A tanároknak a szokásoknál is nagyobb figyelemmel kell lenni mind a saját, mind a gyerekek, a diákok egészségi állapotára és koronavírus-fertőzésre utaló tüneteire.
Ha egy szülő, gondviselő, vagy egy tanár, óvodapedagógus a fertőzés tüneteit észleli egy gyereken, diákon, akkor gondoskodni kell a mielőbbi elkülönítésről, majd értesíteni kell a szülőt és az iskolaorvost
- írják. A legfontosabb mégis az, hogy a vírus tüneteit produkáló, beteg gyereket a szülőknek most nem szabad iskolába, óvodába engedni, mert azzal az egész közösség egészségét, és az iskola, óvoda zavartalan működését veszélyezteti.
Fontos tudni, hogy a fertőzésgyanús gyereknek otthon kell maradnia, és a szülőnek telefonon kell értesíteni a gyerekorvost vagy a háziorvost. Amennyiben az orvos véleménye szerint a gyereknél fennáll a fertőzés gyanúja, akkor az orvosnak a Nemzeti Népegészségügyi Központ által kiadott eljárásrend alapján kell eljárnia és kezdeményeznie kell a laboratóriumi vizsgálatot. Ennek eredménye határozza meg a további intézkedéseket.
A kormány hagyományos működési rend szerinti tanévet tervez, szeretnék elkerülni az iskolák és az óvodák működését korlátozó intézkedéseket, hiszen - mint az útmutatásban fogalmaznak a szakemberek - ez mindannyiunk érdeke, a gyerekeké, a pedagógusoké, a szülőké és a munkáltatóké is. A szakértők hangsúlyozzák, hogy
a szülői és tanári egyéni felelősség most még nagyobb abban, hogy ne veszélyeztessük egymás egészségét, az iskolák működését és a szülők munkavégzését.
A szülőknek, tanároknak ugyanakkor fontos tisztában lenni a koronavírus-fertőzés tüneteivel,
amelyek közül a leggyakoribb a láz, a fáradtság és a száraz köhögés.
Egyes betegeknél jelentkezhet izomfájdalom, orrdugulás, orrfolyás, torokfájás, hasmenés, légszomj. Emellett az új koronavírus-fertőzés egyik jellegzetes tünete az íz- és a szaglásérzékelés zavara vagy elvesztése, amely sokszor az egyetlen tünet. Kérik, ha valaki a felsorolt tüneteket észleli a gyerekén, tanítványán, ne engedje a gyereket közösségbe. A legenyhébb tüneteinek jelentkezése esetén se.
A szülőket arra is kérik, hogy a már nagyobb - felsős, középiskolás – gyerekeikben is tudatosítsák a járvány veszélyét, a koronavírus tüneteit, hogy azok megjelenése esetén ők is jelezni tudják azt szüleiknek, tanáraiknak.
Továbbá a pedagógusokat és iskolai, óvodai dolgozókat is arra kérik, hogy amennyiben a fenti tünetek bármelyikét észlelik magukon, ne menjenek közösségbe, jelezzék azt az intézmény vezetésének, az osztályfőnöknek, és vegyék fel a kapcsolatot telefonon háziorvosukkal. Megjegyzik,
továbbra is fontos, hogy a gyerekek és diákok tisztában legyenek a gyakori és alapos kézmosás fontosságával.
Mint ismert, az iskolák és óvodák a járványügyi készenlét idején alkalmazandó szabályokról külön útmutatót kaptak. Ha egy iskolában, óvodában megjelenik a koronavírus, akkor a járványügyi hatóság a már megszokott eljárásrend szerint elvégzi a kontaktkutatást és megteszi a szükséges intézkedéseket. Ha egy intézményben felmerül a csoportos megbetegedés veszélye, akkor az Operatív Törzs Járványügyi Bevetési Egységének bevonásával döntenek a beavatkozásokról.
A személyes jelenlét révén sokkal több interakcióra van lehetőség, és sokkal több minőségi időt tudnak a diákok egymással és az őket támogató, segítő felnőttekkel együtt eltölteni, a személyes találkozás, kapcsolat hatékonyan támogatja a tanulás folyamatát - mondta Szakál Ferenc Pál köznevelési szakértő a napokban az Origónak a jövő héten kezdődő tanévről. Úgy látja, a koronavírus-járvány elleni védekezés során számos iskolai szokást, hagyományt át kell alakítani, talán el is lehet hagyni, de
a személyes találkozásra szükség van, így a legfontosabb, hogy az iskolai közösség minden tagja tudatában legyen a saját felelősségének és gondosan betartsa a helyben érvényes szabályokat.
Az iskolák munkájában sokat segít a minisztériumtól kapott intézkedési terv - tette hozzá Szakál Ferenc Pál. A szakértő szerint nagyon fontos, hogy ennek alapján minden intézmény átgondolja a lehetőségeit és megtalálja a számára legjobb megoldást.
Az épületek adottságai nem egyformák, különbözőek a létszámok az egyes intézményekben, más és más étkezési lehetőségekkel, szaktantermi megoldásokkal találkozunk. Ezért általánosságban legjobb megoldást nehéz találni, de az intézkedési terv ajánlásait figyelembe véve fel lehet készülni
- mondta a szakember.
Mint megjegyezte, számos iskolai szokást, hagyományt át kell alakítani, talán el is kell hagyni, de a legfontosabb, hogy az iskolai közösség minden tagja tudatában legyen a saját felelősségével és gondosan betartsa a helyben érvényes szabályokat.