A Karácsony-féle budapesti baloldali vezetés hónapok óta képtelen megkezdeni a Lánchíd felújítását. Ennek kapcsán a miniszterelnök és több politikus is beszélt már.
Nem baj, ha sok elméleti ember ül egy városházán, de akkor meg kell találniuk a gyakorlati szakembereket, akik kézbe veszik a dolgokat - mondta Orbán Viktor a Lánchídról a ma reggeli rádióinterjúban. "Általában nem rossz szándékot látok, hanem szerencsétlenkedést" - fogalmazott a kormányfő.
Azt szánalmasnak tartom, hogy rendre pénzhiányra hivatkoznak
- tette hozzá Orbán Viktor, majd megjegyezte, a főváros számláján százmilliárd feletti összeg van.
Tele vannak pénzzel, csak értelmesen kell felhasználni. Szurkolunk nekik, hogy sikerüljön!
- mondta a miniszterelnök.
Ha Tarlós István lenne a főpolgármester, már folyna a felújítás, egy éven belül meg is lenne, azonban sokatmondó, hogy jelenleg semmit nem lehet tudni a felújításról
- ezt már Gulyás Gergely, a Miniszterelnökség vezetője mondta a csütörtöki Kormányinfón.
A Kormányzati Tájékoztatási Központ pedig azt hangsúlyozta közleményében, hogy
a kormány részéről az összeg, amit Tarlósnak is ígértünk, rendelkezésre áll; kísérletet sem tettek arra, hogy lehívják, a Lánchíd felújítására vonatkozó tender kiírására sem került még sor; veszélyes és drasztikusan drágítja a munkát, hogy a Karácsony Gergely által vezetett Fővárosi Önkormányzat 8 hónapja halogatja a híd felújítását.
Mint megírtuk, a Világgazdasághoz eljuttatott hivatalos mérnöki hídszemléről szóló beszámoló szerint a Lánchíd állapota valamennyi szerkezeti elemére kiterjedően folyamatosan romlik, a tapasztalt súlyos problémák kezelése már lehetetlen.
Az Msc–Főmterv konzorciuma a Lánchíd hídszemléjének elvégzéséről készített, 9. rajzszámú jelentésében a következők állnak:
- csak remélni lehet, hogy a komplex hídfelújítás megkezdéséig rendelkezésre álló időszakban nem következik be nem várt esemény a hídszerkezetben;
- nagyon nehéz bármilyen prognózist adni arra nézve, hogy mikortól várható a romlási folyamat egy intenzívebb, balesetveszélyesebb szakaszba fordulása;
- a korábbiakban már megfogalmazott aggodalmak továbbra is fennállnak, sőt az idő előrehaladtával súlyosbodnak;
- az öttonnás össztömeg-korlátozás bevezetése minden bizonnyal hozzájárul a Lánchíd állagromlásának lassulásához, a vasbetonszerkezetről kisebb betondarabok lehullhatnak. Ezek esetlegesen kárt is okozhatnak a híd alatt, az alsó rakparton áthaladó gépjárművekben vagy akár a Dunán úszó járművekben;
- a pályalemez vasbeton szegélybordáinak és az azokat alátámasztó acéltartóknak az általános korróziós állapota igen súlyos;
- a legnagyobb kockázat a déli oldali járdalemeznél áll fenn: ennek a gyorsuló romlása könnyen tömeges lemezbeszakadásba fordulhat át, ez pedig olyan mértékű balesetveszély rizikóját rejti, amely esetlegesen szükségessé teheti a hídi járdák lezárását a gyalogosforgalom elől. A járdalemez bárhol és bármikor átlyukadhat, ennek pontos helye és ideje nem prognosztizálható.
A vizsgálatsorozatot a Budapest Közút Zrt. rendelte meg: a szerződés értelmében a szerkezeti részek szemrevételezését a mérnöki irodák több alkalomra bontva végezték el.