A koronavírus-járvány első hulláma alatt írt ki közbeszerzési eljárást a BKV, alacsony padlós, légkondicionált csuklós buszokra. Az eredmény pedig a közelmúltban meg is született.
A mintegy 340 millió forint értékben kiírt tendert egy olyan cég nyerte meg, amelyik több szálon kötődik Tüttő Kata főpolgármester-helyettes korábbi élettársához, Leisztinger Tamás milliárdos vállalkozóhoz.
A CR-Facilities Vagyongazdálkodó Zrt. egészen pontosan 2020. május 11-én alakult.
A 17 milliós jegyzett tőkéhez 8,5 milliót tett hozzá a Cratis Ingatlanbefektető, így ő a többségi tulajdonos. A Cratist egy ciprusi székhelyű offshore cég, az Agrina Holdings birtokolja, tisztségviselői között pedig Leisztinger emberei is szerepelnek.
A céget hét nappal az ajánlattételi határidő lejárta előtt jegyezték be, egy olyan vállalkozásról van szó, amely buszok bérbeadásával értelemszerűen sosem foglalkozott.
Csak olyan cég indulhat az eljáráson, akinek az elmúlt három üzleti évben összesen a teljes árbevétele elérte a 160 millió forintot. Ez a kritérium jól láthatóan nem teljesül, ráadásul a Leisztingerhez köthető cég a műszaki alkalmassági feltételeknek sem felelt meg.
Az ajánlattételi határidőig, május 25-ig három cég adott be pályázatot: a székesfehérvári székhelyű Truck-Trailer & Parts Haszongépjármű és Alkatrész Kft. – ez később még fontos lesz -, a budapesti CR-Facilities Vagyongazdálkodó Zrt. és az esztergomi Infinitours Kft., de az ő ajánlatukat érvénytelennek nyilvánította a kiíró.
A nyertes céget három társaság alapította: a Cratis Ingatlanbefektető Zrt., a KD Properties Ingatlanfejlesztő Kft. és az Olinda Pénzügyi Szolgáltató Kft. Tehát jól látható az is, hogy egyiknek sem a buszbérbeadás a szakterülete.
Székesfehérváron a HírTV a vesztes pályázó telephelyén megtalálta azokat a buszokat, amik információik szerint ugyanazok, amivel az első helyezett is nyert.
Ez a mostani pályázat ugyanarra az Oslóból, Norvégiából származó buszflotta néhány darabjára lett kiírva, amiből a BKV már eddig is bérel.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke szerint sem stimmelnek a pályázat körülményei.
Jellemző módon ezeket a közbeszerzéseket egyetlen cégre szokták kiírni, hiszen őneki van a tulajdonában az a néhány darab jármű, amit a BKV bérelni szeretne, itt pont az a különleges, hogy ketten is ráindultak ugyanarra a néhány darab buszra, ami akár darabra ugyanaz a néhány darab busz is lehet, vagy lehet közük egymáshoz, ezt nyilván majd a felügyelőbizottság kideríti, hogy miről lehet szó.
Bővebben a HírTV videójában: