A eredetileg sokác népszokás gyakorlatilag beolvadt, majd együtt formálódott a magyar hagyományokkal.
Farsang idején a mohácsi busók fűzfából faragott, rikító színűre festett, félelmetes álarcaikban, kereplőket forgatva, kolompokat rázva vidám forgataggá varázsolják a várost. A téltemető, tavaszváró ünnep húshagyó kedden látványos, jókedvű farsangtemetéssel ér véget.
A határon innen és túl is népszerű busójárás keletkezését övező egyik legenda szerint a sokácok török megszállóink elűzésére maszkokat húzva, hangos zajt csapva ijesztették el ellenségeinket. A XVI-XVII. században Magyarország török hódoltság alatt állt.
Az országnak azonban volt egy olyan része, mely mindvégig magyar kézen maradt: a Mohács-sziget, amelyet mocsaras terület vett körül, s ide húzódtak vissza támadáskor a környékbeli lakosok a csak általuk ismert, rejtett utakon. A törökök azonban megtalálták ezt, és a sziget ellen indultak volna, ám ekkor a mohácsiak vezetője fegyverek híján kitalálta, hogy öltözzenek ijesztő ruhákba, rakjanak magukra kecskeszarvakat, és kereplőkkel, kürtökkel csapjanak minél nagyobb zajt. Végül így ijesztették el a babonás ellenséget.
Valószínűbbnek tűnik azonban a másik feltételezés, miszerint a balkáni eredetű sokácok korábbi hazájukból hozták magukkal a szokást, mely aztán a térségben nyerte el mai formáját.
A tradíció megjelenéséről a XVIII. század végéről származnak az első adatok. A busók azóta rendszerint ijesztő ruhákba bújnak, melytől a hagyomány szerint azt várják, hogy a tél megijed, elszalad.
Az ünneplés végén a tél halálát szimbolizáló szalmabábut elégetik, a beöltözött emberek pedig ezután kiáltásokkal és kürtszóval, kolompokkal végigjárják a házakat, majd hamut szórnak szét, hogy távol tartsák a gonosz szellemeket.
A tülkölő, kereplő, kolompot rázó és „bao-bao!"-t ordítozó busócsoportok tulajdonképpeni célja az volt, hogy házról-házra járva kifejezzék jókívánságaikat, elvégezzék varázslataikat és részesüljenek azokban az étel-ital adományokban, amiket sehol sem tagadtak meg tőlük.
A hagyományos busó menet három csoportból áll, melynek tagjait "alakoskodóknak" nevezik.
Az első csoportot alkotó busók öltözete régen is olyan volt, mint ma: szőrével kifordított rövid bunda, szalmával kitömött gatya, amelyre színes, gyapjúból kötött cifra harisnyát húztak, lábukon bocskort viseltek.
A bundát az öv vagy marhakötél fogta össze derekukon, melyre marhakolompot akasztottak. Kezükben kereplőt vagy a soktollú, fából összeállított buzogányt tartottak.
A leglényegesebb azonban, ami a busót busóvá teszi: a fűzfából faragott, hagyományosan állatvérrel festett birkabőrcsuklyás álarc.
Ehhez a csoporthoz tartozik a menet egyetlen kürtje is, amely általában 2-4 méter hosszú. A második csoportot, a lefátyolozott arcú nőket és a lakodalmas viseletbe öltözött férfiakat, továbbá a karneváli jelmezű alakokat maskarának nevezik Mohácson.
A harmadik csoport a bekormozott arcú "jankeléké", ők viszik a hamus zsákot és az a szerepük, hogy távol tartsák az utca népét, főként a gyerekeket a busóktól. Hamuval, liszttel, ma már csak ronggyal vagy fűrészporral töltött zsákjukkal ijesztgetik a csúfolódó gyerekhadat.
A csoportok körül korábban mindig jelentős nézősereg állt, mivel a Mohácson minden télutón megrendezett ünnepség rengeteg embert vonzott országszerte.
A busójárás íratlan szabálya, hogy a gyerekek nem közelíthetik meg a csoportokat, mert akkor nem sikerül a varázslás.
A koronavírus-járvány visszaszorítása és az emberek egészségének védelme érdekében azonban idén sajnos elmarad.
Mára a népszokás sokat veszített az eredeti hagyományokból, ám az évek során egyre látványosabbá vált. Napjaink ismert busójárása az ezt megelőző években a régi népszokás központjában, a Kóló téren kezdődött. A beöltözött busók, jankelék, maskarák itt gyülekeztek, itt találkoztak a Dunán csónakokkal átkelt busók az ágyús, az ördögkerekes, a szekeres, a kürtös, a teknős és más busó csoportokkal.
A régi elöltöltős busóágyú dörejére a különböző csoportok a főutcán át bevonultak a város főterére, ahol szabad farsangolás kezdődött. Ezt követően a Duna-parton és a környező utcákban iszonyú zajt keltve ünnepelték a farsangot.
Szürkületkor visszatértek a főtérre és a meggyújtott óriási máglya körül táncoltak, mulattak az emberekkel.A hagyományok szerint így ért véget a Farsangvasárnap.
A mohácsiak azonban kedden is farsangoltak, amikor is az újabb főtéri máglyára helyezett, telet jelképező koporsó elégetésével és körültáncolásával búcsúztak a hideg évszaktól, s köszöntötték a tavasz eljövetelét.
A mohácsi tradíció 2009-től szerepel az UNESCO szellemi örökségének listáján, s 2012 óta hungarikum, ami elsősorban a helyi civil társadalom, a busók és a jelmezkészítők sikere.
A cikk megjelenését a Magyar Turisztikai Ügynökség támogatta.