A COVID-járvány első hullámának egyik nagy tanulsága az, hogy Magyarországnak rendelkeznie kell megfelelő légi teherszállítási kapacitással. Ez elengedhetetlenül fontos, hiszen így biztosítható, hogy a jövőben is – járvány vagy egyéb feladat esetén – minden védekezéshez szükséges eszköz időben megérkezik Magyarországra – közölte a Külgazdasági és Külügyminisztérium az Origóval.
A kormány ezért úgy döntött, hogy szükség van egy szélestörzsű, polgári közlekedésben használható szállítógép beszerzésére.
Fontos az utóbbi szempont is: a baloldal részéről többször érte kritika a kormányt, amiért nem a HM-MH Airbusait használta a beszerzés során, ennek oka azonban valójában logikus és prózai: a katonai repülőgépek – jellegükből adódóan - bonyolultabb eljárással kapnak leszállási engedélyt, mint a polgári gépek, egy olyan helyzetben pedig, mint amilyen a koronavírus-járvány, minden nap, óra és perc számít. A honvédségi gépek ráadásul szintén elsősorban személyszállításra tervezett típusok, amelyeknél a teherszállítás lehetőségei csak korlátozottak – tették hozzá.
A minisztérium közölte, hogy a lehetőségek alapos megvizsgálása után a választás a Qatar Airways egyik Airbus A-330 200F típusú repülőgépre esett, amelynek szállítókapacitása az átalakított személyszállító gépek kapacitásának sokszorosa, és 7400 km-t is képes repülni.
A típust kifejezetten teherszállításra tervezték, sokoldalú rakodórendszert kapott, többféle elhelyezési variációban képes kezelni raklapokat és konténereket is.
Amikor a gépnek a jövőben nem kell állami feladatot ellátnia, a Wizzair légitársaság használja majd, vagyis a magyar állam a szabad kapacitást bérbe adja, így a gép bevételt is termel – zárul a nyilatkozat.
A hírrel kapcsolatban a Wizz Air azt közölte az Origóval, hogy
a Wizz Air és a magyar kormány egyeztetéseket folytat a repülőgép üzemeltetésével kapcsolatban. Amennyiben az egyeztetések sikerrel zárulnak, arról hivatalos bejelentést teszünk majd.