Szánthó Miklós: Egydimenziós önhittség

SZÁNTHÓ Miklós ÁLTALÁNOS KULCSSZÓ beszél embléma Foglalkozás igazgató konferencia SZELLEMI TEVÉKENYSÉG SZEMÉLY SZIMBÓLUM
Budapest, 2019. október 15. Szánthó Miklós, a tanácskozást szervező Alapjogokért Központ igazgatója az önkormányzati választásokat értékelő, Két nappal október 13. után című konferencián a fővárosi Corinthia Hotelben 2019. október 15-én. MTI/Soós Lajos
Vágólapra másolva!
Korunk egy hatalmas nagy paradoxon, ellentmondások óriási halmaza – és erre az idei év csak ráerősített –, kezdi a Magyar Nemzetben megjelent írását az Alapjogokért Központ igazgatója. Szánthó Miklós úgy véli: miközben úgy tűnik, a világ egyre inkább összetettebb és bonyolultabb, a kommunikáció primitivizálódik. A nyilvános közbeszéd és a közösségi média felületei miatt az ezzel egyre inkább átfedésben lévő magánközlések is egyszerűsödnek, egymondatossá válnak. Azt igyekeznek felmutatni erényként, hogy a reagálás, a gyorsaság a legfontosabb, pedig a dolgokat értelmezni, pláne mögéjük nézni nehezebb feladat.
Vágólapra másolva!

Lényegében ezt az érvelést szokta a kortárs elit ráolvasni a „populisták" fejére: tudniillik hogy a globalizált világ komplex kérdéseire barbár, tömegbarát válaszokat adnak – írja, hozzátéve, hogy: a helyzet azonban pontosan az ellenkező.

Éppen hogy a liberálisok kínálják tálcán a leegyszerűsítő, uniformizált válaszokat az általuk olyannyira favorizált globalizációra, és képtelenek elfogadni a múlt, a szokások, a hagyományok valóban szövevényes mátrixából táplálkozó alternatívákat.

A társadalmi alapproblémákat – klímaváltozás, migráció, terrorizmus, gyorsan terjedő járványok – a globalizáció okozza, erre „megoldásként" pedig tényleg szívtépő gyermekiességgel még több globalizációt kínálnak megoldásként. Bármilyen politikai, szociokulturális, vagy éppen egészségügyi kihívás üti fel a fejét, azt sulykolják, hogy a gyógyír egy újabb nemzetközi szervezet vagy egyezmény, a még több integráció, a még magasabb fokú standardizáltság, vagy mindezek révén persze a még egyirányúbb globális szabályozás.

Szánthó Miklós, az Alapjogokért Központ igazgatója egy budapesti konferencián 2019-ben Forrás: MTI/Soós Lajos

Nincsen mindenre egységes recept

A világ viszont annál valóban bonyolultabb, hogy egynemű válaszokat lehessen ajánlani mindenre.
Bár éppen a posztmodern progresszió beszél a sokszínűség korlátokat és józan észt nem ismerő tiszteletéről, de igazából ők azok, akik nem értik, hogy

a komolyan vett sokszínűség kizárja a „nemzetközi szinten kimunkált standardok" bárhol és mindenhol történő alkalmazhatóságát

– hiszen ahány ház, annyi szokás.

Szerintük Közép-Európa sem választhat más utat, hiszen ha minden európai országban kevert népesség él majd, akkor nem állhatnak a nemzeti, állami különutasságok a föderatív EU útjában. Mint fogalmaz:

Azt állítják, az emberi ész mindenhatóságára építő tudomány mindenre egységesen választ tud adni, ezáltal az „elfogadhatóság" elitklubjából ki is zárnak minden magyarázatot, amit a racionalitás nem képes átfogni – így például a vallást vagy a „haszontalan" kérdésekkel foglalkozó filozófiát.

A liberálisok utópiája azonban, amit ők erre a Földre megálmodtak, Szánthó Miklós szerint:

Ám mivel a világ sosem volt ilyen, ezért a múltat meg kell változtatni.

Majd úgy folytatja: szerintük az élet terheitől, nehézségeitől meg kell óvni az embereket, a „terápiás államnak" (Megadja Gábor) az a feladata, hogy mindenkit „meggyógyítson", mindenkinek az érzékenységére mindenkor, mindenhol, tértől és időtől függetlenül, azonos módon figyelemmel legyen.
Így jön létre az érzelmi törékenységéről csak „hópehely generációnak" hívott új nemzedék, mely a valóság elől a szivárványos, mégis egyenszabású álomvilágba menekül – és ezen (rém)álmot igyekszik mindenki tudatába beerőszakolni – teszi hozzá.

Szánthó Miklós a miniszterelnök szavaival folytatja, aki úgy fogalmazott: „A mi nemzeti és keresztény alapelveink nem liberálisak. A liberalizmus előtt jöttek létre." A liberálisok egyik stratégiai hibája – és szimplifikáló világmagyarázataik egyik forrása –, hogy meg vannak győződve: a „jó történelem", a civilizáltság, a késsel-villával enni tudás velük kezdődött, az egyedüli és mindenkire érvényes „jó választ" ezáltal ők birtokolják, és hozzájuk is kell mérni mindent.

Pedig az ő forgatókönyvük csak egy a sok lehetséges alternatíva közül. Ráadásul a maga globális végtelenségében erkölcsi értelemben roppantul véges, leegyszerűsítő és – ahogy ők szokták másokra mondani – egybites - zárta gondolatát.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!