A BKV vezérigazgatója, Bolla Tibor a menedzsment és a szakszervezetek közti első, csütörtöki bértárgyaláson, a Skype-on megtartott plenáris ülésen a Világgazdaság információi szerint közölte, hogy mivel sem a cégnek, sem a BKK-nak, sem pedig a fővárosnak nincs forrása erre a célra, semmiféle fizetésemelésre nem lát lehetőséget 2021-ben a tömegközlekedésben dolgozók részére.
A budapesti vállalat ajánlata a bérfejlesztés mértékére ennek megfelelően nulla százalék, amelyet a dolgozói érdekképviseletek egyöntetűen elutasítottak.
A vezérigazgató rövid távon nem lát esélyt az előrelépésre, ezért nem is akarta húzni az időt azzal, hogy nem mond konkrét mértéket a jövedelmi szint alakulása kapcsán.
Mindig rossz volt a helyzet, de ennyire talán még sosem
– kommentálták a kilátásokat szakszervezeti források. Szerintük a munkaerő megtartása miatt az a minimum, hogy a reálbérek vásárlóerejét megőrzi a BKV. Nem biztos, hogy ez elegendő lesz: az állami közlekedési szférában (MÁV-Volán) 5-6 százalék körüli bérfejlesztésre lehet esély, ami további cafeteriaelemekkel egészülne ki.
Ezt legalább megközelítő emelésre lenne szükség ahhoz, hogy a fluktuáció ne gyorsuljon fel a fővárosi cégnél, és a szakszervezetek is alkuképesnek értékeljék az ajánlatot.
Mindez nem kevés fedezetet igényel, a BKV 2020-as bruttó bérköltsége 75 milliárd forint volt, vagyis 1 százaléknyi bérnövelés 750 millió forintba kerül.
A munkavállalói érdekképviseleti oldal, a BKSZSZ, az EKSZ és a VTDSZSZ kilátásba helyezte: ha nem mutatkozik enyhülés a munkáltatói-tulajdonosi részről, kényszerítő lépéseket is készek alkalmazni.
A BKV-s bértárgyalások jellemzően minden évben feszülten alakulnak, de a feleknek az utóbbi időszakban végül rendre sikerült elfogadható alkut kötniük. Tavaly a személyi alapbér 10, két éve 8 százalékos fejlesztéséről született megállapodás. Tény azonban, hogy ilyen alacsony szintről, nulla százalékról már rég nem indult az egyezkedés.