Keserü Ilona, a “világnagy festő”

Keserü Ilona: Tűzkakas éve, 2017 olaj, vászon, 140 x 200 cm
Keserü Ilona: Tűzkakas éve, 2017 olaj, vászon, 140 x 200 cm
Vágólapra másolva!
Keserü Ilona olyan velünk élő és még mindig alkotó művész, aki a mai napig hatással vantöbb generáció festőire. Életműve olyannyira nem lezárt, hogy 2019-ben a magyar Forbesőt választotta a 10. legbefolyásosabb nőnek a hazai kultúrában. Portré.
Vágólapra másolva!

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas magyar festőművész szorosan kötődik szülővárosához, Pécshez, ahol 1983 óta tanít is.

Hogyan lesz egy 1933-ban született pécsi lányból 1968-ra az egyik legérettebb, legkarakteresebb magyar művész, a híres Iparterv kiállítások egyetlen női résztvevője? A kulcsszó a tudatosság.

Nagy erénye, hogy mindig tudta ki ő, mit akar kifejezni a művészetével. Visszajelzések, elismerések nélkül is haladt előre az útján, és

létrehozott egy egyedi, kiérlelt, megélt életművet.

Keserü Ilona barátjának, Tandori Dezsőnek (akitől a címbeli jelző is származik) adott interjújában azt mondta: egyértelmű volt számára kicsi gyerekkorától kezdve, hogy ő művész lesz, nem is lehet más, és az első pillanattól kezdve képzőművészként gondolt magára.

Mára a világ is utolérte ennek tudásában, ő pedig megérte, hogy vitathatatlanul bekerült a magyar művészet legnagyobbjai közé.

Ez nem volt egyszerű út nőként a 20. század második felében sem, kellett hozzá az elkötelezettsége.

Keserü Ilona: Lágy káprázat, 2010 olaj, vászon, 140 x 170 cm Forrás: Kisterem, Horváth S. Gábor

Még akkor is így van ez, ha Keserü munkáira Magyarországon a 3T (tiltott-tűrt-támogatott) ideje alatt is irányult szakmai figyelem. Aki ugyanis megismerkedett a szakmából a munkáival, azonnal tudta, hogy valami rendkívülit lát.
Családjában nem ő az első, aki művészpályára lépett, anyai nagynénje Jászai Mari volt.

Édesanyja visszaemlékezése szerint egyéves korában ceruzát vet a kezébe, és azóta rajzol, 13 éves korában Martyn Ferenctől, Pécs meghatározó művészegyéniségétől kezdett el rendszeres rajzleckéket venni.

A mestertől tanulta meg, hogy mindennek alapja a megfigyelés és a konstruktív szándék. Sokat merített Martyn művészetéből és gondolkodásmódjából, mindig is őt tekintette igazi mesterének.
Középiskolás korában Budapestre került, a "kisképzőben" érettségizett, és elsőre felvették a Képzőművészeti Egyetem festő szakára, ahol 1958-ban diplomázott. Már akkor látszott, hogy nagyon jól tud struktúrát építeni, komponálni, alakot festeni. Felületalakítási képessége és színérzéke a következő 10 évben alakult ki.

Keserü Ilona: Tűzkakas éve, 2017 olaj, vászon, 140 x 200 cm Forrás: Kisterem, Horváth S. Gábor

A szürrealizmustól a konstruktivizmusig mindenféle úton elindult, merített az Európai Iskola hagyományaiból is, és már ebben az időszakban megjelent a gubanc motívum, ami a nyolcvanas években jellegzetes elemévé vált a festészetének.

A hatvanas évek elején bekerült egy inspiráló értelmiségi közegbe, Ottlik Géza is Tandori Dezső is a barátai közé tartoztak. 1962-től egy évig Rómában tartózkodik, oda is barátok segítségével jutott ki.

Nagyon nagy hatást tett rá az itáliai kultúra, benyomásait rajzban rögzítette.

Róma mindent a helyére tett benne, katalizálta azokat az élményeket, amik addig történtek vele, és rátalált a saját hangjára. 1965-ben kezdett gesztusképeket festeni, amiket sorszámokkal látott el, és itt kezdenek nála a színek önálló életet élni.

Struktúra és elemi mozgás egyszerre jelenik meg a képeken, aztán ezek átalakulnak egy szimbólumrendszerré.

Megemlíti a naplójában, hogy valaki nyolcféle piros festéket hozott neki Párizsból, ekkor kezdődik a piros képek sorozata, a hatvanas évek végét a saját munkásságában ő nevezte el színkutatásnak.

1968-ben a balatonudvari temetőben külföldi barátokkal sétálva bukkant rá az ottani, különleges, 18. századi málladozó, szív alakú homokkő sírkövekre. Onnantól kezdve ez művészetének visszatérő motívuma lett.

Vonzotta a forma, a szobrok, amilyeneket sehol máshol nem találni az országban, és amelyeknek az eredete homályba vész.

A New York-i Metropolitan Museum of Art is egy balatonudvari sírkövek által ihletett négy meter széles, kézzel varrott falikárpitot vásárolt meg tőle 2018-ban.

Keserü egyszer azt nyilatkozta, nem lineárisan tekint az életére, hanem mint egy felfelé haladó spirálra vagy mint egy labirintusra, amely időnként visszakanyarodik egy előző ponthoz, de mindig egy magasabb szinten.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!