A Migrációkutató Intézet a rendelkezésre álló információk alapján az alábbi következtetéseket vonta le: Önmagában a tranzitzónák megszüntetése nem sért nemzetközi jogi vagy uniós jogi szabályt, hiszen azok létrehozása és működtetése nem kötelező.
A tranzitzónák bezárásával előálló helyzetben a magyar menekültügyi szabályozással kapcsolatos kritikák valószínűleg nem szűnnek majd meg,
és elsősorban a menekültügyi eljáráshoz való hozzáférést és a külföldiek kiutasítását fogják majd vitatni.
Az Európai Bizottság minden bizonnyal meg fogja vizsgálni az új – egyébként a tervek szerint 2020. december 31-ig alkalmazandó – szabályozást, és próbaperek indításával is lehet számolni „jogvédő" szervezetek részéről.
Nagyon valószínű, hogy
a kritikák célkeresztjébe végső soron („at the end of the day") a magyar-szerb határon felállított határkerítés kerül majd.
Itt kell megjegyezni, hogy ehhez hasonló rendszer – ti. tranzitzónák nélküli határkerítés – már régóta működik a spanyol-marokkói szárazföldi határon (vö. Ceuta és Melilla helyzetét), amely létezése óta a jogi és politikai támadások kereszttüzében áll.
A helyzet rendezéséhez nagymértékben hozzájárulna, ha az úgynevezett schengeni frontországok közösen érnék el az uniós jogszabályok olyan módosítását, amelynek eredményeképp azok hatálya – bizonyos eljárási garanciák hiányában is – kiterjedne a területen kívüli (extraterritoriális) vagy részben területen kívüli eljárásokra is – írták.
A Migrációkutató Intézet teljes elemzését itt lehet elolvasni.