Irathamisítást is elkövethetett a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt. (BKV) mutyigyanús buszbérlési tenderén nyertesnek kihozott kamucég, a CR-Facilities Vagyongazdálkodó Zrt. A Hír TV péntek esti, Informátor című műsorában telefonon elérték azt az illetőt, akinek az aláírása szerepelt több olyan dokumentumon, amelyet a kezesként feltüntetett Volvo Group Austria GmbH állítólagosan biztosított a CR-Facilities pályázatához.
Gerald Primes az újságíróknak megerősítette, hogy nem az ő szignója szerepel az iratokon, vagyis odahamisították az aláírását.
Valaki odaírta a nevemet, de én nem vagyok ezért felelős. Valóban volt itt bizonyos csalás. De, mint ahogy mondtam, erről nem beszélhetek
– árulta el a stáb kérdésére a férfi.
Amikor a kamucég ügyvezetőjét, Tóth Erikát – és egyben a CR-Facilities egyetlen alkalmazottját – a fentiekről kérdezték, akkor a nő egyszerűen letette a telefont. Mint megírtuk, a napokban nyomozás indult a botrányos busztender ügyében, amelyben egyébként nem a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK), hanem a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) vizsgálódik.
Ennek oka, hogy a BRFK-t saját kérésére kizárták az eljárásból, mivel az elfogultság látszatát is el szerették volna kerülni, hiszen Karácsony Gergely főpolgármestert is érinti a feljelentés.
A ciprusi off-shore cégeken keresztül létrehozott CR-Facilities egyébként Tüttő Kata (MSZP) főpolgármester-helyettes korábbi élettársa, Leisztinger Tamás nagyvállalkozó érdekkörébe tartozik. A kamucég tavaly május 11-én alakult, és mindössze hét nappal az ajánlattételi idő lejárta előtt jegyezték be, 17 millió forint törzstőkével.
A tender mindössze hat használt busz bérléséről szólt, ám ezek a járművek sem a kamucég tulajdonát képezték: a CR-Facilities sem buszokkal, sem telephellyel nem rendelkezik. Sőt, a szabálytalanságoktól, pontatlanságoktól és értelmezhetetlen adatoktól hemzsegő pályázatukban két olyan busz alvázszáma is szerepelt, amelyek a MAN európai adatbázisa szerint nem is léteznek. Továbbá referenciaként egy svájci cég számára kiállított ajánlást tüntettek fel.
A BKV döntéshozóinak is tudnia kellett a fentiekről,
így arról, hogy a hat csuklós autóbusz bérlésére kiírt nyílt közbeszerzési eljárására a legjobb ajánlatot egy referenciák nélküli, jogelőddel nem rendelkező, frissen alapított, az üzletben tapasztalatlan cég nyújtotta be. Ez abból a vizsgálati anyagból derül ki, amelyet a fővárosi közlekedési vállalat belső ellenőrzési főosztálya készített.
A Magyar Nemzet birtokába került dokumentum alapján korábban a lap megírta: a BKV felügyelőbizottsága tisztában volt azzal is, hogy a CR-Facilities átvilágítása során közepes szintű vállalatbiztonsági kockázatot állapítottak meg, mivel a cégnek „tulajdonosi háttere ismeretlen, referenciái nincsenek, működéséről nincs információ".
Komoly kérdéseket vet fel, hogy ezt követően hogyan köthetett szerződést a céggel a BKV. Márpedig a kontraktust október 30-án aláírták. Miután ez nyilvánosságra került, és a botrányos pályázat részletei is ismertté váltak, Karácsonyék visszakoztak, ám nem tudták tisztázni, hogyan szerződhettek az említett körülmények ismeretében.
Közben egy másik településen is a buszokkal kapcsolatos fiaskó okoz kellemetlenségeket a baloldali vezetés számára. A Hír TV pénteki beszámolója szerint mindössze néhány napi működés után már le is álltak Hódmezővásárhely új, ingyenes buszjáratai. Már a szolgáltatás indulása sem volt problémamentes, hiszen az üzemeltető cég két járműve nem volt megfelelő műszaki állapotban ehhez, Márki-Zay Péter szerint ezért a BKV-tól kellett buszokat kölcsönkérni.
Kiderült azonban, hogy a polgármester nem mondott igazat.
Ugyanis a televízió megkérdezte a BKV-t arról, hogy valóban adott-e kölcsön buszokat Hódmezővásárhelynek, amire a következő választ kapták: „Márki-Zay Péter tévesen jelölte meg a BKV-t a buszok adományozójaként, a közlekedési vállalat valójában nem adott autóbuszt a városnak".
Szerdán már üresek voltak a hódmezővásárhelyi megállók, a Kormányhivatal ugyanis felfüggesztette a járművek üzemeltetőjének működését, mivel kiderült, hogy azoknak a buszoknak sem volt hatósági engedélye, amelyekkel korábban elindították a szolgáltatást. Márki-Zay szerint a Fidesz el akarja lehetetleníteni a város fejlődését, ám a kormánypárt helyi önkormányzati képviselője szerint felháborító, hogy Márki-Zay Péter a saját hibája miatt másokra mutogat. Cseri Tamás a Hír TV-nek hangsúlyozta: a hatósági engedély hiányáról már a szolgáltatás indulásának a napján is tudtak, mégis közlekedtek a buszok.