Ebben leszögezték, hogy a járványhelyzet növelte az internetes adatforgalmat, a netalapú kommunikációt, ami így kihatott a pártokkal folytatott interakcióra is.
Az elmúlt két hónap virtuális tendenciáit vizsgáló kutatás arra az eredményre jutott, hogy ebben a műfajban
a Fidesz sokkal sikeresebbnek bizonyult, mint ellenzéki kihívói.
Az elemzés szerint
A megosztásokkal kapcsolatban a Médianéző leszögezte, hogy a vizsgált időszakban a Fidesz 909, az ellenzék 2004 bejegyzést tett közzé. "A rendelkezésre álló adatokból kiszámítható, hogy egy Fidesz-üzenet átlagosan 3119 Facebook-felhasználót késztetett reakcióra, míg egy átlag ellenzéki bejegyzés csupán 1305-öt. A Facebook Hirdetéstár adatai alapján az is kiderül, hogy a Fidesz ezeket az eredményeket fizetett hirdetések nélkül érte el, azaz közösségi médiahasználata jelentősen hatékonyabb, mint az összesített ellenzéké" - írták.
Az elemzőcég leszögezte, hogy a veszélyhelyzet idején a kormánynak az átlagosnál intenzívebb tájékoztatási tevékenységet kell folytatnia a koronavírussal szembeni védekezés érdekében. Ezzel pedig a közösségi médiafelületek használata is nagyobb hangsúlyt kapott - tették hozzá. A Médianéző kutatása szerint ennek következtében a
Magyarország Kormánya Facebook-oldal több mint kétszeresére duzzadt a vizsgált időszakban,
hiszen a korábbi 182 ezer kedvelővel rendelkező oldal ma már 380 ezerrel rendelkezik. "Azonban ennél is nagyobb változás, hogy ma már 528 ezer személy követi az oldalt, ami háromszorosa a vírus előtti időszaknak. A vizsgált időszakban az adatok szerint ez a közélettel foglalkozó magyar közösségi oldal fejlődött a legnagyobb ütemben (111 százalék), ezek alapján kijelenthető, hogy a Magyarország Kormánya Facebook-oldalt tartják az emberek a védekezés elsődleges forrásának a veszélyhelyzet alatt" - olvasható a tanulmányban.
A Médianéző a vezető magyar politikusok Facebook-oldalait is megvizsgálta.
A válság gyors és hatékony kezelése miatt nem meglepő, hogy Orbán Viktor - immár több mint tízéves - Facebook-oldalának kedvelői száma növekedett a legdinamikusabban a magyar politikusok között a koronavírus-járvány időszaka alatt
- összegeztek, hozzáfűzve, hogy
a 15 legnagyobb interakcióval rendelkező bejegyzés között csak Orbán Viktor és a Magyarország Kormánya által közzétett tartalmak találhatóak.
A kutatás szerint a vizsgált időszakban közel egynegyedével (180 ezer) növekedett a miniszterelnök kedvelőinek száma a Facebookon, így jelenleg közel 850 ezer kedvelővel rendelkezik. "Ez a szám magasabb, mint az őt követő 5 legnépszerűbb ellenzéki pártvezető összesített kedvelőinek száma. A bejegyzései átlagosan 17 ezer interakciót kaptak, nem ritka a 40-50 ezres reakciószám sem, de előfordult olyan is, amely több mint 100 ezer embert késztetett reagálásra" - hangsúlyozták, ismertetve, hogy a Fideszhez hasonlóan a bejegyzések terjesztése érdekében fizetett hirdetéseket a miniszterelnök oldala egyáltalán nem alkalmazott.
A kormányfővel szemben az ellenzéki pártvezetők összesen közel kétmillió forintot költöttek saját hirdetéseikre, pártjaik ráfordításait nem beleszámolva. Ennek ellenére az ellenzéki térfélen szoros a verseny, de még így is jócskán le vannak maradva: Gyurcsány Ferenc 6 400, Jakab Péter 5 300, Karácsony Gergely pedig 4 600 interakciót tudott átlagosan elérni, míg a legkevesebb reakciót kiváltó pártvezető Tóth Bertalan volt, mindössze 850 átlagos interakcióval.
Ahogy beszámoltunk róla, Orbán Viktor rengeteg követőre tett szert a járványidőszakban, számuk átlépte az egymilliót.
Módszertan