű. A nővérdolgozókban nem biztosított az előírásoknak megfelelő kézfertőtlenítés, és a munkafelületeken keveredik a tiszta és szennyezett terület
(a steril fecskendő és a veszélyes hulladékgyűjtő doboz az ellenőrzés idején egymás mellett volt), a férfi dolgozói öltözőben a kézmosóknál semmilyen kézfertőtlenítő, kézmosószer és kéztörlési lehetőség nincs.
A gyógyszerek felhasználhatóságának idejét nem megfelelően ellenőrzik, nem készül az ellenőrzésről dokumentáció, valamint több lejárt gyógyszert és gyógykészítményt találtak az ellenőrzés idején.
A felületek, az ápolási eszközök fertőtlenítése, tisztítása nem szabályozott, adhoc jellegű. Az alkalmazott fertőtlenítő oldat minősége, mennyisége nem szabályozott. Nincs kijelölt helyiség és tárgyi feltétel az ápolási eszközök tisztítására, fertőtlenítésére, például a szoba WC tisztítása, fertőtlenítése a zuhanyozókban történik.
Az ellenőrzés során megtekintett szennyesgyűjtő helyiség rendezetlen, áttekinthetetlen, kézmosó van, de a csap és környéke nem hozzáférhető, a takarításra szolgáló eszközök nem beazonosíthatók, a felületfertőtlenítés és a takarítás folyamata nem nyomon követhető.
A szennyesszámolást végző dolgozó nem használ megfelelő védőfelszerelést. Szabálytalan a hulladékgyűjtés, a gyűjtőedényekben keveredik a veszélyes hulladéknak minősülő ledobott egyszer használatos kesztyű, szájmaszk és az egyéb hulladék. A jelenleg használt nagyméretű veszélyes hulladékgyűjtő kartondobozok nem alkalmasak a kesztyű és szájmaszk gyűjtésére - közölte a kormányhivatal.
Figyelemmel arra, hogy a fenti hiányosságok járványhelyzet idején álltak fenn, a kerületi hivatal a jogszabály szerint az egészségügyi bírság kiszabásától nem tekinthetett el.
A bírság összegét a jogszabálysértés súlyát figyelembe véve a hivatal egymillió forintban állapította meg.
A kerületi hivatal a bírság összegének kiszabásakor enyhítő körülményként vette figyelembe azt, hogy a szolgáltatóval szemben bírság kiszabására első alkalommal került sor, valamint, hogy az ellenőrzés során együttműködést tanúsított, illetve, hogy saját hatáskörben intézkedéseket foganatosított. A kerületi hivatal súlyosbító körülményként értékelte a bírságolásnál a járvány idején elkövetett többszörös jogsértést - zárul a nyilatkozat.
Karácsony főpolgármester-helyettese, Gy. Németh Erzsébet kedden a népjóléti bizottság előtt azt állította: "Nincs jelenleg higiéniai probléma, és semmilyen más típusú, higiéniával összefüggő megbetegedés az otthonban."
A kormányhivatal ellenőrzése hamar bebizonyította, hogy ez nem igaz, nagyon súlyos hiányosságokat találtak.